EDK OCH NDK

Jag tänkte fortsätta som jag lovade med några intressanta berättelser om EDK och NDU, sistnämnda mer kännt som
" Nära döden upplevelser ". Den första har jag tagit som utdrag ur en bok jag har som heter
" Döden är livsviktig ".
Författaren heter Elisabeth och är psykiater. Med andra ord så är hon inget specifikt medium som
" tutat i folk olika ting taget ur luften ", däremot har hon studerat vuxna och barn i olika skeden av livet samt tagit vara på deras berättelser hon förmedlar i sin bok, samt sådant hon upplevt tillsammans med sina patienter.


NDU.

Indiankvinnan är en av de intressanta man kan läsa om.

En indiankvinna berättar att hennes syster blir påkörd av en smitare. Händelsen inträffar hundratals kilometer från deras reservat. En annan förare stannar och försöker hjälpa henne. Den döende kvinnan bad honom framföra till hennes mor att hon mådde bra för hon var redan tillsammans med sin far. Därefter dog hon. Det visade sig att patientens far hade dött i reservatet en timme innan denna olycka, vilket hans dotter inte kunde ha vetat.


Ett annant barn sa följande ; " Allting är bra nu, mamma och Peter väntar redan på mig ".

I det här speciella fallet var jag medveten om att modern hade blivit dödad omedelbart vid olyckstillfället. Men jag visste också att Peter hade skickats till en brännskadeavdelning på ett annat sjukhus och så vitt jag visste fortfarande
levde. Jag tänkte inte mer på saken, men just när jag lämnade intensivvårdsavdelningen fick jag ett telefonsamtal från det sjukhus där Peter låg.


Sköterskan där sa:
" Doktor Ross, vi ville bara tala om för er att Peter dog för 10 minuter sedan ".
Det enda misstaget jag gjorde var att säga " Ja, jag vet det ".



EDK


Följande nedan kopierade jag rakt av från en hemsida om ämnet. Dom understreckade orden tar er direkt till hemsidan.


Efter-dödenkontaktupplevelserna har delats in i i tolv huvudsakliga grupper:


- Att förnimma en närvaro: Intuitiva efter-dödenkontakter

 

Man känner på sig eller förnimmer att den avlidne är i närheten eller får en känsla av den avlidnes personlighet som en närvaro, och upplever ofta en överväldigande känsla av frid och kärlek.

 

- Att höra en röst: Auditiva efter-dödenkontakter

 

Man får ett verbalt budskap som kan höras både med öronen eller inombords. Många gånger uppfattas budskapet som telepatiskt.

 

- Att känna beröring: Taktila EDKer

 

Man känner en omfamning, kyss eller annan beröring från den avlidne. Beröringen visar vanligen ömhet eller stöd och är ofta karakteristisk för den avlidne, som genast känns igen.


- Att känna en doft: EDKer förknippade med lukter

 

Man förnimmer dofter som är förknippade med den avlidne: parfymer, tvålar, rakvatten, lukter förknippade med yrkesverksamhet eller liknande. Den personliga doften hos en människa förekommer ofta, och även dofter av blommor.

 

- Visuella efter-dödenkontakter: Ofullständiga och fullständiga apparitioner


Man ser den avlidne som ett starkt ljus, vitt eller med olika färger, eller hela kroppen eller enbart ansiktet. Dessa EDKer är ofta mycket dramatiska, levande och djupt känslomässigt berörande.

 

- Efter-dödenkontakter i form av visioner


Man ser ett fönster som öppnas till en annan dimension och en filmliknande sekvens, eller stillbild av den avlidne liknande ett fotografi, antingen i sitt inre eller utanför sig själv.

 

- Hypnagoga EDKer

 

Alla former av EDKer kan och äger ofta rum i tillståndet mellan sömn och vaka, då man är på väg att somna eller precis vaknar upp och befinner sig i ett avslappnat medvetandetillstånd.

 

- Efter-dödenkontakter under sömnen

 

Ovanligt livfulla och färgstarka drömmar som uppfattas som verkliga upplevelser och kommunikation med den avlidne, som t ex kan avbryta en vanlig dröm med ett budskap.

 

- Ut-ur-kroppen EDKer

 

Ut-ur-kroppenupplevelser med kontakt med en eller flera avlidna anhöriga eller vänner, besök på de platser där de befinner sig eller möten på olika platser i den jordiska miljön.

 

- Efter-dödenkontakter per telefon

 

Upplevelser av telefonsamtal från den avlidne under sömnen, i det hypnagoga tillståndet, eller verkliga fysiska telefonsamtal där man hör den avlidnes stämma i luren och får en hälsning eller budskap. Förekommer även på bandspelare, TV-apparater, telefonsvarare och datorer.

- EDKer i samband med fysiska fenomen


Föremål som förflyttas eller dyker upp och försvinner av sig själva, lampor och elektriska apparater som slås av och på, klockor som stannar oförklarligt. Ofta föremål som förknippas med den avlidne eller som varit dem ovanligt kära och uppfattas som budskap från dem.

