JAG FÅR FRÅGOR

Jag får frågor men ibland har jag också frågor själv. Det är svårt att fråga andra i vår situation då jag inte känner just någon alls. Att behöva vänta 3 veckor innan man kan fråga en annan förälder tex, i liknande situation i Uppsala tex är ju ganska svårt. När man vill veta ganska snart.

Jag funderar på det här med hur olika svar alla får om vaccineringar. Både här och i Uppsala är Lova nekad att vaccineras, bl.a mot svininfleunsan men även de andra vaccinationerna. Medans en del föräldrar till cancersjuka barn vaccinerar sina mot svininfluensan har jag fått veta. Hur kommer dessa olika bud sig?  Jag kommer dock att stå fast vid våra läkares utlåtanden, men klart att man undrar då det blir dubbla budskap. Så ni som vaccinerat, vad har era läkare sagt åt er?



Här kan man även på barncancerfondens hemsida läsa följande :

Vaccinationer


" Bör inte ges förrän ett år efter sista cytostatikabehandlingen. Det minskade immunförsvaret kan göra att barnet blir sjukt, framförallt av levande vaccin."


Kommentarer
Postat av: Isabelles mamma

Vi har fått samma svar som ni,att d inte går o vaccinera :( Synd e d men vi kommer o vaccinera oss andra istället för eftersom Isabelle e i riksgrupp men inte sj får ta vaccin så får vi ta d istället för henne då :)

MEN nu just sitter vi bara o väntar d ska börja vaccinera riskgrupper här uppe i Österbotten :)



Vår läkare förklarade d ganska bra,att d e en större risk att Isabelle får sjukdomen änn att hon bildar anttikroppar mot sjukdomen!

Liksom då d har dåligt immunförsvar så blir d så att d inte bildar anttikroppar alls trotts vaccinet så d e ett onödigt pickande o i värsta fall kan d få sjukdomen istället o precis som du skrev speciellt med levande vaccin så som vattenkoppasvaccin o mpr...men även svininfluenssavaccinet kan ge svininfluenssa om hon får d o om hon inte utvecklar sjukdomen så utvecklar hon inte ett skydd mot flunssan av vaccinet utan högst ett 50% skydd...



Frågha gärna mig om du har nått du funderar över för vi har ju båda cansersjuka barn fast d e olika cancer så e d ofta samma sak som gäller...



Men d skiljer lite mellan sverige o finland ... hur d behandlar vissa saker...



Om du har msn...så e d samma adress dit som min e-mail så adda mig gärna..kan även maila min tel.nr åt dig om du mailar mig före :)



Kram. Isabelles mamma!



P.s men även jag tycker d e konstigt att vissa har vaccinerat sina cancersjuka barn tycker ju d skulle vara lika för alla,men d verkar inte så...jag har oxå märkt att d skiller sig i många saker inom ALL trotts d ska vara lika då d gäller värden på blodet o sådant!



2009-10-29 @ 11:00:39
Postat av: Anonym

Här ger man blod och trombocyter vid högre värden i sv och fin pga av att produkterna måste flygas in. Det finns alltså inte på holmen, därav vågar man inte ta värderna lika lågt ner.

2009-10-29 @ 11:31:28
Postat av: Anonym

Hej!

Har en dotter som avslutade sin cellgiftsbehandling

i augusti.

Hon och vi övriga i familjen har redan vaccinerat oss.

Frågade läkaren om att det inte va längesedan hon avlutade behandlingen, men fick till svar att det inte va någon fara. Hon blev inget sjuk alls efter , själv fick jag lite feber men inget allvarligare än så.

Så jag tycker att alla som fortfarande funderar ska ta sig till sjukhuset och vaccinera sig såfort det går!!!

2009-10-29 @ 12:22:15
Postat av: Ingrid

Hejsan,

jag har pratat förra veckan med min dotters barnläkare som är barnonkolog i Jönköping och hon berättade att alla barn i Jönköping som är under cancerbehandling ska vaccineras mot svininfluensa utom de som just nu är under en högdosbehandling och har knappt några vita alls. För då kan inte kroppen utveckla något immunskydd. Sprutan i sig är inte farlig då det inte är levande virus.

Läkaren sade att det var bättre med lite skydd mot svininfluensan för dessa barn än inget skydd alls. Att barn under cancerbehandling utvecklar ett fullgod skydd mot influensan är inte säkert men de får åtminstone ett visst skydd och om de får influensan ändå så blir den lindrigare.

Vår dotter ska vaccineras idag på barnmottagningen men det är ju länge sedan hon hade leukemi. Men hon har andra allvarliga hälsoproblem som gör att hon tillhör riskgruppen som ska ha vaccin tidigt. Lillebror som är nästan 2 år ska inte ha vaccin, barn under tre år vaccineras bara om de själva tillhör riskgruppen. Så sade våran barnläkare som förutom barnokolog även är barnendokrinolog och som vi därför fått ha kvar i alla år. Bäsa läkaren som finns är hon.

Jag vet hur tufft ni har det just nu och önskar lycka till med alla behandlingar.

Kram Ingrid, mamma till Bianca

2009-10-29 @ 15:06:14
Postat av: Jenny (Moas Mamma)

Hej

Vi har även vi vaccinerat Moa mot svininfluensan, både doktorn på VC och Moas canceravdelning i Lund har sagt att hon ska vaccineras. Det är nu 3 veckor sedan (tror ja) hon vaccinerades. Hon var i riskgruppen då denna gavs i tidigt skede. Moa gick på bromsmediciner (cellgifter) den dagen hon fick sin spruta. Läkarna har sagt till oss att det är bättre att Moa får 38 graders feber i några dagar istället för att få hög feber i veckor, det sa dom till oss. Moa har inte reagerat någonting på sin spruta, mer än att hon var öm där sprutan togs. Vi satte även Emlaplåster innan sprutan gavs.



Jag önskar att allt går bra för er lilla Lova och att du får ett bättre svar om denna vaccination..



Kram till er alla som följer er

Jenny (Moas mamma)

2009-10-29 @ 17:15:31
URL: http://moahenriksson.blogg.se/
Postat av: Christin (mamma till Ludwig)

INGRID! Såg att du pratade om en barnonkolog i Jönköping....är det Margareta? Hon e toppen! =) Har henne till Ludwig oxå, han har samma gliom som Lova på denna sidan har!



AnnaMaria: Hoppas att Lova snart är piggare igen! Kramar!

2009-10-29 @ 21:15:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0