MEN SKÄRP DIG

" Att Lova sket i och att Alvin skiter i dockor som ligger runt är synd eftersom att docklekar är en jättebra lek som har ett pedagogiskt syfte. Barn skiter ofta att leka med saker, men det innebär inte att de kan lära sig att tycka om det. Barn är som vi vuxna - de gör de saker som de är vana vid och de saker som de redan vet att de behärskar. Men struntsamma nu, jag trampar tydligen på folks tår vad jag än säger så vi lämnar det nu tror jag. Jag förstår att du saknar Lova, Lovas kläder, Lovas favoritsaker, Lovas matplats som står tom vid matbordet. Men jag förstår inte hela grejen med att " nu kan jag inte köpa söta flickiga kläder längre " för det kan du visst. Det är ingen som säger att du behöver trycka i Alvin en klänning, men det är heller ingen som säger att du prompt måste klä han i blått och bilar heller. Det finns gråzoner! "


Kan du bara inte lägga ner helt, sluta NU! Köp du de kläder du gillar åt dina barn om du har några barn och så köper jag det jag vill åt min son. Huruvida det sedan är köpt på flickavdelningar eller pojk är struntsamma. Jag vill helt enkelt inte bara köpa flickkläder just nu för det PÅMINNER för starkt om Lova då vi botaniserade där. Fatta! PÅMINNER. Jag har ALDRIG nämnt att jag inte kan klä Alvin i dessa utöver att det inte är klänningar osv.
Men LÄGG NER du nu är du snäll. Jag kommer inte att publicera fler av dina kommentarer för du förtjänar inte den uppmärksamhet du får. Jag kommer inte att godkänna dom om de fortsätter i samma stil. Jag kommer bara typ att radera radera radera. Gör mig en tjänst, stick till Familjeliv med denna diskussion.
Du kan ju dra dockdiskussionen där samtidigt också då det verkade uppskattas för att jag nämnde om den.


Kommentarer
Postat av: hanna

ååå vilka dryga människor.. jag kan inte säga att jag förstår hur du känner för det kan jag inte..men jag förstår grejjen av ditt saknande åå denna e så fin tänk om Lova hade kunnat ha den osv.. men varför ska folk skriva så sjukt klumpiga saker...ta hand om er kram hanna

har ny blogg min förra var knasgravid om du kanske känner igen d..

2010-08-11 @ 16:34:28
URL: http://sjunnessonskan.blogspot.com
Postat av: Kia

Tänk om alla som skriver kommentarer på Anna-Marias blogg kunde enbart vara dom som har EMPATI med familjen.Det gäller ALLA.Istället för att blogga om hur barn ska kläs som tydligt är viktigt för en del.Har precis som Anna-Maria förlorat ett barn som hade högmalign hjärntumör grad 4(PNET).Vi skulle nog med glädje klä våra barn i trasor bara vi hade fått ha dom kvar.....något att tänka på Jag ber er snälla kommentera bara med hjärtats röst....inte något oväsentligt som typ kläder och prylar.Kia

2010-08-11 @ 16:46:28
Postat av: Jenny

Ursäkta mig men en del är fan bara FÖR mkt! Även om jag inte på något sätt kan sätta mig in i hur det är att förlora ett barn för det kan man inte om man inte varit med om det! Det är jag helt säker på.



men t o m jag fattar att det väl inte handlar om "tjejgrejer" i sig utan just att det inte längre finns någon LOVA att köpa dem till!



Tänk till!

2010-08-11 @ 16:57:07
Postat av: Catarina

Hade inte tänkt lägga mig i denna diskussion, men herreguuuud,vad är det för människa som leker superpedagog/jämställdhetsminister??? Jag har många års erfarenhet av arbete i förskola och jag vill bara säga: OK för jämställdhet när det gäller arbete och löner,... men kläder, färger, leksaker osv...LÅT OSS VARA OLIKA!!!! Låt barnen se att det ÄR skillnad på pojkar och flickor utan att tvingas leka att vi är likadana!Lova VAR en fantastisk tjej, och Alvin ÄR en fantastisk pojke! Låt Anna-Maria tydliggöra det på det sätt hon känner. Kan bara hålla med: Ge upp nu.

