JULUTSOPARDAGEN, EN TRADITION

Idag är det Tjungondedag Knut på Åland ( även på andra platser ). Enligt gamla traditioner så klär barnen ut sig och åker runt hos vänner och bekanta i gårdarna och sopar ut julen.
Oftast får man godis, frukter eller så. Läs mer om julutsopningen här och på andra ställen.
Även jag minns mitt barndoms julutsoparkvällar, och att man snabbt lärde sig var man skulle sopa och inte, det mest lönsamma måste ha varit att gå till gamla paret Mattsson, Elna och Svante som hade butiken i Jomala. Där brukade det nästans vara kö på trappan med julutsopare.
Ifjol så hade min familj 2 små julutsopare, i år var det Alvin som åkte runt med pappa hos de som han hade sopat hos barn. Hos oss så är egentligen julutsopning den enda tradition som finns, Halloween har vuxit på sista åren, hur det är med påskkärringar vete tusan men just Knut är en dag som går generation genom generation.








Och så där kan de se ut när man vet vilka hus man skall sopa ut hos tydligen. En halv kasse snask.
Jag har bilder från mina egna julutsopningar hemma i barndomshemmet men det var nog inte på långa vägar lika mycket.
Och de var borta lite över 1 timma bara vilket förvånade mig ändå för att vara min äventyrslystna son.
Jaha, Hej då julen för denna gång.

Kommentarer
Postat av: Carina

Det va duktigt av dom att få en rediger påse på bara 1,5 timma :) Här var det bara en sopare som kom o det va våran egen sopare, tycker det blivit lite slött, barnen verkar inte vara så intresserade av detta nåt mera, synd

2011-01-13 @ 21:54:04
Postat av: Melli

Är från Helsingfors och har faktist aldrig hört om en sådan tradition fast jag har släkt på Åland.

2011-01-14 @ 13:46:30
Postat av: Ewa och tomtenissorna

Det är en av sakerna jag saknar sen jag flyttade till Sverige :) Alla söta "sopare" :)

Men här har vi påskkärringarna sen ist :) De är söta de oxå!

2011-01-14 @ 14:04:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0