PLÄTTMINNEN

Fem över nio imorse ställde jag mig och stekte plättar. På Åland säger vi ju plättar om det många svenskar kallar pannkakor. Vi kör med rejäla plättar direkt. Däremot säger vi pannkaka allt som oftast om den man gör i ugn.
Plättönskningarna var sonens egen. Det får mig att tänka tillbaka på min barndom då jag var runt 10 årsåldern och min mormor låg sjuk i cancer på vårdavdelningen. Hon hade redan en ganska långt gången cancer så de hade frågat henne om hon hade någon "sista önskan".


Hon hade önskat sig hemlagade plättar med jordgubbssylt så mamma min, hennes dotter hade hastat hem från jobbet för det här önskemålet, och så stekte hon plättar i mängder medans jag tittade på och så for hon och jag dit och som mormor åt. Min mormor hade ju stomipåse på magen och cancer i magen så hon hade inte ätit mycket alls sista tiden men de här plättarna gick in. Efter hon ätit sina plättar minns jag att hon sa, "Det här var gott, men nu skall jag vila". Det var det sista min mormor sa vid medvetande.


Så idag har vi ätit plättar till frukost. Och jag kom att tänka på mormor och hennes plättönskan. Den brukade jag och mamma också prata om ibland. Nu är det här minnen jag själv får föra vidare då mamma min inte heller finns kvar bland oss i det jordliga livet mer. Och det i sin tur får mig att tänka på maj.
Min mormor dog 28 maj. Min pappa dog 25 maj, min mamma dog 29 maj och min dotter dog 22 maj. Alla mot slutet av maj men olika år. Maj är en speciell månad i mitt liv.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vi hade också tänkt steka plättar idag men blev semlebak istället då jag märkte att jästen blev gammal idag.

Har ingen speciell månad då flera skulle ha gått bort men däremot ett år, år 1992. Förutom att min klasskompis dog i en dykolycka så förlorade min sambo sin pappa då, dessutom har ett flertal kompisar förlorat deras pappa samma år.

2011-03-23 @ 12:26:29
URL: http://strandbyudd.blogspot..com
Postat av: Kia

Oj,förstår att maj månad innebär lite blandade känslor.Ungefär som jag inte kan tycka om siffran 19.19 nov konstaterades Simons hjärntumör,19 feb dog han.Mina föräldrar fyller år 19 dec och 19 januari.Ingen av dom vill inte fylla år längre pga att deras älskade yngsta barnbarn inte finns hos oss längre.Här blev det plättar idag också.Kram Kia

2011-03-23 @ 18:22:02
Postat av: Moa

Oj vad jag förstår att maj är en speciell månad... vi säger ju pannkakor (eller tunnpannkakor) här, men jag vet att i norrbotten säger de plättar om tunnpannkakor. jag vet inte hur det är i övriga norra sverige, min pappa kommer från västerbotten men han har sagt pannkakor så länge jag kan minnas.

min mormor dog också i maj, den 8/5 2003. sen fyllde pappa år dagen efter, kan inte minnas att vi firade så mycket det året... hon var född i maj också, den 29:e så samma datum som din mamma dog...



något "konstigt" eller vad man kan säga i min släkt är att min farmor och farfar dog på samma datum, fast med fyra års mellanrum. båda dog den 13 oktober, farfar 1992 och farmor 1996. jag hade inte riktigt koll på det då (var nio när farmor dog och fem när farfar dog), men jag såg dödsannonserna många år efteråt och trodde nästan jag sett fel.



kram!

2011-03-23 @ 19:12:10
URL: http://legobit.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0