FÅR MAN VA SJUK OCH LAT?

Medans jag diskade kom jag och fundera på att får man faktiskt som förälder vara sjuk och lat samtidigt eller förväntar sig omgivningen att man skall ha energi någonstans ändå att orka ta tag i vardagssysslorna som förut. Diskt,tvätt,handling osv? Även om man kanske inte riktigt måste, så har man kanske nån slags press på sig?
Jag har haft väldigt svårt att slappna av nu under min sjukperiod och haft dåligt samvete att jag inte städat som jag brukar, inte diskat upp den disk som fanns förän nu imorse och att jag iallafall var nöjd att jag tvättade en full maskin tvätt igår. Ändå gnager samvetet i mig att jag varit lat och lite förkylning har ingen dött av ännu typ.
Jag känner mig som en dålig lat morsa som igår gjorde varma mackor till middag åt mina barn när min man var borta gjorda på rostat bröd med skinka och ost som jag micrade och serverade med mjölk och barnen glatt glufsade i sig. Själv kunde jag knappt svälja. Matmorsan som annars gärna rör om i grytor och karotter orkade inte bjuda på någon snorig lasagne eller så. Får man servera varma mackor åt sina barn någon gång? Eller gör det mig till en dålig icke matlagningsmedveten mor?
Nu efter disken så lättade samvetet några små hekto. Jag har kanske för stora krav på mig själv om vad omgivningen tycker och tänker och hur andra gör hemma hos sig.
För inte kan väl alla vara perfekta robotar som städar,donar och står i trots att de är jättesjuka?


Kommentarer
Postat av: Elin

Sv. Det är en gammal spark, men jag vet inte alls hur gammal. Sparklådan i alla fall är kanske från 70-talet och det är den som jag låg i när jag var liten...



Känner på samma sätt. Det är som att hela ansvaret hemma när det gäller disk, städ, tvätt och barn är på mig. Nu vet jag att min sambo inte tycker det, men han ser inte dammet i hörnen eller störs av diskberg heller.

Och det är ok att man gör varma mackor till sina barn någon gång ibland :)

2009-01-29 @ 09:14:57
URL: http://edvinsmamma.blogg.se/
Postat av: Ninna

Jag gör en titt-in trots internetledighet:) Jag tycker absolut man får va "lat" när man är förkyld, laga slarvmat osv. Man är inte mer än människa trots att man är mamma! Och man FÅR låta högarna med disk o tvätt växa lite. Det skulle va fint med en hög icke-sjuk-rädda släktingar som kom hem o fixade:) Fast man får ju isf räkna med att dom sätter sakerna i fel skåp när dom diskat... Jag har tack o lov inte varit så mycket sjuk men mamma var hos oss en tid när jag hade brutit armen.

2009-01-30 @ 19:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0