FAVORITÄMNEN I HÖGGE

När jag gick i skolan så hade ju alla olika favoritämnen mer eller mindre. I lågstadiet tyckte jag om geografi, kan man tänka sig. För att i högstadiet kasta om till kemi. Kemi, det var kul, och jag hade 8 i kemi i betyget. Jag som annars var ganska trög tyckte om att i lugn och ro sitta och läsa kemiska formler medans andra fick äran att tutta eld på ihopkoket. Svenska, det hade jag också lätt för och skrivning medans matematik föll under min kunskapsnivå.


Bild, bild fick jag stipendium i. Jag tycker inte om bild något vidare fast läraren propsade på att jag borde studera vidare inom det ämnet. Jag vill inte bli någon konstnär, jag har ingen som helst fantasi för bild längre, sätter någon fram ett vitt papper ritar jag typ, en himmel, en sol, några fåglar, en gräsmatta med blommor på. Sätter någon fram ett papper och säger skriv så skriver jag hur lätt som helst. höll en 9.a i svenska tills jag fick en annan lärare som älskade att jäklas och sänkte den. Hon borde läsa min blogg idag och bittert ångra sitt tilltag. ( skämt och sido )


Gymnastik, jag var inte något vidare bra på gymnastik faktiskt men inte sämst. Ofta kunde man lata sig på avbytarbänken den mesta tiden av de 45 minuterna en gymnastiktimme varade och söla sig genom orienteringen.
Historia, nej usch det var inte heller min melodi. Jag orkar inte bry mig mindre vad Gustav Vasa och andra skäggprydda män gjort då de levde. Kanske man borde vara mer brydd i det området. Det kan ju säkert vara intressant.


Engelska. Jovars, mina engelskakunskaper är inte de bästa men jag klarar mig bra. Finska?, fula ord räknas dom?
förutom att jag kan de jag lärt mig på egen väg. Franska läste jag också, förstår än i denna dag inte varför jag valde franska i skolan, men jag skulle utmärka mig lite från alla som skulle läsa tyska, i efterhand kunde jag också valt tyska då den är lättare.


Religion, religion, ja ni, religion i skolan var inte så där jättespännande. Religionsläraren var väldigt tråkig dessutom.
Idag är religion mer intressant. Men då läser jag själv, på internet och andra informativa platser.


Hemkök, janå, läraren var under all kritik då hon lät sina elever välja vem som skulle få jobba och vem som fick titta på.
Jag fick äran att titta på. Dessutom fick jag äran att slippa ha hemkök med henne då det framkom vad hon gjort.
Jag var glad som slapp henne. Hemkök i sig var roligt men inte disken efteråt. Men alla måste diska någongång.
Hade man tur kunde man byta ut sin diskardag med någon genom att locka med att ta den andres disk en annan gång, så slapp man ut och titta på pojken man trånade efter eller något roligare.


Fysik. Jag fullkomligt avskydde fysik. Molekyler hit och molekyler dit. Trots att jag avskydde det fick jag en 7.a i ämnet. Jag förstår ej varför. Jag trodde jag skulle få en 5.a minst för mitt bristande intresse och oförmåga att förstå.


Syslöjd, ja det gick an men inte var det så där jätteroligt egentligen liksom metallslöjd. I lågstaidet hade vi träslöjd, jag gjorde en hylla med 2 skåp, än i denna dag hänger det skåpet på min vägg i föräldrarhemmet. Det blev rätt fint, därför täcktes nog mina föräldrar hänga upp det.


Jag antar jag inte lyckats få med alla ämnen och dessutom hade jag ingenting roligare att blogga om ikväll.
Vad hade ni själva för ämnen ni brann för i skolan och vad tyckte ni inte alls om?
Och vem var jag egentligen i skolan, det kan man fundera på i efterhand. Ja jag var inte den populäraste iallafall.
Men inte heller den mest utsatte, jag tror jag var en ganska medelmåttig människa som själv kunde vara taskig ibland. Men mest var jag rätt lugn. Lugnet har hållit i sig till vuxen ålder.





Kommentarer
Postat av: Pia

Kul att höra fler som gillade kemi, d va nog mitt favvoämne oxå, förutom syslöjd, men d hade man ju inte mer efter högga, men kemin gillade ja alltid, i vilken skola d än va eller med vilken lärare, tycker d e kul med atomer, molekyler, periodiska systemet o dess uppdelning.

Fysik hatade jag med, samt matte o engelska. Urk...

2010-06-11 @ 00:05:21
Postat av: Sofia

haha ja det där är faktiskt rätt så intressant, den gamla skoltiden... Själv älskade jag fysik, atomfysik... varför? ja du, inget bra svar på den frågan, idag har jag absolut inget intresse för något sådant, nej inte alls!! lustigt å tänka tillbaka, det är precis som man ser en helt annan person, å tur är väl det att man har förändrats ;)



Du skriver oerhört bra!

2010-06-11 @ 00:08:29
URL: http://www.moyadesign.se
Postat av: Rosanna

jag blev mobbad i skolan:( av både lärare å elever.. Matte kunde jag inte, å fick höra de varje gång



Svenska är kul å jag har alltid kunnat stava bra. Engelska förstod jag lite av..älskade träslöjd, men hatade typ sy slöjd.



