OM BLOGGDESIGNEN

Fick en fråga om bloggdesignen. Personligen är jag nog inte rätt person att svara på det eftersom jag själv har läst allt jag gjort, som en tidigare person nämnde på designadinblogg.se .

Signaturen har jag skapat i photoshop, den kan man skapa i de flesta bildbehandlar/redigeringsprogram med en snygg font. Man laddar upp sin signatur på blogg.se och sedan klickar man på lilla bilden som dyker upp till vänster och då blir den större, kopierar bild adressen och för in den i kodmallen. Och det skall se ut ungefär så här om du gjort rätt. Du måste vara noga med att göra rätt här för annars är man i pisset om man inte vet vart man ändrat eller om man inte sparat en backup innan i tex word.


<div id="content">
  <tag:entrylist limit="15">
   <a name="a${EntryNum}"></a>
   <h3>${EntryTitle}</h3>

   <div>${EntryBody}</div>


<div align="right"> 

src="https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/744882/images/2009/namn_53917243.jpg"></div>

 

   <div>
    ${EntryDate}  ${EntryTime}

 

Länken är alltså den jag lagt in så du skall kopiera in hela det fetmarkerade stycket i din mall o sen din egen adress.
Där det står right kan du ändra till left eller center beroende på var du vill ha din signatur.


Bakgrunden ändrar man i stilmallen. Man måste dock ladda upp en ny bakgrund som man gör med foton. Klickar på bilden återigen så den blir större, sparar adressen och lägger in den i följande stycke.


body {
background: #000000 url(http://bambinidolce.blogg.se/xxxxxxx/XXXXXXXX);
margin:20;
padding:20px 0 14px;
text-align:center;
color:#000000;
}


Nu har du om du gjort som jag beskrivit fått in en signatur och en egen bakgrund.
Din text som du nämnde om att du vill att det skall se ut som hos mig och inte över hela sidan har jag svårt att förstå hur du menar, går den över hela skrämen eller?
Eftersom jag inte vet hur det ser ut nu så vet jag heller inte vad du gjort för "fel" eller om du ändrat i något. Och nu gäller mina svar förståss hur man ändrar på blogg.se och ingenting annat.


Kommentarer
Postat av: Jonna

Tack så mycket, Anna-Maria! Det var jättebra förklarat, ska sätta igång och försöka genomföra det på en gång!



När det gäller frågan om texten på den vita sidan så menar jag inte att min text går över hela sidan. Min text är lika bred som din, men själva sidan, alltså det vita "bladet" som är under texten går för mig över hela dataskärmen. Det innebär att, om jag skulle lägga in en ny bakgrund, som t.ex. dina blommor, så skulle blommorna bara synas som strimmor i hörnen, resten av sidan skulle fortsätta vara vit. Svårt att förklara det här, förstår du vad jag menar?



Jag ska ta en titt till på designadinblogg.se, kanske jag blir klokare idag än igår när jag satt och sökte där 5 timmar :)

2009-11-01 @ 16:23:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0