ATT FÅ REAGERA

Ingen, hur gärna de än vill och försöker förstå kan förstå hur vi som förlorat barn tänker och fungerar.
Ingen.
Ibland får man mail från någon som antagligen försöker få bort sin egen rädsla från det som värsta som kan hända, där dom berättar att deras barn överlevt cancern. Visst det är bra och fint för dom att allt gått bra, men för oss som just förlorat ett barn är det inte så upplyftande att höra. Inte inom 1 vecka inom förlusten.


Jag har fått höra att jag är ond och kall själv som skrev inlägg om som varit idiotisk i kommentarerna om vår familj att jag tyckte att den kanske själv borde genomlida samma sak så den vet hur det känns. Återigen säger jag. MAN TÄNKER INTE NORMALT SJÄLV NÄR ENS BARN DÖTT. Man tänker på helt sjuka saker emellan åt. Men för er som sitter med erat liv och era släktingar och familjer i behåll vet inte, förstår inte, kommer aldrig att komma i närheten av att förstå oss.
Hur gärna ni än vill. Sedan att klampa ner oss då vi avreagerar oss är det mest dumma ni någonsin kan göra. Det DUMMASTE. Låt oss avreagera oss, låt oss skrika, låt oss vara bittra, låt oss hata, låt oss skratta hysteriskt, låt oss bara vara. Vi reagerar alla olika. Inget är fel. Och när någon är taskig i en sargad familj får man reagera.
Vad man än förlorat, och speciellt det man skapat själv, burit i sin mage, haft därinne i 9 månader, födit fram, och lärt känna under 6.5 år. Och då är man ond och kall bara för att man reagerar starkt själv i sin sorg.


Det märks bra att många inte vet ett uns om känslor. De bara tror saker de inte vet en susning om och så berättar de genast sin åsikt. Och försöker sen släta över den lite med, men det är bara vad jaaag tycker, för de ser att de är ganska ensamma i sitt tyckande egentligen.


Och skratta sist. Nej vet du vad jag, allt jag skulle kunna säga den människan isåfall var, kommer du nu ihåg vad du skrev åt mig. Sedan skulle jag vända ryggen till och gå.
Ja jag borde verkligen ha ignorerat din kommentar, verkligen. Din idiotiska kommentar som svar på mitt inlägg.
Fattar du vad jag egentligen förlorat? Knappast att du ens har ett eget barn.




Postat av: Tesse.
svar på edit:
Ja men fortfarnde tycker inte jag att man ha rätt till att önska någon människa något så hemskt..!
att förlora någon käraste i cancer och sen be dom tänka på din familj för att du ska få skratta sist?
Ja visst kan jag hålla med om att han/hon var en kall jävel som skrev denna kommentaren. Men åh andra sidan så märker man ju att denne inte är så mogen i sitt tänke och då kasnke man borde fatta att man kan ignorera kommentaren.
Det är bara vad jag tycker som sagt. Jag tycker det är ont och lika kallt som denna skrev sin idiotiska kommentar.



Kommentarer
Postat av: Matilda

Alla är vi olika vissa låser in sig totalt andra skriver om sin sorg som du. Tycker de är starkt gjort av dig att fortsätta blogga och öppna dig för vilt främmande människor!

Styrkekram

2010-05-28 @ 13:45:40
URL: http://mollekindahl.blogg.se/
Postat av: Annika

Jag tycker det är dags för oss läsare att sätta punkt här med våra egna åsikter vad som gäller vad Anna-Maria har skrivit. Ni Anna-Maria skall inte behöva lägga tid på sånt här tjafs just nu.



Kramar till er !

2010-05-28 @ 13:52:55
Postat av: m

Alla känslor du beskriver kan jag bara hålla med om.När man förlorat sitt barn får man vara arg bitter och avundsjuk på andra och ingen kan förstå hur vidrig känslan av att fortsätta utan sitt barn är.Förlorade min dotter för 6 månader sen,fick åxå höra vad jag ska tycka och vad jag får säga men de är så lätt för dom som sitter där med alla i sin familj och inte har en borta,att tycka.Hoppas inte att du tar åt dig av alla idioter som finns där ute och hoppas att du en dag ska kunna känna glädje igen.sköt om er kram.

2010-05-28 @ 13:59:47
Postat av: Titti

Anna-Maria!

Du har ALL rätt i världen att skriva precis vad du tycker om elakheterna/dumheterna som skrivits här på din blogg.



Du har också ALL rätt att få låta dina känslor över er fasansfulla furlust komma ut, i vilken fomr dom än kommer.



Du har också HELT RÄTT i att vi andra som inte förlorat ett barn ALDRIG kan förstå vad ni genomlider.



Jag önskar som jag tidigare skrivit att ni ska ta er igenom sorgen utan att förlora försåndet.



