FICK TVÅ FRÅGOR

Fick två frågor på bloggen ikväll som jag delvis kan svara på.

"En fråga som kanske inte går att svara på,
Hur många procents chans finns det att Lova klara sig?

En fråga till,
Hur kommer det sig att ni åker till Uppsala för om jag fattat rätt bor ni ju på Åland finns det ingen vård för Lova i Finland?

------Hoppas att hon kryar på sig------
"


På den första kan jag inte svara helt. C.a 65-70% lever efter 5 år, efter de fått diagnosen oavsett tumörsort i hjärnan. Men sen så finns det ju en viss risk för återfall.

På fråga två kan jag bara svara att Åland samarbetar med Akademiska i Uppsala och det är jättebra. Eftersom vi på Åland föredrar att prata vårt modersmål svenska och dessutom kan komma till ett väldigt bra sjukhus med god kunskap samt olika apparater som inte finns att tillgå här på Åland.

Hamnar man däremot till TYKS i Åbo så går det till 98% garanterat enbart på finska. Tro mig, jag har haft båda mina föräldrar på TYKS och även legat där själv, de få som kan svenska vill helst ändå prata finska. Barncancervården i Finland kan jag förövrigt inte uttala mig om desto mer, bara att vi är glada som blev vidare remitterade till just Barnsjukhuset i Uppsala. Och vi är ju inte de första utan många familjer remitteras dit. Så delvis av språket så är vi där.

Kommentarer
Postat av: christin

Lycka till.

Jag hoppas Lova får all den vård hon behöver.

2009-10-16 @ 22:08:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0