 

- Symboliska efter-dödenkontakter

 

Symboler som upplevs som meningsfulla samband med den avlidne i tid och rum och som hälsningar från dem eller från Gud: ofta fjärilar, blommor, fåglar, djur, regnbågar och ljusfenomen.



Kommentarer
Postat av: Trollmamman Lowa

Väldigt intressant. Jag har själv "upplevt" telefonkontakten med min avlidne far när jag hade en riktigt jobbig period av mitt liv. Vissa tycker att detta är trams och jag bjuder på det. Huvudsaken är att jag fick svaren :) och allt löste sig precis som han sade.

2010-06-14 @ 22:31:48
URL: http://trollmammanlowa.bloggplatsen.se
Postat av: Hannah

Åh va spännande, jag har själv varit med om : Man känner på sig eller förnimmer att den avlidne är i närheten eller får en känsla av den avlidnes personlighet som en närvaro, och upplever ofta en överväldigande känsla av frid och kärlek. (kopierade från din text. Jag kände mig lugn och fridfull och lycklig. Tänkte att hon nog har gått vidare nu (hon var sjuk i cancer). Någon timme senare ringer min sambo och berättar att hans mamma hade dött.



Min mamma fick hjärtstillestånd under några minuter när hon födde min bror, hon förklarade att hon färdades i en tunnel fylld med saker hon vart med om längs väggarna, hon såg ett ljus och drogs sedan tillbaka. Hon blev besviken över detta till en början för hon upplevde ljuset som lockande.



Vi är inte på något vis religösa, jag tror på något mer efter döden, något som man upplever som posetivt, antagligen att hjärnan spelat en ett spratt alldelles innan man dör, och man fortsätter i det stadiet. Men hur har jag ingen aning om. Tror att Lova springer på gröna ängder barnfota med sina ängla kompisar. Iaf känner hon det så. det tror jag.



Många kramar från mig. Jag tycker du skriver fantastikst och målande. Önskar bara man kunde gjort mer för er.

2010-06-15 @ 15:49:58
URL: http://galenmorsans.blogg.se/
Postat av: Martina

Väldigt intressant! Jag tror stenhårt på allt vad kontakter med icke levande människor OCH djur innebär. Jag vill inte påstå att jag själv varit med om detta, men jag VET att det finns något efter detta liv.



Det kanske inte hör hit, men jag får ibland "för mig" att någon väntar barn, och sedan ett par veckor efter detta får vi besked om att det faktiskt är så. Känslan jag fått är så stark och ibland har jag tänkt att jag måste vara galen. Ibland hinner jag även tänka på en mening och höra en person säga den i mitt huvud, för att i nästa sekund faktiskt höra denna person säga detta på riktigt.



Usch, bara min man vet att jag är med om detta ibland och nu känner jag mig lite löjlig... =0/ Hur som haver, det jag ville komma fram till är att jag kan tänka mig att den känslan jag får när detta händer mig, även infinner sig hos människor som fått kontakt med någon avliden. Känslan är liksom för speciell för att kunna ta miste på. Den är inte lik någon annan känsla. Draget, styrkan, självsäkerheten hos mig... Allt är så extremt och tydligt.



Tyvärr går ju detta inte att framkalla, men jag hoppas att Du också en dag får den här känslan av att Lova på något vis vill dela med sig av något. Visa att hon finns hos er och visa att hon mår bra. När jag såg den här lille kissens ögon i inlägget ovan kände jag sådan värme och kärlek. Ni gör ett enormt jobb som orkar er upp varje morgon och även tar hand om den finaste lillebrodern på hela Åland. Kanske är det Lova som ger er den styrkan... Jag tror med all säkerhet att hon håller ett vakande öga över er alla. Ni har en skyddsängel i Lova nu...



Massor av kramar till Er!

2010-06-16 @ 11:13:35
URL: http://www.femnyporsalt.bloggspace.se
Postat av: Irene

Det där är intressant... Jag tror det finns något. När min Farfar hade dött kände jag en lukt som var precis som Farfars lukt, han hade aldrig hälsat på oss i det hemmet. Men jag är helt säker på att när hän for vidare gick han "och hälsade på" hos oss alla för att se hur vi alla mådde.



När min väninnas lillasyster dog. Fick jag se i en dröm hur hon kom fram till mig i ett blått ljus och sa till mig att säga till hennes syster att hon mår bra nu.



För ett tag sedan funderade du om du var kristen eller något annat med tron om jag minns rätt.(?)

Själv tror jag att den rätta tron är i hjärtat, det räcker att man tror på gud och inte vill någon illa.



Skickar dig en stor varm kram. <3

2010-06-16 @ 14:30:45
Postat av: Kirsten

Boken "Döden är livsviktig" blev oerhörd viktig för mig, då mitt barn dog. Den tillsammans med boken "Närmare ljuset" om barns nära-döden upplevelser (underbara teckningar!) är som skatter för mig och var enda trösten jag förmådde att ta in.

2010-06-17 @ 14:56:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0