Många Varma Styrkekramar ☼

Titti

2010-05-28 @ 14:01:56
Postat av: Carina

Nä Anna-Maria, du är inte ond och kall på något vis, du är en vanligtvis glad och sprallig person de gånger jag sett dig. Men ni har en ofattbart stor sorg just nu. Alla upplever sorg på olika sätt, att förlora sitt barn, sitt eget kött och blod kan inte beskrivas i ord, att en människa ens ska behöva gå igenom en sådan sak.

Ni har nog annat att fokusera på just nu än världens svält o sånt som i eran svåra stund inte är lika viktigt som att sörja ett underbart och älskat barn. Så jag tycker du har all rätt att reagera som du gör just nu när man får såna kommentarer "som att andra har det värre", visst det finns alltid nån som har det värre men just nu kan man faktiskt inte fokusera på det utan bara på sig själv och på sin familj, lille Alvin och Daniel.

Styrkramar i mängder!!!

2010-05-28 @ 14:04:25
Postat av: Anki H

Usch vad jag blir ledsen att inte det finns mer empati/medmänsklighet. Ni har varit/är med om det värsta som kan hända en människa. PUNKT. Det borde vara färdig diskuterat där, och sen låta er reagera precis som ni gör.

Jag han barn i himmlen, och vet att sorgen kastar en fram och tillbaka, ibland är det hat,ilska,glädje osv osv. Minns att jag trodde jag blivit tokig som önskade elände på andra människor men det var inte JAG, det var SORGEN.

Finns inget rätt eller fel, bara det som är rätt för dig/er.

Jag "låg på soffan" och grät i fyra månader, medans min man gick ut och grävde potatis landet samma dag som vi kom hem från sjukhuset. Andra dagen söp han sig full med byns alkis.... jag låg på soffan och var arg på honom, sörjer inte han? Men det klart han gjorde, det var detta viset han behövde sörja på... som tur var förklarade vår "prat-kontakt" det för mig, annars vet jag inte hur det hade gått för vårt äktenskap, för jag fattade verkligen inte hans sätt att reagera, var så upptagen av min egen sorg.

Detta är snart 11 år sedan, sorgen är lika tung ännu men det blöder inte längre från "såret".

Vet att detta inte ger dig någon tröst, det finns inget jag kan säga/göra som kan lindra din smärta nu, jag skriver det mera för att andra, som (lyckligtvis) sluppit vara med om det ni nu går igenom, ska fatta att dom inte ska klanka på din/er reaktioner eller jämnföra med att mista en förälder eller så, för det finns inget värre än att förlora sitt barn. PUNKT.

Styrke kramar

2010-05-28 @ 14:16:07
Postat av: dorita

jag har följt er ett tag på bloggen. Jag beundrar dej som skriver så öppet om din sorg. De tror jag är ett bra sätt att bearbeta allt svårt. Jag har själv mistat två små barn. De var 1978, men jag tänker fortfarande på dom, alla dagar och besöker deras gravar ofta.

Jag tänker på er..kram

2010-05-28 @ 14:18:54
Postat av: Magdalena

Nu får väl folk ge sig.

INGEN kan sätta sig in och försöka förstå Anna-Marias sorg, inte ens dem som förlorat ett barn själva. För allas sorg ter sig helt olikt, och den som sörjer sitt barn skall väl få uttrycka sig och sina känslor bäst dem vill.



Att man inte är sig själv när man har den mest fruktansvärda hjärtesorg som kan tänkas, kan dock alla normalt funtade människor förstå.



Skänk i stället hjärte&styrkekramar åt dem som sörjer, er dynga kan ni behålla för er själva.



Påhopp och spekulatoner om vad man får säga och inte får sägas är inte till någon helst nytta i ett sådant här fall.



Stora kramar till er familj.



Vila I Frid Vackra Lova.



2010-05-28 @ 14:37:12
URL: http://magdalenaolsson.bloggplatsen.se/
Postat av: Lisa (sjubarnsmamma)

Det var det dummaste jag någonsin har läst! Ja inte ditt inlägg utan av tesse. DU ska tänka att ignorera en dum kommentar mitt i all din sorg? Är det inte att kräva för mycket?! Du har just mist ditt barn o fattar folk inte att det tar hårt på er då är det dom som är rent ut sagt dumma i huvudet!



Detta är din blogg. Du skriver vad du vill i den. Det är ingen som tvingar någon att läsa den. Alla har rätt att ha en åsikt men när det gäller känslor så finns det ingen lag på hur och vad någon borde känna.



Kommentaren från Tesse var minst lika kall och ond som ditt skulle vara. Nej...ännu värre faktiskt!



Du finns i mina tankar och jag hoppas att du ska slippa sådana iq-befriade kommentarer hädanefter!



Stor kram.

