GÄSTBLOGGARE HELENA

Idag gästbloggar Helena om sorg hos mig.



När världen rasar.


Jag träffade min man i unga år. För en livstid sen, känns det som.
Vi var så där kära som man är när man är tonåring. Härligt!
Låter som att jag är lastgammal nu men det är jag inte. Jag är i den åldern där man har små barn, eller lite större kanske.
Mitt i det vuxna livet tror jag man kan säga.
Vi har fyllt 30 men inte 40.
Jag gick i gymnasiet och var mer kär än någonsin. Han med, som tur var.
Vi flyttade ihop i en liten lägenhet efter bara några månader och olyckskorparna kraxade. Inga jobb har de men bo själva ska de...
Ja det var viktigt för oss att visa hur stark vår kärlek var och visa att vi klarade oss själva.
Vi klarade oss bra och vi bestämde oss för att vi ville försöka få barn.
Planerade så att bebisen skulle komma lagom efter att jag slutat skolan för det var viktigt att gå färdigt den.

Tala om lycka när vi förstod att vi var gravida!
Det var som ett rus!


Återigen kraxade korparna. Så unga, så omogna, det klarar de aldrig.
Vi kämpade mot åsikter och kommentarer hela vägen, men vi gjorde det tillsammans och vi hade stöd av våra familjer.
Man är ganska naiv när man är tonåring. Man tror att det alltid går väl. Nästan i alla fall.
Jag var ändå väldigt orolig inför det första ultraljudet. Tänk om något var fel?
Men allt var så fint och bebisen mådde toppenbra.
Alla prover och undesökningar var bra under hela graviditeten.


Studenten klarades av. Trött var jag, men lycklig! Nu var skoleländet över och snart skulle vi bli föräldrar och bara ha det bra.
Förlossningen startade ungefär två veckor efter studenten.
Det var drygt och gjorde förbaskat ont.
Inte blev det bättre av att man återigen fick fördomar överösta över sej  inne på förlossningen.
Till slut kom hon i alla fall.
Vår underbart fina flicka.
Normalstor, normallång och född i normal tid.


Hon andades inte riktigt bra, så de fick ta henne till ett rum intill för att suga lite och så.
Sköterskorna kom in med henne till oss flera gånger för att vi skulle se hur fin hon var.
Det var jag ju tacksam för men tyckte de kunde skynda sej att göra henne i ordning och ge henne tillbaka till oss i stället.
Efter flera turer där på sjukhuset beslutades det att hon skulle skickas i ambulans till Lund.
Ung och oerfaren som man var så litade vi ju på sjukvården.
De sa att det fanns bättre kunskaper och utrustning för vår dotters behov där.
Att läget inte var akut så jag kunde stanna och vila och mannen kunde åka hem och fräscha till sej efter 1½ dygn på förlossningen.


Där i det där rummet på förlossningen rasade vår värld senare samman.
I en dimma av sömn och förvirring fick jag ensam ta emot beskedet att vår dotter inte klarat sej. Att hon faktiskt var död.
Hur kunde hon vara död? Hon skulle ju må bra väl? De skulle väl hjälpa henne?
Livet stannade och blev som ett töcken av förvirring. Var det verkligt?
Så småningom kom mannen tillbaka och personalen fick ge honom beskedet.  
Han blev ju naturligtvis lika förtvivlad som jag.


Istället för att få tillbaka vår lilla tös fick vi nu åka till Lund för att ta farväl av henne.
Tungt var det.
Och förvirrat.
De la henne i min famn och lämnade oss tre ensamma.
Först fick jag panik.
Jag hade en död människa i min famn, men insåg snabbt att det var vår fina lilla människa som låg där.
Med ett underbart sött ansikte och fina små fingrar.


Jag kan nu bara återge hur livet blev för mej själv för mer fanns det inte plats för i mej just då.
Jag vet att min man kämpade på med sin sorg och med vardagen medan jag föll handlöst ner i en avgrund.
Jag var i chock sas det.
Fick inte lämnas ensam för att jag glömde äta, sova och allt annat.
Jag grät inte, men jag gjorde heller inget annat. Jag var ett skal fyllt av sorg.


