POSITIVA SNITT?

Finns det någon vänlig människa därute som kan dela med sig åt mig om sina positiva snitt upplevelser. Helst de planerade snitten då jag ju själv skall få ett planerat.
Berätta om hur det var att ställas i ordning inför operationen/snittet, berätta om hur ni upplevde allt kring det.
Berätta om ni hade musik, berätta om om hur länge ni låg till sängs, hur länge ni hade ont, när ni kunde åka hem.
Allt positiv feedback är så välkommet. Vill ni inte skriva i kommentaren så kan ni alltid maila [email protected]
Berätta allt fint och lämna bort det skrämmande nu om blodförluster och katetrar som inte kommer rätt osv för sådant läser och hör man ändå tillräckligt av också även om man föder "som det är tänkt att man borde" normen.
Så maila och kommentera på, om fina snittupplevelser.





Alvin, en liten klimp som tog 18 minuter att klämma ut, och drygt 12 timmar allt som allt från värkstart till the end.
Och nog ser man ju rätt mör ut på fotot. Alvin ser mest arg ut. Tänk att den lille grabben, som föddes helt utan gråt och insnarad i navelsträngen så hårt att han var helt tyst och helt blå, kunde få ur sig sånt ljud till sist, helt ljuvligt.
Och idag är han snart en kille på hela 4 år.



Kommentarer
Postat av: Jessica

Hallå!



Jag har gjort 2 snitt och tycker båda var en väldigt positiv upplevelse. Båda planerade. När snitten är planerade är det väl ganska sällan som komplikationer uppstår, läkarna har koll redan innan om det är ngt speciellt som dom behöver ha koll på.

Jag var så fruktansvärt nervös innan! Huu vad jag skakade, men alla läkare och sköterskor var verkligen fantastiska.

Jag tycker inte det gör så ont efteråt. Jag var uppe och gick en liten runda på kvällen samma dag, med båda barnen. Men Milo åkte jag hem efter 3 dagar och med Lia efter 2 dagar, dock mot läkarens inrådan dom tyckte jag skulle stanna en dag till för säkerhetskull, men jag mådde toppen.

Har inte haft så ont efteråt alls, lite voltaren tog jag i nån vecka med milo och bara i några dagar efter Lia. Efter nån vecka kunde jag gå kortare promenader (nu har jag haft grym foglossning under graviviteterna och nte kunnat röra på mig på 4 månader innan förlossning så det var mest det som gjorde ont).

Jag har skrivit om Lias snitt här;

http://milosblogg.blogspot.com/2010/02/nar-lia-kom-till-varlden.html

Skräms nu INTE av att det var så svårt att lägga ryggbedövningen på mig, det är min övervikt som gör det. När jag snittades med Milo gick det på 2:a försöket och det gör faktiskt inte så ont som man tror, men låt bli att kika på nålen innan;) Det gör inte direkt ont, det spänner mest på ett konstigt sätt.



Hoppas jag hjälpte dig lite, fråga om du undrar nåt annars!



Kram jessica/Tjolla

2011-01-26 @ 08:17:23
URL: http://milosblogg.blogspot.com
Postat av: Sara Andersson

Vi var på förlossningen kvart i 7. Får 2 panodil. De sätter kateter. Jag får den fina vita sjukhusskjortan. Per bytar om till fina gröna kläder.

Halv 8 åker vi ner mot operation. Få ligga o vänta ett tag innan det e vår tur. Fanns andra som väntade på andra operationer. Kommer in i salen. alla är glada o det e en trevlig jargong i salen. Får nått att dricka smakar blääää (magsyrenedsättande...)

Får syrgas, o sen sätter narkosläkaren spinalbedövningen (var rädd att den skulle göra ONT, var inte så farligt, visst det kändes)Per sitter framför mig o håller mig i handen, har 2 sjuksköterskor på varsin sida. Är glad att jag inte tittade på sprutan innan....

Direkt börjar det verka, måste ha hjälp att lägga mig. Spänner fast benen o ena armen. Genast börjar de tvätta mig. Säger att jag mår lite illa så jag får ngn medicin. o mår bra igen. Per håller mig i handen. Är inte nervös bara förväntasfull....

Känner hur de tar på mig men det gör INTE ont, e en HÄFTIG känsla!



Bm säger att snart e det nära, hör hur de suger fostervatten o sen börjar de "slita" i mig. (inte läskigt alls) Sen hör jag det underbara skriket. Börjar gråta, så lättad. 08.29 föds vårt barn.

Bm kommer fram o jag får kolla könet: EN FLICKA!!!!!!

Jag tar på min lilla dotter. Hon e så fin!

Bm o Per går in i ett avgränsat rum o torkar tjejen. Hon SKRIKER....Då har de redan börjat sy ihop mig.

