JO HERMAN

Hannas pappa undrade om Herman, Herman är en kaka som vandrar från hem till hem. Man skall således mata honom och sköta om honom. Jag kan lägga in receptet på en Herman. Jag trodde min Herman dött då vännen kom med en hel gryta Herman och lämnade hos mig som varit i kylen också. Således funderade jag på att baka ut min Herman direkt då han var på dag 9 nu men jag tänker nog fortsätta röra i honom och dela ut han sen då det beger sig ytterligare än gång. PUST! Här är iallafall receptet, och min Herman mår bra igen, han bubblar fint på bänken men luktar skunk.


Antagligen ska du starta seriesurdegen själv då får du mata igång en egen surded först genom att blanda 2 dl mjölk, 2 dl mjöl och 2,5 dl socker. Rör om och låt stå 2 dagar på diskbänken och rör om ca 2-3 gånger per dag.
Surdegen är här döpt till Hermann och om du får en bit surdeg av din kompis så ska den stå på diskbänken och jäsa i 10 dagar utan lock daglig omrörning. Ställ den inte i kylskåpet. Om surdegen slutar bubbla är Hermann död. Men lyckas du kan Hermann surdeg leva vidare i det oändliga då varje recept skickas vidare till 4 nya vänner och de i sin tur delar vidare till 4 nya vänner osv (som ett kedjebrev).

  • Dag 4 tillsätts: 2 dl mjölk
  • 2 dl mjöl
  • 2,5 dl socker
  • Dag 10 bakas surdegskakan och då tillsätts: 3 ägg
  • 2,5 dl socker
  • 1,5 dl matolja
  • 3 tsk bakpulver
  • 3,5 dl mjöl
  • 1 tsk salt
  • 100 gram hackad mörk choklad
  • 2 tsk kanel
  • 100 gram hackade nötter som hasselnötter, valnötter eller mandel
  • 2 rivna äpplen

  1. Dag 1: Du får Hermann surdeg: Rör i Hermann 2 gånger. Eller starta en egen Hermann enligt ovan.
  2. Dag 2: Rör i Hermann två till fyra gånger under dagen.
  3. Dag 3: Rör i Hermann två till fyra gånger under dagen.
  4. Dag 4: Rör i 2 dl mjölk, 2 dl mjöl och 2,5 dl socker.
  5. Dag 5: Rör i Hermann två till fyra gånger under dagen.
  6. Dag 6: Rör i Hermann två till fyra gånger under dagen.
  7. Dag 7: Rör i Hermann två till fyra gånger under dagen.
  8. Dag 8: Rör i Hermann två till fyra gånger under dagen.
  9. Dag 9: Rör i 2 dl mjölk, 2 dl mjöl och 2,5 dl socker. Dela Hermann i 5 lika stora delar - lägg i 4 plastbyttor och ge bort 4 delar Hermann till 4 vänner med detta recept bifogat (du kan också spara någon del i kylen till dig själv, väcka till liv i rumstemperatur och mata med mjöl, mjölk och socker och baka på igen sedan). Den sista delen Hermann ska du nu själv baka kaka på. Och den kommer att bli supergod.
  10. Dag 10: Sätt ugnen på 175 grader. Skala och riv äpplen. Hacka nötter och choklad. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp eller i matberedare. Tillsätt matoljan droppvis under kraftig vispning. Blanda i mjöl, bakpulver, nötter, choklad och rivna äpplen till en smet. Häll smeten i en smord sockerkaksform ca 28 cm diameter nederst i ugnen och grädda i ca 45-50 minuter. Kolla med sticka så att kakan är genombakt (torr sticka utan smet).
  11. Ta ut din surdegskaka och låt den svalna något innan det är dags att njuta av 10 dagars hårt jobb...


Lycka till med denna hmm lite speciella men ganska roliga kaka som jag minns att jag tyckte smakade gott. Somliga kakor startas med jäst andra inte men alla är de i samma fundering- kedjekaka.

Kommentarer
Postat av: gertie

Herman har varit hos mig för många år sedan. Vad jag kommer ihåg så smakade han gott. Kram

2011-07-25 @ 17:16:21
URL: http://kittyhansens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0