DAG 3

Dag 3 i temat 30 dagar skulle enligt listan idag handla om mina föräldrar. Och mina föräldrar ja, de lever ju inte mer någon utav dem tyvärr men jag skall berätta lite iallafall.


Min mamma hette Doris och föddes 1944 och hade/har 4 bröder. Hennes pappa ville egentligen att hon skulle heta Doris Marianne men det blev sedan Lis-Beth. När min mamma var runt 5 år dör hennes pappa. Hon kom ihåg mycket av honom och berättade också att då hon gråtit på begravningen hade prästen sagt att hon inte skulle gråta för att pappa snart skulle komma hem, varpå hon svarat att pappa kommer aldrig mera hem. Mamma hade också polio som barn då hon växte upp under den tiden då polion bröt ut och härjade vilket gjorde att hon inte kunde gå eller äta eller något egentligen och många sa att hon nog inte skulle klara sig, hon var dessutom så tunn och liten sen innan. Men mot många under så återhämtade hon sig helt och det enda som egentligen avslöjade hennes polio var att hennes ena hand var lite svagare och tummen blev lite sned.


Mamma träffade mina syskons pappa i 16 årsådern. Vid 18 får hon hon min syster och vid 23 min yngsta bror. Mellan 18-23 så fick hon 6 barn. I c.a 16 år var hon gift med syskonens pappa berättade hon. Tyvärr måste de skiljas pga lite tokiga familjeförhållanden som var för svåra att klara upp för henne då. Inget jag berättar om här även om jag vet.
Hon var sedan själv med barnen i 10 år innan hon kände att hon kanske vågade sig in i något nytt och träffade min pappa på sitt jobb där hon städade som lokalvårdare. Han har skämtsamt berättat hur han spanat in henne på jobbet där hon gick med långa svarta flätor med knutna i röda band. Men lättflirtad var hon inte.


Det här måste ha varit i mitten av sjuttiotalet för i deras förlovningsring kan man se att de förlovade sig 1977.
Mamma jobbade uteslutande som lokalvårdare på olika skolor. Sista skolan hon städade på under många år var Naturbruksskolan, men fick sedan sluta där pga cancern som förtidspensionär. Hon tyckte mycket om små inredningsdetaljer, djur och blommor. Mamma var en pratglad, levnadsglad och omtänksam.
Mamma dog i maj 2006.


1979 föds sedan jag och min pappa hette Henry Torolf och han föddes i Pargas, Finland 1932.
Han hade 3 andra bröder.
Pappa flyttade ju sedan till Åland där han träffade min mamma på deras gemensamma jobb.
Pappa jobbade mestadels som vaktmästare på olika ställen och hamnade sist även han till Naturbruksskolan.
Han gillade främst att snickra och dona och lösa korsord. Pappa var mer tillbakadragen, tystare och eftertänksam och hade koll på det som hände både inrikes och utrikes i världen.
Pappa dog i maj 2001.

Kommentarer
Postat av: Niklas

A-M: Människoöden...Det spelar liksom ingen roll om man har någon relation till vederbörande eller ej, det är alltid intressant och spännande att få ta del av olika livsöden. Tack för att vi fick en inblick i två liv som även de blev för korta...

Massmis med

Niklas

2010-12-09 @ 10:34:32
URL: http://hannagull.wordpress.com
Postat av: Johanna

sitter här och funderar...

Du har mist din dotter OCH dina föräldrar..båda två...Hur orkar man??? Jag miste min pappa för ca 2 månader sedan och är helt under isen. HAr svårt att ta mig samman och glädjas över mina barn, vare sig de jag har eller den i magen som kommer vilken dag som helst. Jag önskar det fanns en universallösning, vilket jag förstår att det inte finns, men har du NÅGOT tips tar jag gärna emot det...Kram!!!!

Postat av: Jill F-F

Jag läste just igenom detta inlägg o reagera på en sak. Tror inte du har nämnt ngt detta, men jag reagera direkt. Din far, din mor och lilla sötisen Lova dog alla i månaden maj:-o Har du tänkt på det? Lite scary, eller hur!?



Du är stark, är enormt imponerad av dig! Lycka med allt! Kramis

2010-12-09 @ 18:53:19
Postat av: Ewa och tomtenissorna

Vad fint du har skrivit om dina föräldrar. Det kändes varmt och rart.



Stor kram

2010-12-10 @ 09:47:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0