Jag skulle juvara hemma och vara föräldraledig.
Promenera med barnvagnen och höra min lilla dotter jollra.
Se hur hon växte och se vem hon liknade.
Min framtid försvann....


Det skulle beslutas om begravning och gravplats.
Ja vad vet man om sådant när man är 19 år?
Betämde att vi ville ha ljusrosa nejlikor på kistan.
Det blev så fint!


Så småningom hittade väl världen tillbaka till mej.
Detta var för 17 år sen och då sjukskrevs man inte för att ens barn dog.
Så efter de 29 dagar med föräldrarpenning som alla får så var det dags att vandra till arbetsförmedlingen.
En människa fylld av sorg i en total chock som ska söka jobb grundat på sin alldeles färska gymnasieutbildning...
Som tur var hamnade jag hos förstående människor.


Återigen så kommenterar folk så märkligt...
-Ni är så unga, ni kan skaffa fler.
JAHA?! VI VILL HA JUST DETTA BARNET!


-Missfall är så vanligt, det är inte så mycket att sörja.
HMM VÅR BEBIS VAR EN BEBIS! INGET MISSFALL. 
Det är hemskt med missfall också men det här var vår färdiga fina bebis som faktiskt skulle leva!


I all denna sorg och bedrövelse så måste man glädjas av att vi hade varandra.
En stark och sann kärlek mellan två som egentligen var alldeles för unga för allt det här.
Som hade det mesta emot sej...
Omgivna av våra familjer och våra nära så klarade vi det här.


Sorgen efter vår förstfödda har satt djupa spår.
Varje månadsdag pyntade vi vid graven.
Alltid med rosa nejlikor.
Vid påsk var det ett pyttelitet påskris, vid midsommar en krans osv.
Med tiden har de här pyntningarna och sådant sakta tunnats ut, eftersom sorgen så småningom ändrar karaktär.
Men tanken på vår lilla flicka finns alltid.


Vårlilla tös har fått syskon.
Flera stycken.
Vägen dit har varit präglad av sorgen efter henne. Men å vad vi är glada att vi har de!


Vad jag vill säga med detta är att sorgen efter ett nyfött barn som dör är stor.
För mej är den enorm.
Det var ju inte bara barnet som dog utan hela min framtid ändrade ju form.
Den har präglat hela mitt liv.
Den gör sej påmind ofta. Kanske inte varje dag längre, men i många många situationer.


Men man kommer igenom den, lägger den nte bakom sej men lite längre in.
Inne i sitt hjärta och i sin själ.
Man väljer att berätta om den för de man tror förstår.
De som inte blir alltför rädda och de man tror man slipper de där eleka kommentarerna ifrån.


Nu är sorgen både en tillgång i form av livsvisdom, som jag egentligen helst varit utan och
en börda som jag får bära med mej.
Sorgen gör ju att man kanske tar beslut angående olika saker på ett annat sätt än om man inte hade det här bagaget.
Att man gläds över det man har istället för att gapa efter mer.


Vill avsluta med att nämna att uttrycket " fånga dagen " inte är helt fel.

Kommentarer
Postat av: marianne

Vad fint du har skrivit om din lilla dotter, varmt och kärleksfullt. Tack för att jag fick läsa...

Kram

2010-07-02 @ 22:30:11
Postat av: Hannagulls pappa

Vill också framföra något slags kvitto på hur mycket jag uppskattar att få ta del av era livshistorier - att ni avsätter tid att formulera era tankar med ord. Tack! Och så sant...LEV HÄR OCH NU!

Kram

Hannas pappa Niklas

2010-07-02 @ 23:33:28
URL: http://hannagull.wordpress.com
Postat av: Mia (maugu)

Till Helena; tack för att du delar med dig. Har alltid undrat men aldrig vågat fråga..hur kan ett barn ersätta något annat barn?Blir alltid lika förvånad när jag hör uttrycket..när man får vara med om ett livsavgörande ögonblick så stannar världen en stund, iallafall för de drabbade och man förstår inte hur de andra i världen där utanför kan vandra omkring.. Ingenting blir sig mer likt men jag tror att man får väva in alla delar av sitt liv och se dem som prövningar som kanske kan hjälpa andra genom att man förstår att livet balanserar på gränsen mot död. Däremellan får man försöka leva så gott det går..

