KLOCK KÖP & LITE GENUS

Alvin har fått en klocka idag, en armbandsklocka. Inte för att han ännu kan klockan men han är väldigt intreserad och har bett om att få en egen. Lova fick en klocka även hon vid 4 årsåldern och ganska snart kunde hon hel och halvtimmar och visste när pappa slutade jobbet liksom farmor och när vissa program på TV började som tex Bolibompa.


Det fanns otaliga klockor att välja mellan och Alvin fick välja fritt, det fanns med båtar, med dinosaurier, med nyckelpigor men Alvin skulle ha en med Hello Kitty. Jojo, en Hello Kitty med ljusblått band så en sådan fick det bli.
Damen som sålde den frågade "vad heter hon" då hon skrev på garantin. Jag svarade bara lugnt, det är en kille och han heter Alvin. Alvin med V (så det inte blandas med Albin som en del hör). Vilket fick henne att titta en gång till på min son men utan att kommentera vidare.


Det får mig att le åt Amandas kommentar om genus och Lykkes hårband. Lykke använder nog inte det där hårbandet alls egentligen utan på fotot är det till och med första gången och just mest för bildens skull, på kul.
Jag tycker själv det egentligen är en lite onödig grej annars men som sagt, det var bara för att se pluttinuttit ut på kortet typ.
Personligen tycker jag inte det spelar någon roll om flickor har klänning och killar Spiderman eller Hello Kitty. Skulle jag varit helt anti hade min son aldrig tex fått haft nagellack och det skulle varit otänkbart att han tagit över Lovas påslakan med prinsessor eller sova i hennes "flicksäng". Men så är inte fallet, jag är väldigt open minded.
Barn är barn, och måste så få vara. Men som sagt, klart Alvin skulle få ha en Hello Kittyklocka om han ville ha det.
Alvin gillar liksom Lova gjorde, både grabbiga och tjejiga saker. Och det var roligt att få åka grävmaskin med pappa en vända idag. Och äta kebab med mamma. En bra dag med andra ord.



Sover gott i Lovas säng. Lova var som många flickor i 5-6 årsåldern, riktigt prinsesstokig. Självvalt.


Kommentarer
Postat av: Hannas pappa

Om jag hade fått en Hello Kitty-klocka av mina döttrar hade man fått slita av mig den efter min död!

massmis med

Niklas

2011-05-25 @ 19:59:58
URL: http://hannagull.wordpress.com
Postat av: Kia

Så jättegulligt!!Alvin känner givetvis trygghet med storasysters säng och allt som hade med Lova att göra.Låt honom få ha denna trygghet och det märks att du ser till dina barns bästa.Bra att du inte bryr dej om eventuella smaklösa kommentarer.Krama dina godingar ifrån mej.Kram Kia

2011-05-25 @ 20:01:32
Postat av: susanne

Bra med en klocka och att Alvin fick välja själv.

Det blir det bästa.

Kramar Susanne

2011-05-25 @ 20:48:03
URL: http://margitohlsson.blogg.se/
Postat av: kärlek och trots

Håller med dig! Min dotter får välja det hon tycker är fint och inte efter om hon är tjej eller kille. Jag har alltid klätt henne i blandade kläder men själv är hon väldigt tjejig och leker enbart med dockor och älskar rosa och lila. Barn skall få vara barn och man skall inte dela in barn i fack efter kön men samtidigt skadar det ju inte att sätta ett gulligt hårband på sin lilla babyflicka heller. Tycker då inte man skall överdriva åt andra hållet.

2011-05-25 @ 21:14:55
URL: http://lillavild.blogspot.com
Postat av: Moa

klart han ska ha en hello kitty-klocka om han vill ha det :D jag har nog alltid blandat flickigt och mer killiga grejor när det gäller kläder och sånt. jag väljer det jag vill ha oavsett vilket kön det "tillhör". det bästa av två världar liksom. kram!

2011-05-25 @ 22:35:50
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Amanda

Kia: Smaklös kommentar? Jag tyckte inte att någonting med det jag skrev var smaklöst - utan jag uttryckte en åsikt, vilket jag trodde var okej.



Men det var intressant läsning DolceBambini! Alla har rätt att tycka, tänka och göra olika. Du verkar inte vara speciellt "mycket" åt något håll - varken könsstereotypiskt eller genusmedvetet. Sedan är det tyvärr så att tjejer, från start, påverkas att tycka om t.ex. rosa, prinsessor, hello kitty och liknande (från föräldrar, fröknar, andra barn, andra vuxna m.m.). Så det må vara "självvalt" men vägen dit får man inte glömma heller..



Jag menade absolut ingenting illa med min kommentar, utan uttryckte - som sagt - bara en åsikt. Jag är såå intresserad av det här med genus, så det var väl lite därför.. men jag respekterar att alla inte tycker som jag. :)

2011-05-26 @ 12:31:47
Postat av: Amanda

Moa: Det var en riktigt sund inställning tycker jag! Bl.a. det är ju vad genus handlar om också. Att stämplar egentligen är ganska löjligt, och att man bör ge barnen tillgång till allt (inom rimliga begränsningar), istället för att neka och särbehandla pga. barnets kön. :)



Lite OT men: Tycker jag att t.ex. klänning är opraktiskt på ett lekande barn, vilket jag tycker, så gäller det både flickor och pojkar. Sen respekterar man naturligtvis om de tycker annorlunda, när de börjar ha åsikter. Men då får man kompromissa - det finns ju bättre och sämre alternativ i "klänningsvärlden". Bara som exempel.



Mina ungar kommer få ha lektåliga och sköna kläder i regnbågens alla färger, med alla möjliga sorters tryck och mönster (både unisex, traditionellt "pojkigt" och traditionellt "flickigt"). Sen gäller genus andra saker också, och inte bara kläder.. men det är en annan femma. ;)



Så nu ska jag vara tyst :D

2011-05-26 @ 13:02:40
Postat av: Linda Isacs mamma

Tycker med de är lite intressant de här med genus. Isac sade häromkvällen att han älskade rosa och att han vill ha en hello kitty rosa tröja :) blev en rosa t-shirt från KappAhl. han var supernöjd. Önskade även ett nattlinne, fast där drog jag gränsen;).dessutomn gillar han att klä sej i princessklänningar hemma me sin plastsyster. De är bara roligt. ha en fin kväll:)

2011-05-28 @ 17:27:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0