3 MINUTERS KLUDDEN

Jag har som sagt inte ens tänkt tanken att försöka teckna annat än tillsammans med barnen. Då tecknar man blommar, träd, kattor och annat "barnsligt" som barn gillar. Rita en katt mamma, och mamma ritar en katt, enklast möjligaste katt, ni vet, 2 bollar på varandra, svans och tassar frampå, morrhår, ögon and so on.
Men någonstans kanske det finns mer än så. I högstadiet sa alltid teckneläraren. Gör någonting inom konst efter skolan. Men jag avskydde verkligen den uppmaningen. Jag har egentligen aldrig gillat att hålla på måla, än mindre om jag får den uppmaningen.


Då låser jag mig direkt.
Trots att läraren gav mig stipendium i bildkonst så var det till vård jag sökte när jag gick ut högstadiet. Det var med människor jag ville jobba tänkte jag då.
Men igår tog jag och började småklottra lite och ikväll när jag la Lykke tänkte jag att om jag skulle rita ett sovande barn. Eller egentligen vill jag bara kalla den en blyertskludd, för det är vad det är och det tog knappt 5 minuter för mig och de flesta kan nog rita en likadan. Men bara det där, känslan att det kändes roligt, det var den jag sökte. Känslan av att det kan vara kul att teckna ensam, utan barn. Den har jag inte haft på många år.





Kommentarer
Postat av: Moa

åh vad fint! jag har haft det lite tvärtom, när jag kom upp i åldern så att man fick betyg på målandet fick jag veta att jag inte kunde rita. sen slutade jag förstås rita helt. men för ett år sedan ungefär tänkte jag att det kunde vara kul att börja igen, för mig själv, utan att någon sitter med pekpinne och säger vad som är dåligt och inte. och nu tycker jag det är både kul och terapeutiskt! det kan vara ett sätt att visa känslor, ungefär som att skriva.

kram

2012-01-07 @ 19:53:23
URL: http://dayviews.com/legobit
Postat av: Ängeln Lova, Alvin och Lykkes mamma

Moa- Tack. Jag har hört att alla kan lära sig att rita. Men såklart det underlättar ju om man tycker om det och har lite "känsla" för färg och form :-)

Säkert har du ritat/målat någonting du är stolt över också.

2012-01-07 @ 20:21:59
URL: http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: Moa

jaa nu när jag ritat ganska intensivt i nio månader eller något sånt, så märker man faktiskt att man blivit väldigt mycket bättre :) så det gäller att hålla på mycket och att tycka det är roligt framförallt. jag ritade mycket när jag var liten (så som de flesta barn gör) men i skolan blev det ju mer styrt med olika uppgifter och då ritade man ju bara när det var bildlektioner och inte utanför skolan så att säga...

2012-01-08 @ 00:16:57
URL: http://dayviews.com/legobit
Postat av: anna

pröva rita på denna sajt:) du blir helt fast och känner dig konstnärlig;) http://mrdoob.com/projects/harmony/#web

2012-01-11 @ 09:37:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0