Alla omkring mig gratulerar mig o klappar om mig!

De kommer tillbaks m vår dotter o jag får gosa ett tag sen går Per o bm upp till förlossningen, medans jag blir färdig sydd. Är sj uppe vid 9 tiden. Så det gick snabbt!

Väl uppe på förlossningen, så får jag tjejen till mig o hon börjat genast söka bröstet o ammar direkt. Bm sa att det var rekordsnabbt. Sen börjar jag kunna vicka på ena foten. sakta men säkert får ja tillbaka känslen.

1:a dygnet var jobbigt. Fick hemska eftervärkar när jag ammade, säger bara FY FAN!!!!!

På eftermiddagen så var jag uppe på benen. Blev väldigt yr o fick sätta mig ner ganska omgående- Senare på kvällen gick ja ett varv runt sängen o bm var stolt över mig!

Natten, fy tusan va ont det gjorde.....

På morgonen kom en sköterska o sa, Nu ska vi ta katetern (redan shit då måste jag gå upp o gå) Sen får du gå o duscha!!!

Sagt o gjort!

Men smärtan var inte lika farlig. Jag klarade av att duscha o jag blev bättre o bättre under dagen!

På kvällen gick vi till dagrummet o hade kvällsfika!

Onsdag morgon bestämde vi oss att vi ville hem!

Hade lite svårt att få fart på lilltjejen. Hon ville inte amma så vi ringde efter bm. Hon var litre slö o vi fick ta av henne pjamasen för att få henne att äta, då gått 5h sen hon åt. BM tycker hon e gul o misstänker gulsot,,,

Om hon har det så får hon ligga kvar 1-2 dygn...

Själv börjar jag få världens huvudvärk.... den försvinner när jag ligger ner, men så fort jag reser mig så kä'nns det som huvet sprängs.... AJ, de kollar mitt blodtryck o säger att det kan bero på spinalbedövningen. Om det inte gått över på ngr dagar så ska jag ringa gynakuten!

Men provet om gulsot visar ingenting o vi åker hem! SÅ SKÖNT!!!

Per hämtar Hugo o han bara säger BEBIS BEBIS!!!! Vill klappa o pyssa henne Han vill hålla henne o e så go!

ÅH VAD JAG ÄLSKAR MINA BARN O MIN UNDERBARA PER!



Datum: 2 feb 09

tid: 08.29

vikt: 3630g

längd: 52cm

huvud: 35,5cm

2011-01-26 @ 08:42:46
URL: http://imeandmfamily.blogspot.com
Postat av: Beatrice

Hej !

Jag fick Nellie -00 med planerat snitt 10 dgr innan utsatt tid.Hon skulle födas på onsdagen ,så på tisdagen var vi i Västervik för inskrivning .. åkte sedan hem över natten med lavemang & hibbiskrubb ???? till tvätta magen med. tror kl 7,30 var vi på sjukhuset igen för att sätta dropp & ta på rock o långa strumpor, Uffe fick lite kaffe att dricka jag hade ju dropp !!

Fick någon tablett till magen så lite vätska fick jag ju i mig ändå.Lite innan 9 sa dom att snart är det din tur yes "höll i sig 10 min " NEJ du får vänta det kom in akutfall,vi återkommer.

Dom kom TILLBAKA kort där efter så jag behövde inte vänta utan in i op salen lägga bedövning "lite strul med nålen " men den satt perfekt då enl dom blev bedövad från brösten till tårna .Mådde bra hela tiden kl 09,47 Nellie kom 47 cm & 3340 g.

Fick åka till annat rum UFFE fick kaffe + smörgås rosa servett jag hade dropp . skulle beskriva smärtan när bedövning släppte 1-10 den var väl 2,5 tydligen kan det vara (skit jobbigt )det kan klia i nerver/muskler från både magen o tårna när bedövningen släpper jag kände inte obehag . var uppe vid bb innan lunch & ställde mig upp och gick runt lite liggande över plast sängen barnen ligger i .

Åkte hem lördagen pga miss vid prov utav blodvärde så blev jag tvingad att stanna annars var jag redo åka hem fredagen . Inga problem med magen, stygnen eller bebis .

Postat av: Sanna

Hej! Jag är snittad tre gånger, varav den sista (i september 2010) var planerad. Jag har skrivit en förlossningsberättelse http://blogg.passagen.se/phenomenal_woman/entry/f%C3%B6rlossningsber%C3%A4ttelse som du kan läsa om du vill. :)

2011-01-26 @ 09:25:32
URL: http://blogg.passagen.se/phenomenal_woman/
Postat av: gertie

Jag skriver lite kort bara. Jag fick akutsnitt med Kitty. Men det var ändå en positiv händelse. Hon hamnade snett med huvudet på något sätt och fastnade och kunde helt enkelt inte komma ut. Jag skulle absolut inte vara rädd för att göra fler snitt, men ett planerat är givetvis till att föredra. Då får man ju vara vaken och höra det lilla livets första ljud som den ger ifrån sig.