2010-05-28 @ 14:37:27
URL: http://www.sjubarnsmamma.com
Postat av: Lina

Detta är så tragiskt! Att folk inte bara kan knipa igen o låta Er vara om dom inte har något vettigt att säga. Detta är trots allt DIN blogg som vi alla andra runt omkring har fått en ära att ta del av. Det är DIN blogg, dina tankar, funderingar där DU har rätt till att skriva precis vad Du vill! Sådana som bara fäller dumma kommentarer bör nog avsluta sitt läsande o ta tag i sina egna liv...

Jag kan absolut inte ens tänka mig in i Er situation efter allt Ni genomlidit o nu tiden efteråt. Men Du verkar vara så stark o jag hoppas innerligt att Ni alla en dag känner glädje igen, än om det just nu är långt borta.

Tänker på Er dagligen, extra mycket i söndags när jag var i kyrkan o insamlingen gick till barncancerfonden. Då var det bara Lova i mina tankar... Lilla fina tösen!

Styrkekramar till Er!

/Lina

2010-05-28 @ 14:40:16
Postat av: Jennie

Som du skriver INGEN kan käna din sorg och dina känslor. Förstå inte varför vissa människor ska vara så "förnuftiga" och berätta vad som är rätt eller fel. De har inte en jÄvla aning om vad ni utstå nu, inte jag heller. Jag kan inte ens tänka mig hur ni mår men jag hade säkert reagerat likadant som dig. Klart att man inte vill önska livet ur någon, men att peroner som hånar och behandla en illa ska få utstå samma smärta är ju en omedelbar känsla man får.

De skitstövlar som inte har något vettigt att skriva behöver inte vara här och läsa för att spä på mer onda över dessa stackars underbara människor som förlorat en av de värdefullaste dem har.



Massor av styrkekramar till er.

2010-05-28 @ 14:53:35
Postat av: Tanya

Nej, har man inte förlorat ett eget barn så kan man inte förstå. Jag vet hur det är när det där jävla cancermonstret förstör en familj, men inte hur det är när det handlar om ett barn. Du får avreagera dig precis hur du vill och på det sätte du behöver och ingen ska skuldbelägga dig för att du gör just det på ditt sätt. Det här är dessutomn din blogg, ditt revir där bara du bestämmer.

2010-05-28 @ 14:54:54
Postat av: Kiika

Jag tycker inte du behöver förklara över huvudtaget varför du reagerar si eller så på det ena eller det andra.

För det första är det DIN blogg, du kan skriva vad du VILL här. För det andra, vi LÄSARE, vi kan välja att läsa dina inlägg eller så inte.



Själv tror jag att de som kommenterar elakt bara njuter att få se dig reagera, sådana människor LEVER på att få se andra lida...tills de en vacker dag själva står där, med en sorg otroligt stor, svår och hemsk att handskas med.



De åter, som kommenterar och har åsikter om allt, de gör det för att själva aldrig vart med en så stor förlust, sorg och saknad ni just nu måste hanskas med.



Reagera du så som du känner på inläggen som droppar in, det har du all rätt i världen till!



Kram!

2010-05-28 @ 14:57:55
Postat av: Didricks farmor

Du är inte ond,kall osv du har en stor sorg som är precis som du säger och dom som inte har förlorat ett barn vetinte hur det känns,men jag har förlorat andra nära min pappa,mormor och morfar och haft sorg så jag vet vad sorg är,se det som en mkt "sunt"tecken att du kan ge utlopp för dina känslor och fortsätt skriva,du är en en gång otrolig som låter oss få ta del av er vardag och jag önsker er mkt styrka på vägen

2010-05-28 @ 14:58:12
Postat av: Sara

Men snälla, sluta vara på någon som är i den djupaste sorg man bara kan vara i!!

Har man mist det finaste man har, sitt barn!!! Så har man rätt att hata allt o alla och man ska inte ens behöva tänka på att vara trevlig!!!

2010-05-28 @ 15:01:03
Postat av: Maria

Man måste få släppa ut "skiten" någonstans, annars kokar man över av känslor av olika slag. Jag tycker att det du gör är helt rätt.



Många kramar Maria

2010-05-28 @ 15:01:39
Postat av: Marie Andersson

Det är precis som du skriver, alla reagerar olika. Hur man reagerar vet man inte förrän man är i situationen själv. Jag kan inte förstå hur du känner, för jag har inte förlorat MITT barn. Jag har förlorat min systerdotter, å så ont som det gjorde, måste det vara mycke värre som förälder. Som du skriver, du har burit på henne hela graviditeten, du har fött henne, skött och fostrat henne alla dessa år... jag tänka mig att det är som att förlora en bit av dig själv. Det blir ett tomrum, ett tomrum som ingen kan fylla. En stol är alltid tom...



