LÅNGTIDSAMNING-JAG ÄR ÄCKLIG OCH PERVERS??!

Jag hör till den skaran som ammar länge. Över 1 år och mer. Detta inlägg kommer att bli lite längre tror jag så om du orkar läsa är det trevligt annars kan du ju kila till nån annan blogg.
Jag fick min dotter i december 2003. Jag hade precis fyllt 24 år. Jag hade inga som helst planer på att jag skulle amma si och så länge. Jag hade ifallatt min mjölk inte skulle komma igång köpt hem flaskor och ersättningar utöver amningsinlägg,pump och bh. Min dotter fick kolik redan lite smått på BB och vid 2 veckors ålder hade hon kolik i full blom och jag sållade bland min kost och gav henne knipdroppar och däremellan kämpade jag med amningen. Jag hade svårt att få den att fungera det var obekvämt, hon fick knip och gastade i timmar och jag svettades och försökte med flaskor av olika modeller, trösta med nappar av olika modeller och slet också sönder en amningsbh och sa att nu skall jag fan sluta amma.... samtidigt som min några veckor gamla dotter helst av allt ville amma fast jag hade det jobbigt. Eftersom jag innerst inne ville amma så kämpade jag vidare.

Någongång närmare koliken slutade runt 10 veckorsålder så började amningen fungera fint och jag trivdes med att amma, min dotter njöt av stunderna då hon kom mig riktigt nära.
Och eftersom hon inte ville ha flaska och inte ville ha napp och vi tyckte det fungerade bra så gick tiden mer och mer och blev till månader som blev till år och sedan blev jag gravid med Alvin. Jag fortsatte på min dotters begär att amma vidare tills jag var i sjunde månaden. Då hade hon hunnit fylla 3 år. Då slutade vi. Jag sa att nu skall vi sluta för snart kommer lillebror. Och vi slutade utan gråt och skrik.

Nu ammar jag Alvin. Alvin fyller 2 år i april. Alvin tar inte nappflaska med välling i eller nappar. Vi kommer att fortsätta ett tag till. Amningen med honom har fungerat problemfritt utöver en mjölkstockning vid 3 veckors ålder.
Dock vill jag att om ni orkat läsa hit skall ni även läsa det här

Att amma lite längre

Även efter det först året är amningen en källa till god näring och närhet och trygghet för barnet. Bröstmjölken fortsätter att vara lika näringsrik som under första året och barnet har kvar sitt behov att suga och av att få komma riktigt nära.


Att amma ett barn som börjat gå och kanske prata lite är en annan upplevelse än att amma de där första månaderna. Även om amningen alltid kräver barnets medverkan, så blir det allt tydligare att det är barnet som väljer amningen. Amningsstunderna blir en tid att umgås, småprata lite och kramas. Ofta kan det bli ett sätt att återknyta banden efter en dag isär och ger en harmonisk stund tillsammans då mamma kommer hem från jobbet.


En del amningsstunder är långa, andra blir bara ett snabbt bekräftande av att mamma finns där. Ibland tar barnet bröstet och är hungrigt, men oftare är det för att gosa eller söka tröst. Det är heller inte längre så att man är bunden till barnet långa stunder, utan amningarna är kortare och glesare och barnet klarar sig bra hela dagar utan om mamma jobbar på annat håll.


Hur länge skall man amma? Enkelt, så länge mamma och barn trivs med det. De flesta barn slutar av sig själva mellan 2 och 4 års ålder. När de får sluta själva, utan introduktion av välling eller napp, så sker avvänjningen helt i barnets takt och barnet slutar amma när det verkligen är redo för att sluta. 

Under andra året (12-23 månader) ger en knapp halvliter (448 ml) bröstmjölk: 


29% av energibehovet 

43% av proteinbehovet 

36% av kalkbehovet 

75% av vitamin A behovet 

76% av folsyrebehovet 

94% av vitamin B12 behovet 

60% av vitamin C behovet

Siffrorna ovan har jag hämtat från Kellymom om långtidsamning där det går att hitta mycket om långtidsamning.

Källa: http://www.ap.skorpan.se/Bildmjukvara.htm


Många verkar tro att mjölken tappar sin näring osv men det är FEL FEL FEL.

Läs på ni okunniga innan ni ens uttalar er om sådant ni bara tror.

Jag ammar mina barn länge för deras skull. För att det är nyttigt. Det är bra, det är närhet, trygghet och för att WHO rekomenderar det. Våran art är enligt dom skapt att amma 2-5 år. Finns säkert mer info om just detta om du som är genuint intresserad på google eller annan sökmonitor.

