LYKKETROLLET

Du som undrade hur det går med Lykkes torticollis, jo vi träffade ju läkaren ibörjan av sommaren och han skulle ordna med en fysioterapeut. Han fick sedanmera inte tag i någon och tyckte vi kunde ordna en själva vilket lät lite sådär då det är han som skall remittera oss dit till Gullåsen. Men vi skall träffa läkaren igen nu nästa vecka för återbesök så jag tänker säga att han får nog fixa remissen själv dit för den skall ju komma hem på posten från fysion sedan med en tid. (I värsta fall får jag väl försöka kontakta Lovas barnläkare så då vet jag att det garanterat ordnar sig).


Lykke själv är fortfarande lite stel, men vi tränar en del hemma med henne, varje dag. Och så mycket som möjligt åt det andra hållet som är svårare att titta åt. Maglägen, vända från sida till sida, osv. Hon är lite sidotung vid mageläge och vill få lite slagsida men som sagt, vi tränar på med små enkla hemmaövningar som andra rekomenderat.
Så egentligen har jag inte så mycket just nu att berätta om den- torticollisen, bara att hon nog ännu känns stel och har sin favoritsida hon vill luta huvudet emot. Hoppas det löser sig med din torticollisbebis med, med det gör det säkert och att du tillsvidare är nöjd med svaret. Lär nog blogga mer sen då det "rör på sig" för nu har det ju varit mitt i nästans alla semestrar.





Kämpar och kämpar och tränar på.

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Tack så jätte mycket för svaret. Min son hade ganska mycket torticollis när det upptäcktes, han kunde inte alls svänga huvudet åt sin högra sida och det var jätte stramt. Jag trodde nog att det skulle behövas en operation. Vi fick snabbt kontakt med en fysioterapeut (som barnavdelningen på sjukhuset ordnade) som gör hembesök och hon började med att komma en gång i veckan, vi har kämpat på och besöken blev glesare ju bättre det blev och nu är han så duktig. Han fyller just 6 månader och han kan röra huvudet nästan som en normal bebis. Den fysioterapeut som vi hade heter Mikaela Lingonblad och hon har tränat torticollis barn förut. Dessvärre tog hon semester efter midsommar och kommer att börja jobba igen när skolorna börjar. Måste ju nämna att jag bor på Åland ifall det inte har framgått. Jag är helt säker på att det kommer att ordna sig för Lykke, träningen som ni gör hemma gör susen =).

2011-07-19 @ 21:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0