2010-08-11 @ 17:01:10
URL: http://vardagsdagboken.blogspot.com
Postat av: Lisa

Vissa människor väljer att inte förstå det dom läser. Tyvärr. De kan inte heller sätta sig in i någon annans situation. Tragiskt!



Hoppas du kan på något sätt skaka av dig dessa negativa människor. Förstår att det tar på krafterna för det gör det, men jag hoppas att du kan.



Stor kram.

2010-08-11 @ 17:35:01
URL: http://www.sjubarnsmamma.com
Postat av: Amanda

Catarina: Ja, vi är olika - flickor har snippa och pojkar har snopp. Så vitt jag vet trillar inte snoppen av om en pojke bär rosa och leker med dockor, och inte heller växer en snopp ut på en flicka som bär blått och lekar med bilar. Skrämmande att du är förskollärare och tycker att leksaker (!), färger (!) och kläder ska vara bundna till vilket kön barnet har. Så om t.ex. en flicka leker med bilar eller leker polis på dagis så hindrar du henne eftersom att hon är flicka och flickor och pojkar ska vara olika? Bara undrar. (Pardon me DolceBambini, eftersom att diskussionen fortsätter med eller utan mig så svarar jag gärna!)

2010-08-11 @ 17:47:19
Postat av: Sara

Jag är alldeles övertygad om att Anna-Maria gladeligen skulle klä Lova som Spindelmannen och låta henne leka med transformers. Om hon bara KUNDE! Men det kan hon inte, för Lova är död. Och ingenting betyder något sedan det.



Skärpning som sagt.

2010-08-11 @ 17:58:05
Postat av: Catarina

Ja diskussionen är på väg att spåra ur, men svar till Amanda:Självklart hindrar jag varken pojkar eller flickor att leka med särskilda saker, de erbjuds exakt samma saker, och väljer en pojke att klä ut sig till flicka och leka det så är det ok och vice versa. Jag tycker även att föräldrar får välja själva hur de vill klä barnen osv. Jag har INTE skrivit att saker, färger osv är BUNDEN till ett visst kön, men jag hävdar ändå att vi är olika av naturen och är det då fel att klä oss olika?? Titta i vilken klädbutik som helst så står det pojkavdelning resp flickavdelning, och jag tycker att det kan få vara så. Jag avslutar gärna denna diskussion här och nu av respekt mot Anna-Maria, men om du fortfarande vill diskutera genus eller har synpunkter på det jag skrev så får du hellre mejla mig på [email protected] Helst avstår jag dock från vidare diskussioner, vi verkar ändå bara missförstå varandra.

2010-08-11 @ 18:03:56
URL: http://vardagsdagboken.blogspot.com
Postat av: Kia

En del tycks ha svårt att förstå!!!Detta är ingen diskussionsblogg.Det är en sörjande,förtvivlad mamma som saknar sitt barn oavsett om barnet haft snopp eller inte.Är övertygad om att Anna-Maria vill tala om hur hennes trasiga vardag ser ut och att på sitt sätt stötta andra föräldrar i samma situation.Hon får också höra hur vi andra gör i samma situation,VI SOM VET....Ni andra tyckare,LÄGG ER ENERGI PÅ ERA LIV OCH LEV HÄR OCH NU....Ni har inga garantier för att allt ska gå som tåget...ni heller.Många tankar till dej Anna-Maria.Vi finns...Kia

2010-08-11 @ 19:06:21
Postat av: Lotta

Men vad är det för fel på folk som inte kan respektera dig, din familj och er stora sorg? Jag tycker som kommentaren från JENNY..."men t o m jag fattar att det väl inte handlar om "tjejgrejer" i sig utan just att det inte längre finns någon LOVA att köpa dem till!" Å jag tror att de flesta av oss som följer din blogg uppfattade det så, trist att det finns undantag som prompt måste dra vidare med diskussionen. Usch.