Men enligt endel där ute är jag ett stort perverst äckel. Som njuter sexuellt av att amma mina barn. För sådant har man också läst att folk tycker om de som ammar länge.Gäller inte bara mig utan fler långtidsammare. 
Personligen klagar jag inte på dom som väljer bort amningen eller ammar 3 månader, 6 månader eller 1 år.
Och ja mina barn äter våran mat också. Och jag är INTE äcklig eller sjuk i huvudet eller en snusk.
Det är ni som är inkompententa som anser något sådant om det naturligaste som en människa är skapt att göra, gör.
Men vad ger er rätt att kalla oss som ammar länge, för äckliga och perversa.
Låt våra barn amma om de vill. Låt dom dra upp vår tröja och säga tutte. Men kom inte och kalla oss äckliga pervon.
Jag tycker inte ni är dåliga mammor som väljer bort amning vid en viss ålder. Då skall ni banne mig inte tycka jag är äcklig och konstig och dålig mamma heller.


Kommentarer
Postat av: Jill

Måste bara "försvara" mig lite. JAG har aldrig nämnt ngt om att amning inte skulle vara bra, det är det absolut bästa för barnet, det säger jag inget om. MEN.... jag är ingen amningsmänniska och JAG tycker det är lite halväckligt att se springande barn som ropar efter att tutte och man tar fram den var som helst. Det är MIN åsikt, du får tycka vad du vill, men jag kan inte rå för vad jag tycker. Jag skulle heller aldrig ha nerver eller få ro till att sitta o amma minstingen då jag har en 3-åring och 1,5-åring som springer runt o gör bus var o varannan minut. Nej, jag skulle nog bli granne med dig då, Grelsby sjukhus, om jag skulle ha börjat med det. Jag tycker även att alla har rätt att säga sin åsikt utan att man ska ta åt sig, finns ju tusentals som ammar länge och fine, gör det ni vill men visa er inte då i närheten av mig;)Självklart går jag bort om jag inte vill se det, vilket jag inte vill. Min syster ammar ännu, hennes flicka är dock snart 8 mån, men kan hon så lär hon nog amma "länge". Hon vet vad jag tycker och jag vet vad hon tycker, men vi accepterar varandras åsikter. Men det är bra, bra att du går din väg o gör det som du tycker är bäst för dina barn, det gör vi alla, de flesta iaf. Jag tycker heller inte att du är en dålig mamma, raka motsatsen faktiskt, men tycker ändå inte likadant som dig i denna fråga. Det är min åsikt och jag vill inte strida eller så med dig, men bara få dig att förstå att JAG (och säkert ngn till) är av en annan åsikt.

2009-01-25 @ 23:02:37
Postat av: Dolce bambini

Klart folk får ha sina åsikter men jag vill också skriva mina åsikter och vad är bättre än att göra det i en blogg som är min egen och folk väljer själva om de vill läsa eller inte. Det handlar inte bara om att ta åt sig, utan även att möta folk med respekt, vad de än väljer. Och respekt är inte att kalla långtidsammare för äckliga eller perversa. :-)

2009-01-25 @ 23:11:29
URL: http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej!



Vill bara säga heja dig!

Jag ammade mins döttrar (idag 9 och 11 år) i drygt tre år var...

Nu har jag en 8-månaders son som jag snudd på helammar.

Att man ens kan tycka att det är konstigt eller perverst! Det är väl det mest naturliga i världen...

2009-01-25 @ 23:27:20
Postat av: Sofi

Härligt med amningsbilder!! Önska att jag hade fler. Scrappade en bild igår som jag tycker är såå fin.



Skit i folks åsikter, alla skall alltid tycka så mkt! Amma på så länge ni trivs med det.

2009-01-25 @ 23:33:07
URL: http://hemmahossofi.blogspot.com/
Postat av: Jill

Absolut, bra. Klart du ska stå för din åsikt:)

2009-01-26 @ 00:03:33
Postat av: Carina

Tycker ingenting om amningen, alla får göra som dom vill.

Kan tänka mig att det blir en mysig stund av närhet mellan mamma och barn oxå o inte bara näringsbehovet som blir uppfyllt för när de blir äldre så äter de ju annan mat oxå, så fortsätt du bara :)

2009-01-26 @ 15:30:11
Postat av: Marika

Hej!

Mycket bra inlägg tycker jag, härligt att läsa. Jag befinner mig just nu i kval kring amningen, det är därför jag är ute o surfar på ämnet. Jag ammar min dotter som är 1 år och 8 månader. Det funkar bra nu och har gjort hela tiden. Det enda jobbiga med det är att hon vill amma på natten, och jag skulle hellre vilja att hon sov hela nätter. HOn vill amma 1.2 gånger en normal natt, är hon sjuk eller orolig av nån annan anledning kan det bli mera.

Jag vill egentligen fortsätta, och hon vill det ju uppenbarligen också. Jag vill inte tvinga henne att sluta för min skull. Men jag orkar verkligen inte med folk reaktioner på att jag ammar länge. Jag får försvara o förklara mig ständigt, och det tär på mig.

Nu ammar jag mest hemma, eller där jag vet att det är "safe" Jag sätter mig inte på Mc Donald´s o ammar direkt....Men så fort det är nån utanför familjen med, så ska det frågas hur länge vi ska hålla på osv...suck.

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, men det ger sig väl.

Tack för ditt inlägg, tycker det det var bra.

Kram

2009-02-03 @ 11:47:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0