Dom sydde fint ihop mig och ärret är minimalt. Jag sov ju när hon kom ut och halva dagen efter det, men var uppe dagen efter och tog hand om vår lilla flicka. Idag, Kramar

2011-01-26 @ 10:07:20
URL: http://kittyhansens.blogg.se/
Postat av: Viola

Jag hade ett jättefint planerat snitt. Det var en underbar glad och positiv stämning i operationssalen. Kirurgen sa att hon var ju kirurg och opererade alla möjliga sjukdomar och problem, men att favoriten var att göra kejsarsnitt för det var livet :) Hon lovade att ge mig ett riktigt snyggt ärr och det gjorde hon. Det är en liten prydlig rand som småler lite nöjt.

Vi hade ingen musik, men det hela var fyllt av lite trevligt pladder istället.

Det gick väldigt snabbt att ta ut vår lille pojke och jag fick upp honom direkt. Sen tog de ut honom och vägde, mätte osv. Det tog längre tid att sy ihop mig, men då har man ju sin lilla bebis att ligga och mysa med :)

Jag var uppe på benen extremt snabbt. Jag ansträngde mig tidigt att försöka vicka på tårna och röra mig. Sen var jag uppe snabbt på benen och fick hjälp att gå och kissa. Under natten var jag uppe 2 ggr själv och rörde på mig. Jätteviktigt för cirkulationen och man mår väldigt mycket bättre även om det gör lite ont i snittet. Tacka ja till allt smärtstillande de erbjuder dig. Det är viktigt att inte spela hjälte utan se till att man är så smärtfri som möjligt för det hjälper kroppen!

jag hade bra med mjölk till amningen och min pojke var pigg och fin. Jag snittades på en fredag och åkte hem söndag.

Jag hade en del vätska kvar i kroppen. Hade inte gått ner ett gram sen pojken kom ut. Vilken besvikelse! Men det löste sig efter ett par dagar då det släppte och jag kissade bort massa vätska :)

Sen hade jag inga poblem med mitt snitt utan det läkte snabbt och lätt. Lagom mycket rörelse är viktigt och när man har ett syskon hemma är det viktigt att man inte tar i för mycket med syskonet så att snittet belastas så att säga.



Jag tror att du kan få en jättefin upplevelse i ditt kejsarsnitt även om det är annorlunda än en vaginal förlossning.

Lycka till & Kram

Viola

2011-01-26 @ 10:24:15
URL: http://www.blavioler.blogspot.com/
Postat av: sussie

Hej...

Jag har oxå gjort snitt..med alla tre, men endast den sista var planerad.

Jag fick ett snittdatum, 11 dagar innan BF. Dagen innan var de massa pirr i magen vill jag lova. =) Men positiv pirr...=)

Dagen innan BF så fick jag komma till KK, för lite CTG och en spruta i magen (mot proppar) och kika så allt va bra med mig o bebis. Allt var OK!

Dagen efter så skulle vi infinna oss på BB klockan 7 på morgonen. Vi fick ett rum, jag fick en snygg vit rock o sexiga sjukhus- nät trosor..=) Yeeey...dom sattes på. Och efter en liten stund så kom sköterskan in för att ta blodtryck och fråga lite frågor och jag fick två panodil och kateter sattes...INGE trevligt, men ett måste. 8,50 ungefär så rullades jag till OP. När vi kom dit så fick min karl gå ut därifrån någon minut och sätta på sig sterila gröna kläder och narkosläkaren satte ryggbedövningen på mig. Inte heller trevligt, men det gick snabbt och det började verka snabbt oxå..noll känsel i benen...

Jahapp, då legade ja redo på OPbordet och tyckte de tog sån tid innan de sattes igång me snittet (trodde jag) frågade dom att ska ni inte börja snart.. joorå sa läkaren, vi är snart klara, snart e bebis ute.. Tyckte det va lite dåligt att dom inte sa då dom började, men, men, Jag gungades en aningen på bordet och vips så hör vi bebis skriiiiik... Men jag kunde inte urskilja vad det va för sort på skriket (har två killar sen innan) BM kommer fram och visar könet och det är en liten TJEJ.. vår prinsessa. Som föddes 09,23 för snart 1½ år sedan, känns som nyss. Hon vägde 3870 g och va 52 cm lång.

Efter de att pigan kom ut till denna kalla värld, så gick gubben min med BM o lillan, vägde henne o klädde på henne. Jag däremot fick stanna på OP i ca 35 minuter då dom sydde ihop mig. Låååång väntan kändes de som.