2010-08-11 @ 19:25:32
URL: http://esmeralda71.blogg.se/
Postat av: Felicia

Det där var tragikomiskt... Den där kommentaren. På allvar.

Visste inte om jag skulle skratta eller gråta.

Ta hand om er!

Kram

2010-08-11 @ 19:33:13
URL: http://ananasjuicen.blogspot.com
Postat av: Anette, mamma till lilla Elias i himlen

Du är stark Anna-Maria!

Själv var jag tvungen att låsa min blogg efter att vi förlorade Elias just för att jag inte orkade med att folk inte kunde förstå det man skrev!

Så det jag menar med att du är stark är att du orkar fortsätta blogga i en öppen blogg.

Du ska klä Alvin i det DU vill och avstå från det DU vill när sorgen blir för jobbig med minnen osv...

Kram!

2010-08-11 @ 20:12:17
Postat av: Catti

Hej!

Jag tycker helt klart att du ska skita i sånna där kommentarer! Helt rätt! Det handlar ju inte om att du inte vill köpa 'flick' grejer till Alvin, bara det att det gör ont för att du inte får köpa det till just Lova :( som förövrigt verkar ha varit/och fortfarande är det någonstans underbar liten tjej.



Dessutom handlar det inte om att man 'måste' köpa tjejgrejer till pojkar och vice versa. Klart man får säga att ens dotter är jätteflickig och att ens son är väldigt pojkaktig. Det är väl inget fel med det? Min mamma, som förövrigt jobbar med just jämställdhet säger alltid: det handlar inte om att ta ifrån barnen någon (att få vara just flicka eller pojke) det handlar om att lägga till. Att en flicka kan få tycka om bilar och att en pojke kan få tycka om dockor om de så vill. De ska få vara precis som de är!

2010-08-11 @ 20:18:17
URL: http://amelia.blogg/knyttet
Postat av: yvonne

hemska saker vad är det för mäniska som håller på så där.......

kram till dej

2010-08-11 @ 20:31:20
Postat av: marianne

Oj!! vilken diskussion det har blivit här.... Kias kommentar gjorde intryck på mig. Hon skrev: "kommentera bara med hjärtats röst..."



Anna-Maria är mitt uppe i ett SORGEARBETE



Håll tyst

Håll om

Håll kvar och

Häll i



Puss puss och Kram

2010-08-11 @ 20:31:33
Postat av: Anna

En hård spark i häcken åt dig som lämnar så idiotiska kommentarer och en stor styrkeKRAM till dig Anna-Maria och din familj<3

2010-08-11 @ 20:45:32
URL: http://www.imloved.se
Postat av: Anki

Att de ska bli en sån diskussion om ditt inlägg???

Var och en måste ju förstå va du menade eller...

Åtminstone jag förstod saknaden av Lova.

Skit i va andra tycker å så följer du ditt eget hjärta i vad du vill skriva!!!



Anki

2010-08-11 @ 21:06:20
Postat av: Jannicka

" nu kan jag inte köpa söta flickiga kläder längre " för det kan du visst. Det är ingen som säger att du behöver trycka i Alvin en klänning, men det är heller ingen som säger att du prompt måste klä han i blått och bilar heller. Det finns gråzoner! "



Men kom igen, vad är de här? Du har förklarat minst två ggr åt henne nu hur de ligger och ändå fortsätter hon gnata? och för de andra varför beter hon sig som de sku va blodigt allvar? Har hon inget bättre för sig än att sitta och argumentera om de här? Du är stark som orkar ta dessa idiotiska, onödiga och helt sjuka kommentarer du får i mellanåt av människor som har konstig syn på saker och ting.

