VECKA 37

Jag brukar ju klämma in varje vecka lite "vänta barn info" från nätet och tänkte göra samma sak denna vecka.
Själv mår jag som förut, lite värk här och där, och har passerat 20 kg.s sträcket i viktuppgång nu.
Många gravida nojar sig för vikten och att de gått upp 7 kg eller något. Själv har jag för det mesta tagit den där uppgången med ro då den ofta runnit av mig ganska snabbt igen. Sedan finns det väl de som också får kämpa för att gå ner. Vi får se hur det blir denna gång, om de sätter sig eller om de trillar av igen.


Ja, nu närmar vi oss slutet av min tredje graviditet. Jag minns då vi bestämde oss i somras trots den tunga sorgen för att ganska snart, för Alvins skull om inte annat försöka få till ett litet syskon att man fick en massa tankar i huvudet. Tänk om det inte alls skulle gå så smidigt att bli gravid igen, som med de andra barnen. Man hade ju blivit lite hårdkörd med psyket så att säga, så att kroppen ens var redo själv var ju också ett under. Men redan vid vårat andra försök så flyttade mirakelbabyn in. Och sedan började resan mot nu i april. Ännu känner jag ibland att jag vågar inte vara helt lycklig över babyn innan den finns i mina armar - levandes. Livet har varit såpass hårt ändå och grymt och man försöker njuta av det fina men man är vaksam och eftertänksam. Vilket också är naturligt att känna då man genomlevt ett år där ens förstödda blev svårt sjuk. Också med Alvin finns rädslan där. I min värld känns det som att våra barn kanske inte blir äldre 6.5 år. Så tiden också med Lova har påverkat en väldigt mycket på många olika plan. Man tar ingenting för givet, och man har fått en annan syn på livet.


Om vecka 37.


Nu kan det var dags när som helst. Förstföderskor brukar gå lite längre än 40 veckor. Fundusmåttet har planat av och växer inte lika snabbt. De flesta barn sjunker djupare ned i bäckenet. Mammans bröst producerar redan råmjölk och hennes bäcken är utvigdat. Barnat ligger och gottar sig i magen, fullt medveten. Där inne i mörkret ligger hon och tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten. Barnets vikt ökar fortfarande men hon växer inte lika mycket på längden.

Vid det här laget ligger de flesta barn färdiga och redo med huvudet nedåt. Om detta inte har hänt ännu så försöker man vända det.

Dags att packa förlossningsväskan med det ni kan behöva på förlossningsavdelningen och BB; bebiskäder, kamera, choklad, mobil, extra ombyte, necessär, mp3- eller cd-spelare, massageolja och så Gameboy advanced (ne, skit i det). Listan kan göras lång. Fundera på vad ni kan komma att behöva.

 

Om barnet: Bebisen tränar sig på att andas genom att dra in  – och ut – fostervatten ur lungorna. Vikten ligger närmare 3 kilo och längden är ca 47 cm.




Lykkebebis i magen vid rutin ultrat i november.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0