MULLE MECK

Kommer på riktigt att få köpa hem Mulle meck bygger ett hus-boken åt min son. Idag har vi lånat den för tredje gången och jag har läst den jag vet inte hur många gånger vid det här laget sammanlagt. Men den var kvällsagan vid läggdags igen.
Fast jag tror lite grann jag föredrar Mulle Meck som ombyte efter att med milt tvång varje dag  från sonens sida och även kväll, gärna flera gånger fått läsa Halvan böckerna.


Lite Bockarna Bruse blir det ibland eller Jack och böntjälken, ja dessa gamla gamla sagor går också an, tack och lov annars hade det börjat bli enformigt, men även Totte kan komma på tal eller i sällsynta fall en Prinsess saga från Lovas samling. Jag undrar på riktigt hur många sagor jag läst genom dessa kvällar, sedan Lova kom till oss och hon var som mindre barn mer för kvällssånger men sedan blev det lätt att köra en saga eller två eller kankse en sång som bonus då Alvin kom också. Här har sagor läst flitigt och sånger nästans sjungits sönder. Lova sa ju kort innan hon dog, "Mamma köp en sångbok".


Och mamma köpte en sångbok och vi hann sjunga några sånger ur den, men just nu står den i barnbokhyllan. Men förövrigt läser jag gärna sagor, Alvin börjar kunna texterna utantill och rättar gärna om man busar och läser lite fel på skoj. Lova själv rimmade nästans hela Tomtebobarnen innan hon blev riktigt sjuk. Tomtebobarnen var en av hennes absoluta favoriter som jag nog också nämnt.
Sagor är ju mysstund, avkoppling, fantasi och språkutvecklande. Så mer läsning och sagor i barnfamiljerna. (Fast jag tror och hoppas de flesta läser med barnen).



Vad för böcker/kvällsvisor tycker era barn om?

Kommentarer
Postat av: Bitte

William har också tyckt hemskt mycket om Mulle Meck. Och Halvan-böckerna. Jag har lånat en massa olika böcker. Just nu läser vi Pelle Svanslös, Fyra hönor och en tupp (rolig bok!) och en del andra, som inte hör till nån serie. :) Vi brukar låna 25 böcker i taget från bibban.

2011-03-16 @ 20:39:41
URL: http://bloggen.fi/paradox
Postat av: Linda / Snigeln

Simeon gillar Astrid Lindgren för tillfället. Lykke älskar mina glansiga damtidningar som hon river i småbitar. :)

2011-03-16 @ 20:59:05
URL: http://snigelnharald.blogspot.com
Postat av: Veronica

Min lillkille (2 år) gillar Nicke Nyfiken, Ingrid böckerna, Fia och djuren och Alfons.

2011-03-16 @ 21:07:51
Postat av: hanna

Hatt stugan är en riktigt bra bok med lätta rimm att komma ihåg :-) och sen när jag började få mycket frågor om döden av min son fick jag tipset att köpa boken "Adjö herr Muffins" som handlar om ett marsvin, jag blev så otroligt imponerad av den boken!

2011-03-16 @ 21:30:25
Postat av: Ida

Om ni kommer förbi Hudiksvall någon gång så kan jag tipsa om att det finns ett lekland där med mulle meck tema. Jobbade där för två år sedan innan jag flyttade till annan ort för att studera :)

2011-03-16 @ 21:36:44
URL: http://adi89.blogg.se/
Postat av: Toja

Här lästes det oxå sagor alla dagar, varvat med Trollmor-sången. Vi var med i barnens bokklubb o fick på det viset hem jättefina barnböcker MEN ;) barnen föredrog samma saga vecka ut och vecka in :) speciellt en bok som vi döpt till Ägget kläcks, kommer inte på om den heter så på riktigt?En mamma o pappa berättar om hur barn blir till, med dinosaurier osv. Äldstan lärde sig den utantill snabbt o läste högt för sig själv fast hon knappt kunde prata(har det på film) Sen var det en försäljare hem och sålde nån barnens bibel serie, barnen älskade cdsagorna och lärde sig en massa, de kunde budorden utantill osv. Inte för att vi är religiösa men det har faktiskt underlättat rellalektionerna i skolan för barnen :)

Jag tror att de barnen som får mycket sagor är de barnen som sen kan njuta av böcker som avkoppling resten av livet!!

2011-03-16 @ 21:39:02
Postat av: Johanna

Leopold blir arg och Leopold blir rädd har varit favoriter hos pojkarna här.

Men även massa andra såsom Nicke Nyfiken, Halvan böckerna (ett hett tips för barn som gillar Mulle MEck som din son =)),Petter och hans fyra getter mm

Postat av: alexandra

Hos oss vill grabben gärna att vi läser faktaböcker?? Just nu läser vi om haven. Han är åtta år. Blir mycket bamse också. Halvan var också populär. För vår tjej får vi läsa böcker från Disneyklubben. Har en liten tjej till som vi snart får börja läsa för. Har en glasslåda med pixiböcker som är ganska bra med.

2011-03-17 @ 09:14:33
Postat av: Hannas pappa

Bamse...Bamse...och Bamse!

Sara har uppenbarligen ärvt sin storasyster vurm...

Under Hannas sjukdomstid (två år)läste jag (i stora drag)motsvarande (samma nummer flera ggr)ca 25oo Bamsetidningar...

Det var något hos Bamse som tilltalade/tilltalar våra barn...

massmis med

Niklas

2011-03-17 @ 09:50:18
URL: http://hannagull.wordpress.com
Postat av: Carina

Oj ja, Wilma har väl aldrig haft nån favvo bok själv när hon va yngre men nu e det mest Sune böckerna som e skoj tydligen :) o så e det eos och Julia tidningen som gäller. Trodde hon skulle bli bamsefreak som jag men tji fick man

2011-03-21 @ 19:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0