2010-08-11 @ 21:28:16
URL: http://JannickaBergman.blogspot.com
Postat av: Lisa

Jag hoppas så att du kan ignorera de som lämnar ogenomtänkta och korkade kommentarer. Men jag förstår att de sårar och provocerar, så onödigt... Ingen, ingen vill vara i din situation: att sörja ett barn som tyvärr måst lämna er.



Tänker på er,



kram Lisa

2010-08-11 @ 21:30:01
Postat av: Elisabeth

Sluta nu... fast jag inte förlorat något av mina barn så kan man föreställa sig hur de skulle vara (fast det är säkert hundra miljoner gånger värre).

Låt Anna-Maria skriva om sina tankar, känslor och sin saknad utan dumma/klumpiga kommentarer.

Förstår att det måste svårt att se alla tjejkläder eftersom Lova var en sån "liten prinsessa".Det finns flick,pojk och unisexkläder och jag tror nog att du Anna-Maria har köpt av alla sorter.

Kramar till dej Anna-Maria

2010-08-11 @ 21:51:13
URL: http://p://
Postat av: Emelie

Jag tänker på dig, läser din blogg flera ggr om dagen och önskar att smärtan blir lättare att bära. Stor kram!

Postat av: Victoria

Anna-Maria, du är fantastisk och din blogg likaså. Jag önskar så att det fanns lindring för din sorg. Jag tänker på er varje dag och beundrar dig för hur du orkar med att skriva på bloggen. Försök att bara lyssna på de som vill dig väl, ingenting annat räknas. Allt gott till dig och din familj. Varmaste kramarna från Victoria

2010-08-11 @ 23:26:40
Postat av: Titti

Anna-Maria!

Strunta i dessa idioter med sina korkade kommentarer. Din energi är mer värd än att slösa på dessa. Förstår dock att du reagerar.

Du skriver så starkt och berörande, vi som läser här och är hyfsat normala vill fortsätta läsa din starka blogg.

All kärlek och omtanke till dej & din familj.

Titti

2010-08-12 @ 08:15:03
Postat av: Veronica

AnnaMaria,

KRAM!!!

Du kan väl lägga in ett kort på "Lova-gofisen"

och fina lillebror om du orkar,

förstår att det tär på krafterna när bloggen blir ett "disskutions-forum"(nu stava jag nog fel).

Jag blir glad så fort jag får se nya kort på dina barn.

Ta ett djupt andetag och om du orkar kanske en skogspromenad med svampplockning vore en avkoppling,

säkert känner du hennes närvaro där i skogen.

Fast jagt vet inte om svampen kommit ännu,

själv känner jag bara igen fårtickan men älskar att äta svamp.

Tyckte Lova om svamp eller var det plockningen hon gillade mest?

2010-08-12 @ 09:26:40
Postat av: Nina

Anna-Maria, du känner inte mig, jag är en av de där som trillat in här och tar del av dina tankar, din sorg och ditt liv (i den utsträckning du låter oss göra det) och som varje dag innan din lilla vackra dotter lämnade er satt och hoppades på ett mirakel för er skull, en av de som ibland sitter och gråter för att ert, och många andras liv är så fruktansvärt orättvist och man önskar bara att man kunde lindra eran sorg. Så när man då läser idiot-puckons kommentarer till dig så blir man ju helt j-la skogstokigt vansinnig!! (så jag ber om ursäkt för språket i kommande text)Vad är det för människor??? På riktigt, du är givmild nog att dela med dig av det svåraste någon människa någonsin ska behöva gå igenom i livet, och dessa helvetes paragrafryttare lägger sig i och tycker en massa. Det finns väl andra forum för diskussioner om man nu är så j-la debattkåt! Någonstans finns det normer för vad man utsätter människor för, någonstans finns det oskrivna lagar för hur många tår man får lov att trampa på. OM en människa, i den allra svåraste av tider och sorger, ändå väljer att vara öppen med vad man går igenom så ska man F-N inte hoppa på henne!!! Och särskilt inte om något så trivialt som färger på kläder till sina barn!



