BÄSTA TIDEN ATT FÖDA

Ibland pratar folk om när det är bäst att få barn, vilken månad som är lämpligast om man kan välja själv eller kunde välja.
Själv har jag två barn, ett decemberbarn och ett aprilbarn. Båda två planerade och välkomna oavsett tid.
December var kanske inte den roligaste tiden då december är så mörk och det är långt att mest sitta hemma och undvika alla större folksamlingar när det finns risk för RSvirus som kan vara jättefarligt för de små. Pluspoängen är att babyn hinner bli lite större tills sommaren kommer. Och att man med gott samvete kan vara hemma under vintern och ha det varmt och skönt och ta lugna promenader med vagnen, om man nu har en baby som gillar vagn. Lova hatade att ligga i vagnen.


Min son är född i april. April är en bra månad, han föddes runt påsk och det var i princip vår ute då. En bra tid, bland de bästa om jag får tycka själv är just april-maj. Lagom varmt, det börjar ljusna, RS-risken minskar massor. Inget negativt alls om den månaden. Man är gravid under hösten och vintern och det är lagom varmt det med då de flesta säger hur plågsamt det är att vara gravid under sommaren. Dock hade jag ( inte har ) en " hemlig dröm " om att få en sommarbaby då jag tyckte om att vänta barn, tyckte om min mage. Skulle gärna klätt mig mer synligt i fina mammatopar som visade magen men jag fick mesta tiden dölja den i stora tältliknande jackor. Dock så syndes det nog mer än väl ändå. Jag rullade fram, kort som jag är dessutom med mina dryga 152 cm.


Själv är jag ett novemberbarn. Jag var bland de sista att fylla år i skolan, lite tråkigt när man var yngre men i tonåren sket man i det, iallafall jag. Kanske Lova kommer att uppleva samma sak men nu kom hon när hon kom, för att vi ville bilda familj. Man tänker kanske inte att det alltid lyckas på första försöket, många kämpar i månader med att bli gravida men jag blev direkt med barn, båda gångerna vi bestämde oss för att få barn.
Min man är ett januaribarn. Jag retas ibland då han är fruktansvärt dålig på att passa tider att han inte alls skulle födas i januari utan december men hade inte bråttom till världen så därför kom han i början av januari.

Här nedan bjuder jag på lite gravidbilder från då Alvin låg i min mage och snart fyller han 3 år.










Alvin i magen vecka 15.





Alvin i magen v 23.






Alvin i magen v32.





Alvin i magen v 37.
Syns inget bakifrån.
Och inga bristningar denna gång heller.







V 41, en färsk Alvin på 3960 gram och 51 cm är ute.
Tro att jag var trött efter den " lilla " klimpen då jag är så liten själv.
12 timmar från början till slut tog allt.


Kommentarer
Postat av: lina sjödin

Svar: tack så mycket, ooh grattis på er också :)

2010-01-11 @ 19:00:06
URL: http://linasjodiin.blogg.se/
Postat av: Bodil

Jag tycker nog att det finns positiva saker med alla månader, precis som det finns negativa med alla. V är född i månadsskiftet mars-april (missade första april med drygt en timme). Det var bra på många sätt, lagom varmt och det blev en hel del härliga promenader i vårvädret. Dock var sommaren helvetisk varm, tror att sommaren hade varit lättare om han var lite äldre. Men det är ju sådant man inte kan veta! :)

2010-01-11 @ 19:04:45
URL: http://enmynta.se
Postat av: Anonym

Albin är född i februari, en perfekt månad tycker jag själv eftersom våren kommer rätt snabbt på och det blir varmare och ljusare. Edvin är född i början på november och jag upplevde nog hans spädbarnsmånader som betydligt jobigare även om vi sov bättre. Vintern kändes lång, mörk och lite dyster, även om man hade världens ljuvligaste bebbe att snusa på... Sommaren blev sen däremot lättare med honom då han var lite äldre än vad storebror var sin första sommar.

2010-01-11 @ 20:52:26
Postat av: Elin

hihi, där är en mage man aldrig glömmer :-) mysigt!!

Ja tänk att de blir 3 snart :-o det går lite för fort tycker jag!

btw.. paraflaxdrinken från FL här :-) eller om jag hette överbandsfûrern då, minns inte riktigt,, hihi vi va i samma apriltråd iaf :-)

mvh

Elin

2010-01-11 @ 22:34:34
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0