"MAN TAGER VAD MAN HAVER BRÖD"

På begäran tänker jag lägga ut ett snabbrecept på egna bröd.Typ ett man tager vad man haver bröd.
För enkelhetes skull så använder vi torrjäst. Mjöl som man tycker om,du kan ha vete eller grövre mjöl.Ja vad du vill ha.
På de flesta torrjästpaket finns mått på hur mycket vätska det skall vara men jag ögonmåttar alltid allting nu mer och går på känsla.

Så en påse torrjäst.
c.a 8-10 dl mjöl beroende på hur mycket vätska du har in.(ju mer vätska mer mjöl såklart)Du kan ha vatten eller mjölk.
Sirap för sötning.Jag brukar ha i en hel del. Minst en halv dl.
Olika frön. Typ solros,pumpafrön,linfrön,russin om man gillar sådana,lingon ja allt går säkert att ha i.
Salt
Vatten eller mjölk.
Lite fett eller någon olja.

Alltså nu är det bara till att klotta ihop allt det här till en fast och smidig deg som inte klibbar allt för mycket.
Låt sedan jäsa under duk en halvtimma-45 minuter och sedan är det bara att ta en slickepott och klicka ut degen i lagom stora semlor på en plåt och bröden skall vara i ugnen en kvart kanske på 200 grader.
Jag brukar kolla färgen och känna med en tandsticka men en 10-15 minuter för en plåt med kanske 9 bröd på brukar räcka.
Som ni ser är jag ingen slav på recept utan gör mina egna bröd någon gång. Med fördel äts dom varma såklart men om de känns kalla och tråkiga kan man micra bröden sedan någon sekund inför nästa gång man skall äta så smälter smöret så gott på sedan.
Ungefär 4-5 dagar håller dom sig nog i skick.


Kommentarer
Postat av: madde

oj låter gott*

2009-04-13 @ 12:15:12
URL: http://mrsmaddy.blogg.se/
Postat av: Tess trött tokig morsa

hej hej ja de är väl ok här trött så ja kunde spy för det nu istället... fick åka till akuten inatt med min flicka hon kunde inte andas... så har nu sovit 3 h på 2 dygn... suck :(

2009-04-13 @ 13:11:42
URL: http://misstessan82.blogg.se/
Postat av: Elin (Edvinsmamma)

Lät riktigt gott det där, måste testa det...

Beundrar dig som kan höfta dig till ett recept...en annan måttar och donar så noga ;)

2009-04-13 @ 13:25:34
URL: http://edvinsmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0