1 1/2 ÅR MED CELLGIFTER

Idag har det varit en fullspäckad dag så de hann inte med att få porten på plats så den sätts imorgon. Idag har de röntgat armar, gjort ultraljud och ekg på hjärtat och tagit blodprover och en massa andra undersökningar.
Vi kommer att stanna minst 5 dagar till i Uppsala med helgen inräknad.

Idag har vi träffat läkare + onkolgen. Onkologen är alltså en cancerläkare för Lovas tumör klassas som en cancertumör.
Jag vet inte hur jag skall säga men enligt hon är den som jag sa igår, nere på mildaste skalan. Dock inte helt godartad med den svarar på behandling men det tar länge. De verkar inte som om att den går att minska men om den minskar är det bra och om de får den att stanna sin tillväxt är det ännu bättre för det är vad vi hoppas med cellgifterna.
Många är ni som hejjar på och hoppas Lova snart är frisk men samtidigt är det inget som händer innan årets slut.
För Lova skall ha cellgifter i 1 1/2 år. Ända tills hon fyller 7 år med andra ord. Ibörjan får hon dem 1 gång i veckan och 1 av dessa veckor frå hon dem under 1 helt dygn här i Uppsala och resten i Mariehamn.
Hon kommer att få sänkt immunförsvar och mycket möjligt tappar hon allt sitt hår.
Så vår dotter har alltså en form av cancer. På måndag är det tänkt att första dosen med cellgifter startar och vi förflyttas då från neurologiska avdelningen på Akademsika Barn till tumöravdelningen som det så vackert står på hissskyltarna.
Blod/tumörsjukdomar någonting. Där finns de barn som har cancer.

Tankarna snurrar ännu på. De har fortfarande inte hittat något fel på Lovas axlar/armar eller nacke/rygg.
Men hennes tumör som hon redan har ställer många funderingar hos oss. Om framtiden och allt sådant.
Blir hon frisk är egentligen det som upptar det mesta av mina tankar eller kommer hon att dö.


Kommentarer
Postat av: Jenny

tänker på er // Jenny

2009-07-30 @ 22:16:01
Postat av: Ronjas mamma

finns int en chans man kan förstå allt hur ni känner, vad ni tänker o hur det är att va mor eller far. men med den långsiktiga behandlingen o de beundrandsvärda föräldrar ni är så vill jag kunna ge er all styrka o all kraft för allt ni kommer gå igenom! ni är i goda händer. kram

2009-07-30 @ 22:46:48
Postat av: Ninna

För det första så vad skönt att ni fått besked! Jag är här och läser och följer med vad som händer även om jag inte skriver så mkt.. Vet helt enkelt inte vad jag ska skriva:S Jag har iaf inte tänkt försvinna iväg någonstans bara så du vet. Tänker på er. Kramar

2009-07-30 @ 23:16:18
Postat av: Milla

Vi tänker på er! Många kramar!

2009-07-30 @ 23:45:05
URL: http://sagabus.blogg.se/
Postat av: Amanda

Det är tufft med cellgifter och det är många frågor som dyker upp när man kastas in i denna karusellen med ett litet sjukt barn. Har ni fått hjälp med kurator? Ibland är det skönt att bolla dessa frågor med någon annan. Jag pratade mycket med andra föräldrar då vi låg inne med Ludwig. Då var det bland annat föräldrar till små barn med cancertumörer. Det är tufft. Men håller ni ihop och håller er kärlek till varandra vid liv och hoppet uppe så är hälften redan vunnet. Kämpa på!

Vi hejar på er!

Kramar

2009-07-31 @ 08:46:31
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Tilda

Ryser varje gång jag går in hit o läser.. så hemskt de som hänt! Men ändå skönt att de låter så bra som de gör.. men kampen e lång ännu. Tänker på lilla lova o framtiden. tjejen! Va e de annars för biverkningar då? Ni får rå om varandra mycket o försöka hålla humöret uppe så gott de går.. Måste vara jobbiga dagar o nätter. Kram

2009-07-31 @ 10:44:42
Postat av: Moa

Hoppas och håller tummarna för att er dotter ska bli frisk! Även om det blir en tuff kamp med cellgifter under så lång tid. Känns lite "bra" mitt i allt att det är en såpass mild tumör, men det är ju ändå cancer... Jag har något svagt minne av att alla tumörer i hjärnan klassas som cancer men vet inte om det är rätt.

Kämpa på nu i veckan när behandlingarna startar och många kramar!

2009-08-02 @ 22:06:33
URL: http://legobit.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0