Å snälla alla, låt familjen sörja i fred, de har det tungt så det räcker! Alla sörjer olika, sorg och saknad ter sig olika. Vissa behöver mer tid för att sörja än andra, och inget sätt är fel. Låt familjen få den lugn och ro det behöver!



En styrkekram till familjen. Låt ingen trycka ner er!

2010-05-28 @ 15:08:11
URL: http://www.andersson.ax
Postat av: am

Finns det nåt "rätt eller fel sätt" att sörja på???!Alla reagerar ju så olika och på sitt eget vis.Huvudsaken att man får ut sina känslor oavsett vilka de är och inte bär dom inom sig.

Tänker på er dagligen!

2010-05-28 @ 15:16:01
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Skriv vad fan du vill! det gäller ALLTID tycker jag - för det är din blogg! och NU i den där svåra svåra tiden i era liv så är det än mer en självklarhet att du ska uttrycka ALLA dina känslor helt fritt!



Du är ALLT annat än ond och kall! Du är en varm och kärleksfull människa i djupaste sorg.



Kram!

2010-05-28 @ 15:25:35
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Katleen

Jag har följd Lova och din familjs kamp ett tag nu har aldrig kommenterat för, Eftersom det som har hänt er är det värsta och det finns inga ord i såna stunder....

Men att folk skall såra dig ännu mer nu?? Fattar inte!!! Låt Anna Maria nu ha sin blogg där hon får vara den hon är, hur hon än tänker, skriver.. Hjälp henne istället med att göra vardagen kanske lite lättare genom att få låta henne bara få vara! Anna Maria försök att låta bli att lägga din energi på ytterliga negativa saker dom är inte värd detta!

Skickar en stor cyberkram till dig och dina!

2010-05-28 @ 15:39:27
Postat av: Petra

Jag håller på dej i det här fallet! INGEN kan fatta vad ni går igenom, man kan bara föreställa sej, men jag tror ändå inte att man förstår hur jävligt ni har det just nu!! Det är DIN blogg, du måste få skriva vad du vill och tycker, på ett sätt är det ju en dagbok. Lite vanligt folkvett tycker man ju att skulle kunna vara trevligt i er situation, men tydligen har folk svårt med det...



Önskar er all lycka i framtiden!

2010-05-28 @ 15:40:04
Postat av: Moa

Visst är det hårt att säga att någon annan borde få vara med om samma sak för att förstå hur det känns men det borde vara rätt uppenbart att man inte reagerar helt politiskt korrekt efter att ha varit med om det värsta en förälder kan vara med om...



Jag har följt barncancerbloggar i några år, och ibland har föräldrar till barn som gått bort i cancer eller snart ska gå bort i cancer sagt att de vill att andra ska krama sina barn en extra gång och vara glada för att de lever och finns. Jag tror det kan vara därför du fått mail om att deras barn överlevt cancern. Sorg är otroligt individuellt. Någon kan känna att det är fint att en annan värdesätter sina barn lite extra mycket efter att ha läst om barnet som gått bort, någon annan känner bara ännu större smärta över att höra samma sak när ens eget barn inte klarade sig. Jag har själv ingen som helst erfarenhet av det här - jag har inte ens barn så jag kan inte förstå. Vad jag försöker säga är att jag tror inte personen som mailade gjorde det för att vara elak. Kram.

2010-05-28 @ 15:45:26
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Lisbeth

Kjære kjære Englemamma.

Jeg er en farmor i Norge som har fulgt bloggen din en stund. Jeg har smilt, grått og håpet sammen med deg helt til det siste. Jeg synes det er så fryktelig vondt at noen skal skrive sånne dumme kommentarer til deg. Jeg har ikke ord for hvor unødvendig det er. Kan de ikke bare la være å skrive??? Utrolig, syns jeg.

Og du---la følelsene dine komme usensurert og fritt, ingenting er galt og ingenting er unormalt. Du trenger å få ut følelsene av hensyn til din egen mentale helse. Så får det være opp til oss "her ute" om vi vil lese eller ikke, ingen tvinger oss. Skjønner at du lurer på om du blir gal, ikke noe kan være verre enn det dere har stått og står midt oppe i.

Sender alt jeg har av styrke til dere.

Ta vare på hverandre så godt dere kan.

Hilsen fra en Farmor.

2010-05-28 @ 15:51:44
Postat av: Elin

Du skall reagera precis som du gör! självklart tänker man inte "normalt"(vilket är helt fel uttryck, för det är exakt vad du gör,en helt sund reaktion när man råkar ut för vad ni har gjort!) utan alla känslor som du känner är rätt. Hoppas att ni slipper en massa påhopp i framtiden,för det är som du skriver,har man inte varit i samma situation som ni,så kan man inte heller ha synpunkter på hur ni reagerar. Ta hand om er!