A-M; jag har läst din blogg varje dag men inte alltid kommenterat..dock så tycker jag det är ledsamt hur du blir utsatt att försvara din sorg eller hur du skriver..Jag förlorade en "pojkvän" och en kollega (de var 23 och 27 år gamla) i en flygolycka och ställdes inför dessa frågor; vem sörjer du mest?Hur kan man sörja mest?Man har olika relationer till olika människor och sorgen är högst personlig. De på utsidan vet inte allt som hänt på insidan..Den tid du behöver att sörja är DIN tid och låt ingen ifrågasätta detta.

Kramar till er båda!

2010-07-03 @ 07:50:29
URL: http://www.vikingjoddlare.blogspot.com
Postat av: Bente

Så sterkt å lese.Kan nesten kjenne på følelsene som blir beskrevet.Sårt og tøft men så utrolig viktig at du delte det med oss.Tusen takk.Alle gode ønsker fra meg <3

2010-07-03 @ 10:11:35
URL: http://bente-mamma4.blogspot.com
Postat av: Matilda (busbellan)

Åh, det är så fint det du skriver men samtidigt så sorgligt att läsa. Ni har gått igenom nåt som man önskar ingen skulle behöva gå igenom.

Och jag är övertygad om att ni hade varit alldeles underbara föräldrar även som riktigt unga, även om ni aldrig fick chansen den gången. det sitter inte i åldern, föräldraskapet. Era barn kunde inte haft bättre föräldrar än er, ni är så härliga!

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter

Kram

2010-07-03 @ 10:32:55
Postat av: mickiz

Jag skulle skulle själv fylla 19 när jag fick min första flicka. Och jag blir fylld av förståelse för detta. Mina barn är det finaste som hänt mig, trots att jag bara var 18 och 20 år fyllda när jag fick dem. Jag gör allt varje dag för dem, och kan inte tänka mig ett liv utan dem. Jag är otroligt imponerad av att både A-m och Helena klarar detta "hela", är man i denna sits har man ju dock inte något val.. men otroligt att ni har huvudet högt och orkar leva.



Håller med i högsta drag med FÅNGA DAGEN! Varje ögonblick är guld värd. Och därför skall dessa tas tillvara..



All kärlek till er. Ni ÄR guld som orkar berätta och dela med er! <3

2010-07-03 @ 11:36:44
URL: http://onlymickiz.blogspot.com/
Postat av: THEA och Grodan (Moa)

Så vackert Helena, din berättelse berörde mig djupt.

2010-07-03 @ 13:48:02
Postat av: Nilla

Tror jag vet vem detta är som skriver så underbart vackert om sin dotter. Jag kan säga att jag sedan jag födde min svårt sjuka dotter tänkt mycket just på Helena och hennes dotter. Små detaljer jag minns som jag kommer ihåg elaka människor viskade om och ifrågasatte. Tycker det är så hemskt för vem behöver det när man är i en stor sorg...större än någon kan föreställa sig?! Vill att du ska veta att jag tänker enormt mycket på dig och tack för att du delat med dig av din historia.

2010-07-03 @ 14:34:54
Postat av: yvonne

Fint skrivet

så sorgligt o svårt att förlora ett barn man inte lärt känna

o så klumpigt att folk att säga ni som är unga



skönt att höra att livet ändå är bra trots sorgen

2010-07-04 @ 11:25:06
Postat av: Johanna (jojoa75)

så fint skrivet..

Lider med er, förstår hur fruktansvärt det måste vara. Ja, man kan väl aldrig riktigt förstå om man inte förlorat ett barn själv, men som mamma kan man ju ändå känna vad det är man förlorar.

Lider med dig att du inte fick uppleva din första lilla flicka och gläds att du ändå har det bra.

många kramar o massor av kärlek till både Helena o AnnaMaria

2010-07-05 @ 23:08:43
Postat av: ullisar

du skriver så vackert om din älskade äldsta dotter. tack för att du delar med dig!



mycket kärlek önskar jag dig och din familj.

ta hand om er!

2010-07-07 @ 22:13:25
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0