PETTICOAT

Jag fick för mig att beställa hem en petticoat igår kväll. Inget vardagsplagg för min del men vid speciella tillfällen kan det vara trevligt att ha en.
Det finns många olika sorters petticoats. För er som inte hört ordet förut är det en underkjol i tyll, som kan ha en massa olika lager av tyll och färger.


" 1950-talets första Petticoats var enkla underkjolar, tillverkade av vitt bomullstuskaft, sydd i 3-5 radiga volanger med maskinbroderi, hade en fast linning och fick stärkas och strykas. Den egentliga Petticoat-eran (från US-engelskan "petting" + coat) började med syntetiska Chiffons och Organdy under Rock'n-Roll-tiden: flera lager av Nylon- och/eller Polyestervolanger, midjeresår, spets- och ryschkanter i många färger. "


Just det med stärkas och strykas vet jag att min mamma berättade att hon och hennes väninnor gjorde innan det var dans eller så. Så nu har jag och en annan väninna småskrattat och sagt att vi skall ta på oss dessa kjolar ( under en annan kjol såklart ) och bege oss iväg på stan. Fast då kanske man är oanständig men nog borde man få en och annan blick.



 

 

Och Jivedans där man ser petticoaten under en klänning så som många såg ut på 50-60 talet.




Kommentarer
Postat av: Moa

Jag tror jag har en sån i svart och rött, men jag använder den som vanlig kjol. Gillar verkligen tyll :D

Kram!

2010-01-31 @ 16:18:17
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: lillaminigumman

Gud vilken fin underkjol! Supergullig!!!

2010-01-31 @ 21:25:23
Postat av: Amanda<3

hej anna..hoppas allt är bra med er alla o att lilla lova mår bra trots allt...tänker på jätte mycket..kramar!

2010-01-31 @ 22:25:56
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej!



På vilken webbsida kan man beställa dessa underbara kjolar?



Hälsningar

Sara

2010-10-22 @ 23:30:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0