Anna-Maria, jag önskar det fanns någon lindring för den sorg du och din familj känner. Tycker du är fantastisk som orkar ge uttryck på dina känslor och förstår att det måste vara superjobbigt att titta på alla klänningar som du, som Lovas mamma, vet att hon hade älskat. Du och bara du kan ju veta det!



Själv har jag tyvärr inga barn, hoppas de kommer med tiden, så jag kan ju erkänna att det sticker till lite i hjärtat när man ser alla lyckliga småbarnsfamiljer, eller de alldeles nyblivna föräldrarna på sin första barnvagnspromenad, eller alla söta bebiskläder, men jag kan ju aldrig riktigt förstå vilken sorg du går igenom, bara försöka förstå... och allas sorg ter ju sig olika, även om det säkert finns likhet, men för den sakens skull måste man ju komma ihåg att man behandlar en människa i sorg med extra mycket hänsyn.



Som någon annan skrev här ovan, gå långa promenader, plocka av vad skogen har att erbjuda och försök att andas. Jag önskar, som sagt, att det fanns något som kunde lindra er sorg, gissar att söta Albin är till stor tröst. Röstar på den fina bilden på Lova varje dag och hoppas du vinner! (även om det inte är någon tröst såklart)



Sänder dig stora styrkekramar!!



(och till debatt-häxan vill jag bara säga "dra åt h-vete! kan du inte visa hänsyn så låt bli att visa dig över huvudtaget)



2010-08-12 @ 16:01:09
Postat av: Amalie

Men hur kan man uttrycka sig så urbota korkat som denna människa gör? Då har man ju inte fattat någonting. Det handlar väl inte om att köpa flickkläder för klädernas skull, som om Lova var något slags docka, det handlar om att du förlorat din dotter och att allting som påminner om henne gör ont. Då behöver man inte sådana kommentarer! kram till er!

2010-08-12 @ 17:48:16
Postat av: Moa

Herregud vilka diskussioner det blev, låt killen få ha de kläder (och leksaker) som han vill ha och som ni köper till honom... Som sagt tidigare - i grunden är det ju Lova ni saknar, att det inte finns någon Lova att köpa klänningar till längre.

2010-08-12 @ 20:07:33
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: karita

Att folk orkar.... finner faktiskt inga ord för dessa idiotiska människor med idiotiska löjliga kommenatarer som du får.

Lider med dig!

Skickar dig en stor styrkekram och jag hoppas du orkar radera alla dumma kommentarer som inte hör till här. Kan inte folk bara läsa vad du skriver utan att få för sig massa skit, hur du ska göra, tänka. Tänker på er.

Stora styrke Kramar

2010-08-12 @ 20:38:54
URL: http://hagganhagstrom.blogg.se/
Postat av: Jessica

Säg att detta är ett skämt? Vilken j-vla dum människa rent ut sagt. HOPPAS inte att hon har ngr egna barn (synd om dom isf) JÄTTEFINT kort på Lova & Alvin, känner så med er! Kram

2010-08-12 @ 22:19:12
Postat av: m

oj oj oj!!!Vad lider vissa av?Verkar må bra av att klanka ner på dom som redan ligger.När jag förlorade min dotter så fanns de såna"idioter" som kommenterade påmin blogg å jag la ner den.Den som skriver såna kommentarer har säkert inga barn eftersom hon kan säga så dumma saker.De den människan inte heller förstår är att de mesta tar såååå ont tex som att handla kläder för i vanliga fall köpte du åt två,myskvällar när man förr var fyra..Nä fortsätt kämpa å skit i såna kommentarer.de du å vi andra som förlorat barn går igenom är vidrigt många kramar till dig

2010-08-13 @ 09:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0