VIT JUL

Så var det detta med den vita julen igen. Julöl hit och julöl dit och snaps till sillen och avec till kaffet och vin till någonting annat. Sprit är kul och sprit hör ihop med alla middagar och alla högtider för det är så mysig med sprit. (Vin?) Det är så GOTT med vin( ?!) Nej fy sjutton säger jag. Den som hela tiden måste intyga andra om detta så har aldrig testat att dricka vatten till maten för skall sanningen fram är det vatten som tar fram den bästa smaken i maten.
Men det är så GOTT. Det är hela tiden gott tycker jag att folk tycker. Gott gott gott gott GOTT hit och avslappande dit och njuta så in i helvete.
ORKA! Orka sitta och suga på den där förbannade flaskan/glaset. Orka sitta där med rosor på kinderna och säga. Nej men jag blir inte påverkad av 2-3 glas. Jag blir så avslappnad för idag har mamma lagat mat och då måste mamma få lite vin som belöning. Mamma har jobbat så hårt och pappa med. Pappa måste få se på sportnytt med en öl eller två.

Barnen bryr sig inte. Nej nej barnen bryr sig aldrig. Bara alkholisternas barn bryr sig. Inte de som kan hantera sitt drickande. Deras barn,de bryr sig minsanns inte. Dom tycker det är roligt när mamma och pappa dricker och blir lite glada. Då får man ju skratta.
Men kan inte mamma och pappa få sina barn att skratta utan vinet eller ölet? Säkert. Men en sak kommer jag aldrig ever någonsin att lära mig.
Varför måste man dricka vid varje högtid som ens går att placera i en kalender?
Det skall drickas på dop,bröllop,begravningar och gärna konfirmationerna med.


Jul,nyår,påsk,midsommar,kräftsäsong och gärna några helger mellan dessa också. Man jobbar så hårt i veckorna, man är värd lite vin eller vad man nu dricker. Man hanterar sitt drickande hela tiden tycker man. Man skulle aldrig vilja erkänna motsatsen att det tar emot att pröva på en vit jul tex. Jag skakar bara på huvudet åt er som måste ha detta för att kunna fira jul och umgås. Är det detta era föräldrar och deras föräldrar lärt er. Man har bara roligt vid högtider när man dricker.
Man skrattar då. Och ragglar kanske lite ibland. Om man druckit lite ,lite för mycket men helst vill man inte erkänna hur blodet blir varmt och hur dimmig man är däruppe. Känslan är för skön.
Det är 6.5år sedan jag hade den känslan sist. 6.5 år. Det är en lång tid och jag skrattar lika mycket nu som jag gjorde då och dessförinnan. Kalla mig inte präktig. Jag vet att jag trampar på många ömma tår men jag vet också att jag har mycket sanning i denna text.
Kanske du måste läsa den engång till så du inte missat allt.
Önskar alla en snövit jul för en %fri jul klarar få av befolkningen av.


Kommentarer
Postat av: Carina

så sant så, mycket kloka ord :)

håller oxå med om en promillefrijul, vilket vi oxå ska ha!!

2008-12-17 @ 23:34:42
Postat av: mikaela

jag tänker oxå vara nollprocentig i både jul och på nyår. jag förstår inte vitsen med drickande öht. Varken gott eller roligare.

2008-12-17 @ 23:36:38
URL: http://gwendolenthegood.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Åh vad jag håller med! I år ska vi fira jul med sambons familj för första gången och jag fasar. Alla frågar "ska du inte ha lite vin nu när du knappt ammar längre?", "lite vin är ingen fara trots att man ammar säger nya studier". Men jag har inget behov av det och vill kunna vara nykter för att ta hand om mitt barn, är det så svårt att förstå?



Det blir en vit jul för mig i alla fall! :-)

2008-12-18 @ 08:40:56
URL: http://krimskramsy.blogspot.com
Postat av: Sara

Jag och min man blev nykterister för 14 månader sedan (när jag blev gravid) och det är bland det bästa vi har gjort -både för oss och för vårt barn!

Innan dess betedde vi oss som dom du beskriver i texten. Drack väldigt ofta och väldigt ofta lite för mycket.

Den här julen firar vi hemma hos oss. Det är ganska intressant för nu märker man hur gäster nästan sitter på nålar vid högtider och vill ha en öl eller drink (precis som vi gjorde innan). Det blir nästan som en kulturkrock. Men jag tycker att dom får vänja sig vid detta och tycker dom att man är tråkig så får dom väl tycka det.

Det tråkiga i början är att det som ses som normalt idag är att dricka och att inte dricka är något JÄTTE konstigt men det skiter jag också i nu.

Kommer aldrig att dricka en droppe till i livet och barnen kommer heller aldrig att ha möjlighet att blanda till någon hexblandning av sprit från hemmet! Det gäller att vara ett föredöme och inte bara snacka!

2008-12-18 @ 12:41:10
Postat av: Anonym

Jag håller nog så med dig, det ska drickas vid alla möjliga tillfällen nuförtiden grr. Alltid hittas det något svepskäl. Tycker åtminstone att sportevenemangen kunde vara alkoholfria, det passar inte alls ihop tycker jag! Inte tycker jag heller att alkohol och jul passar ihop, men måste medge att vi brukar ha vitt vin till fiskarna åtminstone och ibland också rött till skinkan. Men inte mer än ett par glas :) Nykterist kommer jag knappast aldrig att bli, men tycker att folk också borde kunna ha roligt utan.

2008-12-19 @ 16:09:15
URL: http://chilipepper75.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0