TROLLET JOCKO-MA

Denna brukade mamma läsa åt mig ur huvudet när jag var liten. Den är nog ganska gammal säkert från 50talet eller före.

Jocko-Ma och den snälla grisen


 Jocko-Ma i skogen fanns

ett troll med mycket liten svans.


 Andra små-troll stygga var.

De sa: Sån dålig svans du har!


 Jocko-Ma så ledsen blev.

Han ensam ut i skogen klev.


 Där bland mossa och bland ris

mötte han en liten gris.


 Grisen som var snäll och rar

fråga´ om han ledsen var.


 Lilla trollet Jocko-Ma

till den snälla grisen sa:


 - Ja jag mycket ledsen är!

Se sån dålig svans jag bär.


 Grisen lärde trollet då

att en knorr på svansen slå.


 Jocko-Ma kom hem så brått

för att visa vad han fått .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0