ANSVAR FÖR MORGONDAGEN

Vi är inte människor som rallar runt krogar och fester och dylika ting och speciellt inte jag. Definitivt inte nu sedan Lova blev sjuk och behöver ha tillsyn och tillgång till båda föräldrarna till 100%.
Det jag tänker på är folk med barn som är ute och har kul vilket man självklart skall få ha men man får också stå för sina alkoholintag och orka stiga upp dagen efter, även om man sover en par timmar extra och varit uppe tills tuppen vaknat.


Min man har varit på arbetsresor, de har festat, de har varit julmiddagar och någon enstaka gång någon annan fest/svensexa. Men även om han lagt sig efter 5 på morgonen har han stigit upp till lunch iallafall vid 11-12 och ORKAT vara med sina barn ändå och på de festerna är det inte direkt hallonsaft som dricks.
Barnen skall inte behöva uppleva att en förälder först åker tidigt kvällen innan, kommer hem, luktar skunk dagen efter för det gör man när man vaknar. Och bara ligger och ligger och ligger fram emot sena eftermiddagen.


Det är inget vuxet i det, att bara ligga där och dra sig och sova bort sin bakfylla medans barnen och mamman/pappan sitter och typ väntar på att den andre skall vakna till liv någongång.
Är barnen hemma, då får man tamejfan ta ansvar och stiga upp också eller dricka mindre eller inte alls. Ligga där och sova och lukta bakfylla hela nästa morgon och eftermiddag, nej fy sjutton. Oansvarigt, sådant kan man syssla med när barnen är borta hos någon barnvakt.
För man kan ju inte direkt säga, näe pappa är sjuk, pappa mår illa, pappa är trött, Varför är pappa trött, tro inte att en 5-6 åring är stendum och inte fattar varför pappa eller mamma ligger där,eller om pappa åkt bort kvällen innan, och dessutom luktar fan och hans mormor dagen efter.


Skulle kunnat moralpredika hur långt inlägg som helst men det är ingen vits direkt. Jag är iallafall glad att slippa ha ett slasarle som inte orkar stiga upp trots att de varit borta och haft roligt till 5 på morgonen. ( De få gånger det hänt och kan räknas på 5 fingrar typ ) Ansvar för morgondagen folk, eller mindre dricka. När barnen väntar hemma.

Kommentarer
Postat av: ToniLoves

Hej!



Jag hittade din blogg via min sambos blogg, gillar den skarpt, skönt att slippa läsa om nonsens :D



Angående det du skriver om så kan jag bara instämma,det är en självklarhet att orka leka med barnen, alkohol eller ej. Jag och sambon har lagt hela det där livet åt sidan och valt att fokusera på familjen, sedan vår yngsta dotter föddes (10 månader sen) så har vi varit ute en gång och dte var en middag med måttlig mängd alkohol. Nu är vi iofs gravida men jag tror inte att det skulle vara något problem att avstå även utan graviditet.



Ha en underbar söndag :D

2010-02-28 @ 14:46:36
URL: http://toniloves.milliez.nu
Postat av: MammaMaria

Håller med till fullo!



Förut träffade jag på en kvinna på krogen som hade lämnat sina barn ensamma hemma. Helt galet! De var 5 och 8 om jag inte minns fel.... Jag förstår verkligen inte.

2010-02-28 @ 15:21:47
URL: http://gosmumskoja.blogg.se/
Postat av: MammaMaria

Nu har ju jag bebis på heltid men de större knoddarna har jag varannan vecka med mitt ex Mikel. Så då passade jag alltid på att gå ut veckan jag inte hade knoddarna :) Nu blir det ju annorlunda...Men måste säga att jag inte känner mig så jättesugen. Finns roligare saker att göra än krogen ;)

2010-02-28 @ 15:53:26
URL: http://gosmumskoja.blogg.se/
Postat av: Linda

Bra inlägg! Man tycker det borde vara en självklarhet för alla föräldrar, men det är inte alla som förstår det!

2010-02-28 @ 18:44:57
URL: http://ziquita.blogg.se/
Postat av: A-S

Håller också med! Skulle inte kunnat sagt det bättre själv.

2010-02-28 @ 20:07:15
Postat av: Anonym

ängeln på jorden! har du tänkt på att det kanske inte händer så ofta för andra heller? Kanske två gånger i året eller något liknande. Klart man tar ansvar för sina barn om man har druckit och dom är hemma dagen efter. Annars skaffar man väl barnvakt då om det är så himla viktigt! Men man ska inte döma andra så hårt, tror inte du lever efter regelboken heller.

2010-02-28 @ 21:25:58
Postat av: Alexandra

Känns som du skriver om oss, efter att du varit inne på FB... fast våra barn var inte hemma idag, dom kom hem kl 20 ikväll. Så maken kunde sova bort hela dagen utan skuld! Å andra sidan så har ju jag varit hur pigg som helst, för jag har inte druckit. Barnen var borta för att dom ville det, jag var bara hemma igår!

Man ska inte hacka på andra hur dom lever sina liv, det är upp till var och en. Tror det är avundsjuka i grund och botten, för att vissa har ett socialt liv och inte andra... man behöver faktist inte ge upp ALLT för att man har barn men det gäller att välja sina stunder och ta sitt ansvar ändå, vilket vi klarar huuur bra som helst! Vi dricker kanske 3 ggr i året och då nästan alltid på skilda håll för att någon är hemma och tar sitt ansvar. Ibland måste man få tänka på annat.

Du kan skriva vad du vill på bloggen jag kunde faktist inte bry mig mindre! men att leka moraltant kommer man ingenstans med, det är bara patetiskt.

2010-02-28 @ 21:43:32
Postat av: Carina

Jag skriver som jag ofta gjort förut :) alla gör vi våra val, tycker du skriver bra. Jag går sällan ut o röjjer alls, jag arbetar hellre, får bra musik på köpet o man har roligt även utan sprit eller så e jag oxå gärna hemma o umgås me flickan o mannen så klart.

Kram

2010-02-28 @ 21:44:22
Postat av: CAMILLA JÄKÄLÄ

Anonyma har en egenhet att inte våga stå för sina åsikter.

2010-02-28 @ 21:44:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0