2010-05-28 @ 16:02:21
Postat av: Heidi

Som du säger, vi förstår inte. Inte ens de som varit i samma situation förstår helt, eftersom allas sorg är olika. Och ingen av oss utomstående vill heller veta och uppleva det ni gör just nu. Det jag försöker säga är att det inte finns något rätt eller fel, det finns ingen regelbok i att sörja sitt eget kött och blod. Jag tror de flesta (med åtminstone ett uns medkänsla i kroppen) förstår att du kanske inte agerar helt rationellt just nu. Det är helt okej, gör det som känns bäst för dig. Skratta, gråt, var arg och bitter, gå igenom hela registret. Den som inte förstår och istället trycker ner dig, är inte värd att spilla en droppa energi på, låt strålkastaren lysa åt något annat håll bara.

Jag hoppas att det nångång, nånstans ska kännas lite bättre och ljusare.

Frid vare med er allihop.

2010-05-28 @ 16:04:42
Postat av: Marielle

Tänk att du i din sargade vardag ens ska behöva ödsla tid på sånt här.. det är så illa och jag lider med dig nånting så fruktansvärt!! kan inte alla bara lägga ner nu och ägna kära tankar åt denna familj. De är faktiskt i stor sorg. Och dom får reagera och skriva vafan dom vill, utan att vi ens ska tycka och tänka massa saker. Vi ska bara sörja MED dem. Och som sagt - vi som inte varit i deras situation har inge en aning om vad dom går igenom - så låt dom sörja och vara i fred nu!!



//Marielle Björling

2010-05-28 @ 16:11:28
URL: http://www.jackojag.blogspot.com
Postat av: Anna

Jaa, jag anser fortfarande (som jag gjorde i ett tidigare inlägg) att det här är DIN blogg, DU skriver exakt vad du vill. Sen kan vi utomstående bara vara tacksamma över att du VILL dela med dig av dina tankar i den jobbigaste av jobbiga situationer. Inte skulle jag heller gilla om nån anmärkte på vad jag skriver i min egen dagbok. Lite som att komma med rödpenna och påstå att "sådär kan du ju inte känna". Hur som helst, skriv vad du vill. När du vill. Kram.

2010-05-28 @ 16:16:55
Postat av: Majsan

Jag håller helt och hållet med dig, Anna-Maria! Det är bara du som vet hur det känns inom dig, men jag känner igen människors olika och ibland så sårande raktioner och kommentarer. Men ingen har rätt att såra dig, du avgör vad som är rätt för dig och om jag vore nära skulle jag ge dig en kram. Människor i kris behöver mycket omtanke och bara vänliga ord.

2010-05-28 @ 16:16:59
Postat av: Nettan

Anna-Maria, du har all rätt att reagera på dessa kommentarer och skriver precis som du vill i din blogg. Ingen kan förstå vad du går igenom nu. Kanske inte ens den som varit med om detsamma. Alla är vi ju så olika. Önskar er bara allt gott !

Kram Nettan

2010-05-28 @ 16:38:57
Postat av: Camilla

I er stora sorg har jag svårt att förstå att ni skulle förtjäna någon som helst negativ kritik. Ingen som har gått igenom det ni gör nu kan överhuvudtaget förstå det och dessutom reagerar vi olika i sorg så ALLT är lika normalt och tillåtet.



Jag följer din blogg därför att den ger mig energi.

Energi till att inte gnälla över småsakerna utan istället tillåta mig att uppskatta min vardag o min familj.

Jag tror vi är många som känner så här.



Jag tycker du verkar vara en fantastisk människa som utelämnar så mycket privat till oss läsare och du gör det på ett fantastiskt sätt!

Genom dig lever Lova vidare!

Din blogg gör att hon lever vidare hos oss alla i våra tankar.

Jag tänker på er dagligen och försöker skicka så mycket energi i tankarna som jag bara kan.



Jag kommer fortsätta läsa din blogg så kämpa på och avreagera dig precis som du vill!!!



Superbamsekramar till HELA familjen!

Camilla

2010-05-28 @ 16:46:01
Postat av: Linda

Måste bara få säga att du verkar vara en underbar mamma/människa... Hoppas att du är stark nog att inte låta alla negativa kommentarer påverka dig för mycket...



Dina barn har tur som har dig som mamma!!!!



Kram

//Linda

2010-05-28 @ 16:46:23
Postat av: Malin

Ja du dete bra och reagera!Måste ju få det ur sig!Kan inte förstå allt du skriver om.Har själv två barn och det e ju det värsta man kan tänka sig!Jag tror att man vill att folk ska förstå även om det e omöjligt om man inte varit i situationen.Man kan aldrig förstå.Men jag hejar på dig!Skrik och gapa,va e det i det stora hela?

