SAKER MAN VÄNTAR HEM

Prymtång med diverse tillbehör. Tyger. Och vad har jag gett mig inpå? Ja det får vi se. I fantasin ser jag mig sitta och sy små scarfes/dreglisar och mössor och andra små plagg, i verkligheten blir resultatet någonting helt annat. Som vanligt. Men kanske kanske... kanske kan det bli bra också om man önskar sig riktigt mycket.
Men en sak är iallafall säker. Jag måste sy ett madrass-skydd till juvelen, den nya sittvagnen.

Kommentarer
Postat av: RED

Åh va roligt! Själv sitter jag om dagarna och ritar av mönster när jag får 5 minuter över ;) Dregglisar är sydda. Mössor, muddbyxor och klänningar på g. Köpte massa jättefina tyger förra sommaren. velour i bl a orange, brunt, blått, lime och randigt och olika retromönstrade trikåtyger. Längtar efter att få tid till att sätta saxen i dem och få vara lite kreativ. Lycka till och hoppas vi får se dina alster i bloggen din sen :)

Kramar Kramar Maggan

2012-01-18 @ 20:19:02
Postat av: Ida Eriksson

Du kommer bli frälst precis som jag blev, det är sååå kul att sy, har sytt mössor och dregglisar och bodys än så länge...Kram

2012-01-18 @ 21:35:56
URL: http://tankardaochnu.blogspot.com/
Postat av: klassensljus.se

Kanske klassar du detta som spam. sorry i så fall!



Hej!



Här kommer en dagsfärsk pressrelease till dig som bloggar. Helt ny forskning om hur barns prestation i skolan kan påverkas av belysningen. Särskilt intressant för dig som har barn!

Det finns även en film och mer info på www.klassensljus.se som beskriver forskningen.



---



19 januari 2012



Bra ljus i skolan påverkar barnens koncentration och studieresultat



Ny forskning visar att rätt ljusbalans och ljusnivå i klassrummet leder till bättre studieresultat, välmående och bättre dygnsrytm för elever, då ljuset får en positiv biologisk påverkan.



Resultaten av en studie som genomförts av Lunds Universitet och London City University i samarbete med belysningsföretaget Fagerhult, visar att människokroppens egen dygnsklocka, produktionen av melatonin och kortisol, påverkas i miljöer där ljusnivån är tillräckligt hög och där det finns rätt balans mellan direkt och indirekt ljus.



”Detta är ett genombrott. För första gången kan vi tydligt se hur ljuset kan påverka elevernas prestationsförmåga, vakenhet och koncentration”, säger Tommy Govén, forskningschef på Fagerhult, som medverkat i studien tillsammans med universitetsinstitutionerna i Lund och London.



Rönen bygger på en tio år gammal upptäckt från början av 2000-talet då den amerikanske forskaren David Berson lokaliserade en tredje receptor i ögat som inte förmedlar någon visuell information. Den tredje receptorn förmedlar enbart ljusimpulser via en biologisk nervbana som påverkar utsöndringen av sömnhormoner och stresshormoner.



Den nya studien genomfördes under ett läsår i en skola i London där fyra separata klasser, sammanlagt 56 elever i 9-årsåldern observerades. Samtliga fyra klassrum utrustades med ny belysning, men bara i två av klassrummen installerades så kallat omfältsljus som skapar en bättre balans mellan direkt och indirekt ljus genom ökad belysning på väggar och tak.



När studien sammanställdes var resultaten tydliga. Eleverna presterade bättre skolresultat i de tre ämnena som undersöktes, matematik, läsning och skrivning, framförallt under den mörka delen av året, perioden oktober – januari. Eleverna visade på en ökad vakenhet på morgonen med lägre nivåer av sömnhormoner (melatonin) under den mörka delen av året. Eleverna visade en ökad aktivitet på morgonen med högre nivåer av stresshormoner (kortisol) under hela skolåret. Eleverna visade även på en tendens att må bättre under hela skolåret.



Vilken betydelse kommer forskningsresultaten att få?



”En konkret slutsats är att de allra flesta klassrum i våra skolor har för låga belysningsstyrkor i omfältet, satt i relation till vad som faktiskt krävs för att eleverna ska må och prestera bättre. Ett tak- och väggljus om 100 lux är i dag det vanliga i många skolor medan vi tycker att man bör gå upp till 300 lux, säger Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet som genomfört liknande studier tidigare.



Nästa steg i projektet är att genomföra en ny studie, den här gången i Sverige. En grupp tonåringar kommer att genomgå samma ljusstudie i en gymnasieskola under ett helt läsår, med skillnaden att man jämför traditionell belysning med LED.



För mer information se:

www.klassensljus.se



Kontakt:

Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet. Telefon: 070-370 44 73



Tommy Govén forskningschef på Fagerhult. Telefon: 070-594 04 07

2012-01-19 @ 12:18:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0