Men när jag tillslut va klar så rullades jag till uppvaket och fick vara där 1½ timme kanske innna bedövningen hade släppt en del och gubben o lillan kom dit.

På eftermiddagen så skulle katetern tas bort.. jag va livrädd, kunde ju knappt röra mig, och hur fasen skulle jag kunna ta mig till toaletten.. Nåja det gick, hade jäkligt ont i magen det första dygnet. Blev bättre o bättre snabbt. Sov på BB i två nätter sen åkte jag hem till familjen som väntade ivrigt på lillasyster. Stygnen o såret hade jag inge problem med.

2011-01-26 @ 11:13:00
URL: http://www.sussiestjerneby.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Hej!

Jag gjorde ett planerat snitt den 24 feb 2006 eftersom min tjej satt upp och vägrade in i det sista att snurra runt.

Det gick jättebra! Mitt snitt var planerat till kl 11 och jag fick en ryggbedövning nån halvtimme innan (minns inte exakt). Jag var faktiskt lite lullig så jag somnade när jag låg och väntade på min tur. Sen rullades jag in på operation, det hela tog kanske 5-10 minuter sen fick jag se min lilla (då) fula och hoptryckta dotter i nån minut. Sen försvann de bort med henne för att tvätta och göra alla väsentliga kontroller. Efter circa 15-20 min fick jag tillbaka henne och jag och maken fick några timmar i enskilt rum innan jag rullades tillbaka till salen.

Allt gick jättebra. Jag tog en promenadtur runt sängen på kvällen. Svårt, men överkomligt. Åkte hem på söndagen em - snittet var på fredag fm. Inte ont, bara en massa gas som jag högt och ljudligt gjorde mig av med hemma på söndagkvällen. Snittet läkte fint. Tog bort stygnen 1 vecka senare. Fick alvedon under tiden jag låg på sjukhuset, sen behövdes det inte mer. Jag bor på 4e vån utan hiss, det gick också bra. Man klarar mer än vad man tror. Tog första promenaden ute med vagn circa 7 dagar efter det att jag kom hem. Allt gick hur bra som helst!



Kram och lycka till!

2011-01-26 @ 13:55:15
Postat av: Anonym

Bra blogg och jättefin bild =)

2011-01-26 @ 16:16:07
URL: http://minbebis.com/blogg/aprilmamma83
Postat av: Mamma

Gjort två snitt på ÅCS.Ett akut med Frankman och ett planerat snitt med Korvela.

Bara positiva erfarenheter!

2011-01-26 @ 21:51:49
Postat av: Åsa

Hej!

Har gjort 4 snitt. 2 vakna och 2 sövda. De har alla varit fina upplevelser <3. Bara att se framemot.

Efteråt fixar det sig fort. Lycka till!

2011-01-26 @ 22:53:35
Postat av: Nea

Lycka till med allt! Kram<3

2011-01-28 @ 17:03:58
URL: http://palomitas.blogg.se/
Postat av: Johanna

Har planerat svara länge redan men har inte funnit tid. Passar väl inte bättre än en dag som denna, då man ligger sjukskriven hemma.

Med Aaron blev det snitt men varken planerat eller akut utan mera brådskande (tror det stod nå sånt i pappren). De försökte sätta i gång allting då SF-måttet var i skyarna, Aaron var ordentligt stor & det fanns vatten i mängder. Utan att lyckas dock. Efter två dygn av suppositorier, dropp & spräckning av hinnor fick de ge sig, när dessutom infektionsvärdet stigit. Hade helst av allt fött normalt efter en lyckad förlossning med Freja men vad gör man. Skäms att säga att jag som vårdare avskyr allt vad kanyler & nålar heter men allt gick superfint. Trots att det var brådskande snitt, fick sambo vara med. Från att vi fått beskedet om snitt tills Aaron var ute, gick det typ 20 min. Lugn dag på förlossningen, menade de :) Tur för oss. Stämningen i salen var helt super. Bedövningarna gick över förväntan, tror jag var så till mig över beslutet om snitt, kändes nämligen inte alls. Vatten skvalpade i mängder, fyllde läkarens skor & ut plockade de en klimp på 4.4 kg. Medan Aaron mättes & vägdes pågick en vild vadslagning angående hans vikt i op-salen :D Så en positiv upplevelse på alla vis, opererande läkare & assisterande läkare var härliga. Berättade att Aaron aldrig skulle ha kommit ut pga att livmodern var uttöjd till max, den orkade helt enkelt inte dra sig samman.

Datumet närmar sig & allt kommer säkert att gå super bra!

2011-02-03 @ 13:00:52
URL: http://strandbyudd.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0