ÄLGSOPPA

Jag satt och letade recept med älg och tänkte mig en eventuell god värmande soppa. Iochmed att jag vet att rådjurssoppa är oerhört gott måste ju även en älgsoppa vara god. Jag lyckades få tag i Åländskt älgkött, även om min man jagar har deras jaktlag inte fått någon älg att skjuta på många år. Är ganska dåligt med dom på vissa ställen här och mer på andra antagligen.
Efter lite letande hittade jag en som påminner om råddjurssoppan svärmor kokar ibland. (alldeles för sällan)
Dock utan lök i.

Köttben av älg, helst med mycket märg

Gul lök

Palsternackor

Rotselleri

Morötter

Lagerblad, 2 st

Salt och hel vit-och svartpeppar, efter smak


Tag fram en stor kastrull. Lägg ner köttet och koka upp med mycket vatten, som du sedan slår av. Gör detta två tre gånger.

 Lägg sedan ner köttet och den hela gula löken i den rengjorda kastrullen igen och häll på vatten, så att det täcker köttet. Salta och peppra och lägg i två, tre lagerblad. När du kokat i ca 1, 1/2 timme, så smått, så  lägg ner rotsakerna. Koka klart tills köttet lossnar från benen och rotsakerna känns mjuka. servera med kokt potatis till för dem som önskar det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0