FÖRLOSSNINGSSAMTALET

Jag har varit på förlossningssamtalet idag. Det gick över förväntan. Jag hade varit nervös innan att läkaren inte ville lyssna eller ta en på alvar men det var riktigt skönt att komma in på rummet och mötas av ett sådant öppet sinne av läkaren.
Han hade ju kikat igenom journalen och mindes också att han varit med på förlossningarna för han frågade om han inte var med på mina. Jag hade ju tagit med mitt brev, som jag förut skrivit och skulle lämna till journalen där vid jul men sa att det gick inget vidare då med bokningen så han får det nu och kan läsa det om han vill. Det skulle han göra, t.om fler gånger sa han, i lugn och ro.


Så pratade vi lite om förlossningarna jag varit med om, hur barnen haft navelsträngarna om halsen och fått återupplivas och en hade fått ligga på barnavdelningen ett tag för att återhämta sig, om förlusten av Lova i våras, att bäckenet var lite trångt.
Han sa att han tyckte att snitt är att föredra i mitt fall och är helt inne på samma linje som mig. Han sa också att eftersom ingen kan garantera åt mig att det går bra nu så blir det tryggare att göra det under mer planerade förhållanden.


Så ja nästa vecka skulle jag återkomma, då han läst genom brevet men han sa också att jag inte skulle oroa mig, men det är klart att jag funderar ändå lite, att han inte drabbas av ångest och ändrar sig. Men knappast då. Han var faktiskt helt positivt inställd och ja nu får vi se vad det slugiltiga svaret av honom blir nästa vecka. Han sa att det var synd att jag behövde komma igen, men det var ju bara för brevets skull som han skulle ta i lugn och ro som sagt. Ja, så nu får jag hålla ut en vecka till, men sannolikheten att det blir ett planerat snitt av min tredje förlossnig är ganska stor just nu. Och han förstod så väl att det här handlade inte om rädsla för smärta osv som många andra kan lida utav utan helt andra jobbiga upplevelser som också påverkat barnet.
Jag var annars nöjd med dagens samtal. Tur att jag stod på mig med val av läkare att prata med känner jag bara idag. Jag känner att han lyssnade på mig, som människa och inte bara som en patient i mängden.









Kommentarer
Postat av: Anna - Mamma till Saga och i längtan efter pyret i magen med BF 1/7-2011!

Vad skönt att det gick bra, och att du har en förstående läkare som verkligen jobbar för att göra det så bra som möjligt för dig :)

2011-01-18 @ 13:40:47
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/
Postat av: Anna - Mamma till Saga och i längtan efter pyret i magen med BF 1/7-2011!

Man får allt för ofta höra om läkare som inte lyssnar, eller som redan har bildad sig en uppfattning innan man ens kommer dit!

Det är ganska sjukt att man ska behöva ställa in sig på att behöva gråta, snörvla och vara alldeles ifrån sig när man ska iväg på sånt där.. Men, som sagt! Skönt att du slapp det :)

2011-01-18 @ 14:01:06
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/
Postat av: Mia

Har läst din blogg ett tag nu och nu kan jag inte slita mig :) Roligt att höra att allting gick bra på samtalet.



Jag har en fråga jag skulle vilja ha lite tips med. Jag är en österbottning som fått jobb på Åland, vilket jag är jätte glad för. Dock vet jag inte var jag skall bo ännu, så jag tänkte passa på att fråga dig som redan bor på Åland om du känner någon som har någon bostad att hyra ut?



Sköt om dig!

2011-01-18 @ 14:46:23
Postat av: Linda

Så skönt att läkaren var så bra o att ni var inne på samma linje :)

Då blir det ett datum fastställt nästa vecka då kanske, spännande! :)

2011-01-18 @ 16:05:39
URL: http://bidrottning.bloggplatsen.se
Postat av: Johanna

Vad roligt att läsa att samtalet med läkaren gick bra! Väntar med spänning på nästa vecka då du antagligen får ett datum eller åtminstone en tid något ditåt.



Sköt om er!

2011-01-18 @ 18:04:19
URL: http://strandbyudd.blogspot.com
Postat av: gertie

Du är vacker med din nu, stora mage. Jag förstår din oro efter allt som har hänt. Det måste vara skönt med en läkare som förstår dig. Föståelse brukar lugna lite i alla fall. Kramar

2011-01-18 @ 18:39:40
URL: http://kittyhansens.blogg.se/
Postat av: Yohanna

Lycka måste vara att få gåvan till ett tredje barn, inget kan ersätta er dotter som inte är med er fysiskt längre. MEN! Det måste ändå kännas stort! :) Jättelycka till - skickar styrkramar till er!!

2011-01-18 @ 20:20:56
URL: http://maiplu.se
Postat av: eva lindström

Jag har följt din blogg under lång tid. Det är så tragiskt att lilla Lova förlorade kampen. Du är en fantastisk mäniska som i din djupaste sorg än dock kan se glädjeämnen i livet. Önskar dig av hela mitt hjärta att du du och din familj får glädjas av det lilla livet som är på väg. All världens kramar till dig och din familj

2011-01-18 @ 21:25:38
Postat av: Moa

Vad skönt att det gick bra och att du fick en så förstående läkare! Så slipper du förhoppningsvis en del av den oron iallafall. Kram

2011-01-18 @ 22:35:49
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Sus

Vad roligt att höra att du är nöjd med ditt läkarbesök. I skolan pratar vi allt som oftast om just detta, att se människan och inte "bara" det som han eller hon kommer dit för. Roligt att höra att det praktiseras i verkligheten oxo. Lycka till!

2011-01-19 @ 07:21:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0