2010-05-28 @ 17:18:52
Postat av: Bella

Har hittills varit en tyst läsare av din blogg, men nu när jag ser att det värsta som kan hända har hänt vill jag verkligen beklaga sorgen. Precis som du säger kan jag omöjligt förstå vad ni går igenom nu, och jag tycker det är beklagligt (och förvånansvärt) att så många nötter har hittat din blogg och av någon outgrundlig anledning försöker trycker ner er när ni redan ligger. Jag önskar det vore så enkelt som att "strunta i dem" men det du skriver i det här inlägget är så vettigt. Reagera! Självklart möter man sorgen olika och den som inte kan förstå det, ja, det är dens problem och inte ditt. Men återigen, jag beklagar så eran sorg. Lova är en sådan underbart fin flicka och garanterat en precis lika fin liten ängel. Styrkekramar till er.

2010-05-28 @ 17:47:07
Postat av: Helle

Jag håller då med dig...........inte før jag ens anar hur mycket ditt hjærta værker men jag kan tænka mig till hur ont jag skulle må om jag mistade ett utav mina barn och jag hade nog reagerat på exakt samma sætt som du. Hur kan folk skriva så taskiga kommentarer och hur f... kan annat folk inte førstå att man inte BARA ignorera en sån kommentar. Jag tycker det borde vara straffbart att sparka på folk som redan ligger.

2010-05-28 @ 17:48:34
URL: http://musenet.dk
Postat av: En tant

Till Tesse som tjafsar. Kom ihåg att du är en gäst i Anna-Marias blogg. Du sitter vid hennes köksbord. Hon säger vad hon vill hemma hos sig. Hur man än reagerar vid stor sorg så är det okej. Du kan inte ha så stor erfarenhet av livet. Lär dig nu, var lyhörd, tänk RESPEKT.

Anna-Maria, tack för din fina blogg. Jag vet inte hur bloggvärlden fungerar, men finns det ingen som kan sovra bland kommentarena så du slipper intrång?

Kram

2010-05-28 @ 18:23:05
Postat av: En Tant

Låt dom försvinna ut i intet dom är inte värda din energi. Personerna bakom dessa kommentarer har varken empati eller är inteligenta nog att förstå.

Bry dig inte om onda och elaka människor, se förbi dom och se det goda som finns där. Sörj som du behöver göra och låt det ta den tid som behövs. En ljusare dag väntar en dag bakom ett hörn :)



Massor av kramar

2010-05-28 @ 19:39:30
Postat av: Hanna

När jag föddes hade jag en tvillingsyster. Hon dog efter sex månaders kamp av ett medfött hjärtfel. Min mamma och pappa har aldrig hämtat sig. Dom har kämpat på för min och mina syskons skull men vi har inte klarat att hålla ihop vår familj. I dag är jag vuxen och har jag ingen kontakt med mina föräldrar och har inte haft det på många år. När jag växte upp var jag en ständig påminnelse om min döda tvillingsyster. Dom grät när jag började skolan, när jag tog studenten etc. men inte av glädje, utan för att min tvillingsyster inte var där och aldrig skulle få uppleva det jag fick uppleva. Jag förstår dom och kan inte anklaga dom för att det blev som det blev. Jag saknar min syster varje dag. Att förlora en enäggstvilling är som att förlora halva sitt jag.



Mina föräldrar fick ingen hjälp och inget stöd när min syster dog. Dom tvingades kämpa själva med sin sorg och det var en kamp som dom förlorade.



Men jag vet att det finns ett liv på andra sidan och att vi en dag kommer få vara tillsammans hela familjen igen. Jag har fått bevis för det. Kalla mig gärna galen eller tro att det är önsketänkande, men det är det inte. Det är väl det ända jag är helt säker på.



2010-05-28 @ 20:16:11
Postat av: Tasnim | Vardag & Bloggdesign

Ingen har nagon som helst rätt att diktera för dig hur du ska sörja, eller vad du kan skriva här pa din egen blogg. Jag tycker att det är totalt FEL att klanka ner pa en sörjande människa med sadant här. Du har rätt till dina tankar, dina asikter och hur du uttrycker dem, och det är allt. Den som inte gillar det, kan ju lata bli att läsa om det är sa.

Du ska inte behöva förklara dig ett skvatt för nagon, sa är det bara.

Manga kramar till dig och din familj, ni finns i mina tankar.

2010-05-28 @ 20:17:50
URL: http://tasnim.blogg.se/
Postat av: Anonym

Anna-Maria har inte sagt eller gjort något fel, det är känslor som exploderar när man inget längre kan göra och saknaden blir stor.

Låt Lovas familj få sörja i fred.



Det lustigaste med de som medvetet sårar andra med elakheter, är att de själva "drar ner" sig utan att fattar det. Men en dag möjligtvis kanske de känner det i hjärtat och då är det oftast för sent.