Älskade psykologi fast de va på Komvux, hatade samhäll, hatade historia.. Naturkunskap var ganska kul faktiskt å de fick jag VG i.. :)

2010-06-11 @ 00:26:16
Postat av: Maria

Jag håller med om att det hade ju vart roligt på äldre dar om man hade vart lite mer intresserad av historia när man var yngre och därmed lärt sig mer. Var också usel på kungar och annat då, och inte mycket bättre på det nu. Geografi var inte heller min starka sida vilket det inte är nu heller direkt, iallafall inte svensk geografi. Däremot engelska och svenska var jag riktigt bra i, något som Anthony skulle komma att bli sen också...Matte var hans svaga sida precis som min, många ggr fattade jag ingenting när jag skulle hjälpa honom med läxan... Hemkunskap var också något som intresserade, på gymnasiet valde jag sen restaurangskola med inriktning servering sista året, dock bytte jag bana helt och jobbar nu som förskollärare...Vem jag var i skolan, inte heller den populära, utan mer någon som stod bakom, lugn, tyst...till skillnad från hur jag blev på gymnasiet, men det är en helt annan historia...



Kram på dig....

2010-06-11 @ 09:15:26
URL: http://anglamammaforever.blogg.se/
Postat av: Linda

vad hade ni för slags betygsystem?

8?9?

Det har jag aldrig hört talas om..:)



Mina favoritämnen var svenska..hm..ja svenska..haha

Jag var rätt så alldaglig..förrutom i matte, där var jag KASS, fick en tvåa. Men i övriga ämnen så låg jag runt medel..varken sämre eller bättre.



Jag var också den lugna i skolan..men kunde nog vara lite elak ibland..inte mobbare men lite retsam så..levde i tron att vara en tuff tjej..haha ! Allt annat än det !



Hoppas du får en bra dag o sol på Åland !



Eftersom jag bor kring Grisslehamn så åker vi till Åland ofta..som ett andra hem liksom ;)

2010-06-11 @ 09:26:51
URL: http://bidrottning.bloggplatsen.se
Postat av: Sophie mamma till Nellie

jag blev väldigt förvånad i 9:an när jag såg att jag fått MVG i Atomfysik. haha. minns inget av det längre :P

2010-06-11 @ 10:54:37
URL: http://beylejd.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Tycker det här va rätt rolig läsning, kul att höra vad någon annan hade för tankar om de olika ämnena i skolan.. fnissar lite när man känner igen sig att man själv tyckte rätt lika.. Skoltiden var en upplevelse, många minnen, både bra och dåligt.. inget jag skulle vilja göra om.. men ändå en rätt viktig period i ens liv. =)

2010-06-11 @ 10:56:07
Postat av: Carina

Haha kemi det sög så mycke det bara gick, allt med matematiska formler var jag helt värdo på.

Däremot språk va roligare, och biologi, såpeciellt när det handlade om människan, då syftar jag inte på sexundervisningen utan allt det andra.

Senare blev historia ett väldigt intressant ämne, speciellt nazitiden, eller inte just nazisterna utan koncentrationslägren och judendomen och allt runt omkring, hade till o me ett föredrag om Auschwits minns jag :)

Jumpa va väl så där, jag sprang inte lika fort som andra, jag orkade helt enkelt inte, fast läraren va jättesnäll, den legendariska Ann Boström.



2010-06-11 @ 17:08:22
Postat av: Niklas, Hannas pappa

Hej,

Religion, filosofi, samtliga språk, samtliga NO-ämnen och IDROTT! Detta var mina favoriter.

Det enda jag inte fixade var...syslöjd...

Imorgon blir Alva fyra månader.

På måndag är det åtta månader sedan Hanna lämnade oss ..

"Massmis med"

Niklas, Hannas pappa

2010-06-11 @ 17:16:07
URL: http://hannagull.wordpress.com
Postat av: Moa

jag var bra på matte, svenska, språk i allmänhet och gympa. sen hade jag väldigt svårt för fysik och kemi, vilket mina kompisar inte kunde fatta eftersom de tyckte det var ungefär som matte :p tyckte det var skitjobbigt, jag kunde inte få ihop det där med formler till höger och vänster. trycker man på strömbrytaren till en lampa så lyser den, och lyser den inte så är den trasig. sen orkar jag inte bry mig så värst mycket om vilka komponenter som gör att den lyser...



bild och slöjd var ämnen jag var lite hopplös i men av någon anledning fick jag VG i båda i högstadiet (sen på gymnasiet när jag hade bild som estetiskt val fick man höra sanningen).



historia var inte min grej heller. ett av de få ämnen jag fick G i i gymnasiet. jag läste foto A i trean på gymnasiet också och fick bara G eftersom jag inte lyckades fatta hur det hängde ihop med slutartid och bländare förrän sista månaden, haha.



idag är det sju år sedan jag gick ut nian. tiden går... kram!

2010-06-11 @ 20:22:04
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Tessa

Intressant, väckte ens höggaminnen =) jag gillade matte. På jompan hade jag ofta "mensvärk", och historia o samhällskunskap var jag totalallergisk mot, lärarens fel. HK gillade jag skarpt fast jag idag aldrig bakar eller lagar så mycket mat. Det var väl den fria känslan man hade under lektionerna som fick en att gilla d. Man slapp lixom sitta ner o lyssna bara. Bra val av inlägg!

2010-06-11 @ 21:08:03
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Mikaela

Tror ja gillade d mesta i lågstadiet:)Men sen i högstadiet så ändra nog allt och d ångrar ja mej för idag,hade ju int riktigt några toppen betyg när ja gick ut nian!!

2010-06-12 @ 14:12:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0