06.20

06.20 finsk tid, dvs 05.20 för er svenskar vaknade en pyjamasnisse vid namn Alvin imorse. Han som älskat att sova till minst klockan 8 slår upp sina ljuva blå allt tidigare och det i mörka vintern.
Själv känner man sig enormt utvilad - inte, då man nattvandrar mellan säng och toalett om nätterna, då graviditeten gör sitt. Någon fyndig människa sa att dessa toalettbesök är att förbereda mamman på kommande vaknätter med ett spädbarn. Nu sov Alvin bra som nyfödd, Lova lite mindre bra eftersom hon fick kolik som ofta höll på mellan 2 och 5 om nätterna i ungefär 10 veckor.


Egentligen är jag en människa som tycker om att sova när tillfällen erbjuds men jag kan likaså klara mig på att sova 4-5 timmar per natt i långa perioder om så är, men det tar ju någon dag att ställa om sig.
Lovas sjukdomstid erbjöd ju på otaliga sömnlösa nätter i mer eller mindre utsträckt skala. Det var ju urinmätningar, medicineringar, annan hjälp och sköterskor som kom och gick var och varannan timme. Och sedan vaknar jag genast om någon tittar på mig. Jag kan inte det där med att en människa tittar på mig när jag sover. Undrar om fler känner på sig att någon kollar dem? Jag ser med en aningens spänning fram emot hur den kommande bebisen sömnvanor kommer att utveckla sig, blir bebis en sjusovare eller en piggmört?
Just nu är h*n relativt lugn nattetid, vaknar jag till kan bebis ibland röra sig, annars är det lugnt. En del påstår att de kan få samma vanor de haft i magen. Med Lova stämde det ganska bra, med Alvin inte.


Nå om man skulle piggna i lite till nu, Alvin ser nöjd ut framför barnkanalen iallafall. Tur att det börjar tidigt om morgnarna. Han begär en varm mugg choklad och bänkar sig vid teven och jag försöker piggna i lite till även jag. Maken börjar vid 7.30 och har således åkt för ett tag sedan. Alvin brukar iallafall om han vaknar tidigt vilja ta en powernap efter någon timma. Egentligen sover han inte dag, men de morgnar han vaknar extra tidigt vll han gärna gosa ner sig med saga och sömn en stund som den lille kille han faktiskt är innerst inne och då brukar jag också passa på att vila med honom och det är mysigt och skönt.

Kommentarer
Postat av: Kia

Jag ryser när du skriver om sjukhustiden och prover,spring av sköterskor och en nästan obefintlig sömn.Lättväckt vet jag också hur det är.Vaknar av att ett anteckningspapper flyger ner i från anslagstavlan ute i köket.Mannen brukar skämta om att jag sover med öppna ögon.Njut av vilostunderna med Alvin.Jag vet att du hellre har ett kolikbarn till om du kunde "ta bort Lovas sjukdomstid"och har haft henne kvar.Det är ju det här vi änglabarnsföräldrar har gemensamt.....den hemska,mörka och ofattbara verkligheten.Vi ser fram mot en vacker vår!!!Kram Kia

2011-01-25 @ 08:23:14
Postat av: Reb

Hej du har jättefinblogg, jag gillar den. Men tycker du borde ha någon omröstning eller liknande för oss läsare. Själv använder jag mig av http://www.valresultatet.se när jag gör mina till min blogg.



Glöm inte titta in på min blogg också! :)

2011-01-25 @ 12:03:45
URL: http://rebbibecki.bloggie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0