2010-05-28 @ 20:19:35
Postat av: Marija

Beklagar sorgen!Har följt eran kamp.Ni är underbara och reagera som ni känner.Ni har upplevt det värsta som kan hända!Skriv precis som du känner.Man önskar att dem som inte förstår får uppleva sama sak.Ta väll hand om er!Kramar från en som tänker på er.

2010-05-28 @ 20:38:56
Postat av: Sophie mamma till Nellie

Du får skriva och uttrycka dig precis som du vill!

som sagt..dom som inte varit med om det fattar inte ett jävla piss....och att på det vara otrevlig mot dig..det är ju helt jävla sjukt i hivudet!!! tycker inte ens du ska behöva försvara dig! KRAMAR!

2010-05-28 @ 20:48:51
URL: http://beylejd.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag tycker att dessa nedvärderande kommentarer och att du A-M skall behöva försvara dig i dina inlägg förstör den här bloggen. Det är så sjukt att din älskade dotter just har gått bort i cancer och här sitter du och försvarar dig med näbbar och klor, folk skall få ventilera sina åskiter "luften e fri" ungefär. Detta är ett bevis för mig hur förvriden verkligheten blir på internet. I verkligheten skulle ingen säga sånna här saker till dig, i verkligheten skulle du inte behöva sitta och försvara dig när du är i ditt värsta sorgearbete någonsin. Innan din dotter blev sjuk bloggade du om snygga kläder och din blogg var mysig och trevlig, visst lite spydiga komentarer var det ju. men sen när det blev allvar och Lova blev svårt sjuk då skulle kraven öka på dig på något sätt och nu när hon är ett änglabarn ja då kan folk plötsligt beté sig hur jävla illa som helst. Och vad är det du försvarar dig emot? Vad är det som får dig att må ändå sämre och hetsa upp dig? Jo en text på datorn som några känslokalla människor skrivit till dig, människor som inte känner dig och som du igentligen inte bryr dig ett dugg om. Jag tycer inte du skall acceptera det här!! Framförallt för din skull, du skall sörja din doter och skrapa ihop resterna av dig och din familj och dessutom vill du väl inte att din blogg skall bli som en jättetråd från den sjukaste sidan på internet "Familjeliv"!! Jag känner så för er och jag har alltid läst bloggen i tysthet men efter Lova dog och människor beter sig som svin kan jag inte längre hålla truten!!! Kram till er alla mina tankar går till Lova och hennes änglavänner.

2010-05-28 @ 21:09:22
Postat av: annica/ trunken81

Du har rätt till alla dina känslor! Skit i folk som inte kan respektera människor i sorg, det är synd om dom.



Tänker på er

2010-05-28 @ 21:51:08
Postat av: Åsa

Bry dej inte, dom förstår inte bättre. Sorgen är olika för alla och måste så få vara. Vi som mist ett barn förstår kanske lite bättre vad du går igenom. Sörj på ditt o familjens vis, det är det enda rätta för Er.

Känner med Er i ER stora förlust!

2010-05-28 @ 21:53:10
Postat av: Nilla

Idioter finns det gott om. Vissa ska te sig som några som vet och förstår allt....ska både förklara och försvara. Allt för att skapa disskution eller känslor.

Den här Tess eller Tessa(har redan glömt vad den okunniga heter) har nog inte varit med om så mycket i sitt liv. Har troligen ingen social kompetens heller för då skulle man inte ens gå in och ifrågasätta varför en mamma som just förlorat sitt barn känner bitterhet, tomhet, saknad, förtvivlan, ilska, sorg och alla andra känslor som bubblar i dig. Detta är DIN blogg. Din plats att få ur dig mycket av det du känner o tänker. Det är här du har rätt att vara Du.

Att du delar med dig på ett sätt som påverkar oss alla är något positivt. Och det borde vara meningen att du ska få stöd och inte bli spottad i ansiktet.

Idioter blir vi nog tyvärr ALDRIG av med men dem borde lämna denna blogg omedelbart.

Kram till dig och dem dina

2010-05-28 @ 21:53:25
URL: http://www.wildaandersson.blogspot.com
Postat av: Christina

Om du varken vill höra att vi förstår eller att vi mist någon vi älskat varför har du då denna kommentatorsfält öppet?

2010-05-28 @ 22:04:38
Postat av: Camilla

Jag ska erkänna att jag har tänkt något i stil med "vad synd att hon lägger sin energi på de få negativa kommentarerna, när nästan alla vill henne och familjen väl". Men nu när du skriver det så här, så inser jag hur lite jag vet och förstår om er situation. Herregud, du förlorade ditt barn för en vecka sedan! Det är fullständigt vanvettigt att någon människa ska säga till dig vad du ska tänka och känna. Känslor är ALDRIG fel, man har rätt till alla sina känslor. Glöm aldrig det.

2010-05-28 @ 22:07:12
Postat av: Johanna

Du har all rätt till att skriva vad du vill och uttrycka dig hur du vill. Sen är du absolut inte ond. Trots att jag inte känner dig, men beundrar dig verkligen för att du har ork till att skriva om allt detta. Bara skit i alla elaka kommentarer. Du har varit med om något helt ofattbart då måste man få uttrycka sig med ord och sina känslor. Då blir det sen lättare att bearbeta sorgen. Stor kram till dig

2010-05-29 @ 01:03:37
URL: http://afragileflowers.blogg.se/
Postat av: G.P

Bästa Anna-Maria.

Jag beklagar er djupa sorg och saknad.Det finns inte ord i världen,som kan trösta en i en så stor förlust.De sägs,att tiden läker alla sår,men de tror jag inte,aldrig så här stora sår,dom kanske blir mindre men dom läker aldrig.Jag beundrar din styrka,din ork att gå vidare.Du har ju en underbar son och en man,de är säkert de som ger dej kraft att kämpa vidare.Jag säger som alla andra att de går inte ens att föreställa sej hur jobbigt du har det.



Jag har läst din blogg en tid och jag tycker att den är fantastisk.Jag har inte kommit igenom hela men jag har läst från juni-09.När jag läste om din reaktion när Lova hade huvudvärk en natt,så reagerade du direkt.Precis som jag skulle ha gjort.Ibland när jag läser din blogg så tror jag att det är jag som har skrivit de.Vi har så lika tänkande,speciellt när det gäller barnen.Alla i familjen tycker att jag överreagerar men jag är hela tiden på min vakt,kan bero på att man har fått så många smällar i sitt liv.Men det är bra att vara steget före, de verkar du vara också.



De är klart att du ska läsa alla kommentarer,de är din blogg,de är vi som klampar in i ditt liv.Vi kan läsa allt,vi kan ge några tröstande ord,vi kan berätta att vi tänker på dej och din familj och de helvete ni går igenom. Men DOM som inte har några tröstande ord att ge,VARFÖR går man då in och läser?

Jag tror att det är den ÅLÄNDSKA AVUNDSJUKAN som kommer in.Inte att förlora det bästa man har, utan att du Anna-Maria har fått så mycker uppmärkasmhet.Alla vet vem du/ni är ,alla tänker och lider med er och så sitter det nån där ute som inte har några vänner och ska försöka bli lyhörd.Dom borde få hjälp men tyvärr så är dom för många så det finns inte plats för alla.



Jag tror att Lova sitter där uppe med sin kompis och säger,"titta så dom håller på".



Många styrke kramar till er.

2010-05-29 @ 06:41:24
Postat av: Johanna

Hej ni fina familj

Vad förbannad jag blir av att läsa vad folk skrivit till er! Varför ska de ens bemöda sig med att skriva överhuvudtaget.



Ni ska skita i all skit som händer i världen nu. Ni ska tänka på varandra och ta hand om er. Och ingen har det värre än någon som förlorat ett älskat barn.

Ni har så många underbart fina kort på Lova. Tack att ni delar med er av dem. Och Alvin är ju ett så sött litet bufrö.



kram på er alla

2010-05-29 @ 12:19:06
Postat av: Anna

jag kan aldrig förstå hur det känns för er, men jag kan på något vis ändå känna empati och eftersom jag har egna barn så vet jag att det värsta som skulle kunna hända är att någon av dem dör. jag är helt överygad om att jag skulle reagera precis som du, det är helt normalt! Du har precis gått igenom varje förälders mardröm, du har rätt att skrika, spotta, sparka, gråta, skratta, svära...you name it!! Och ingen ska komma och säga att du gör fel. jag tycker absolut inte att du reagerar eller tänker onormalt...tvärtom, du reagerar säkerligen som vi alla skulle göra i den situationen, för det är en situation som aldrig borde drabba någon!

Jag hyser all respekt för dig och din familj och jag är som jag skrivit tidigare, otroligt tacksam att jag får ta del av allt du skriver i din blogg.



Kram Anna

2010-05-29 @ 13:28:22
URL: http://www.blomman-livet.blogspot.com
Postat av: karo

Jag håller med dig och förstår precis hur du menar. Även om jag inte förlorat ett barn så förstår jag, verkligen, för blotta tanken på att förlora ett barn väcker reptilhjärnan på mig. Definitivt är det i det här fallet du som har tolkningsföreträdet på de sjuka idiotkommentarer som somliga ids sitta och knacka ner.

Och, jag blir faktiskt glad och liksom lite stolt över dig för att du ryter ifrån. :-) Ta ingen skit.

2010-06-02 @ 08:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0