EN DAG SOM ALLA ANDRA

Idag har det varit en dag som alla andra kan man säga. (Bortser från våran lilla stadsvisit med shopping för min del och glassätning för barnens)
Lova har haft humörsvängningar men också hunnit besöka farmor med sin nya klisterbok med barbies i. Lova älskar ju allt som handlar om barbie och prinsessor och glitter och glam just nu, så som många andra småtjejer i hennes ålder.

Ikväll klagade Lova på illamående, vilket hon inte gjort förut så hon fick en tablett Zofran mot illamående som man kan få som biverkning av cellgifterna. Zofran är den dyraste medicinen vi har, över 400€.  Men det är också så att vi kommer att få hjälp att söka tillbaka sådana här utgifter.

Imorgon skall vi ju igen till sjukhuset och ta nya blodprover. Jag hoppas värdena visar bra så hon kan få behandling sedan på måndag igen. Igår när jag läste om en annan flicka i 6-årsåldern med cancer som haft låga värden och måste ta Neupogen för att höja värdena inför sin behandling så slog det mig att jag hoppas för all världen att Lova slipper det, men behandlas man hårt och ofta och längre tid så finns risken att man måste få hjälp på traven.
För att berätta för er vad Neupogen är så är det sprutor. Man skall om man är vuxen vet jag, ta en spruta varje dag under en viss tid så trombocyterna når rätt värde. Och hur spännande tror ni att en 5-6 åring tycker det är, knappast så vidare mycket.

Nu vet jag dock inte om man har användning av porten i detta fall, men högst troligen. Och om så skulle vara så hoppas jag det innerligt för det är väl därför den sitter där. Men mest av allt hoppas jag att Lovas värden håller sig stabila så vi slipper mer mediciner än de vi redan har, Ikväll skippade jag tex Zantacen mot magkatarr då Lova redan hade fått 3 mediciner och stannade vid Zofranen, så hon skulle få behålla den mot värk samt Cortisonet.





Lova med svullen mage.
Här ser man snöbollen också där hon får cellgifter i och där blodprover och annat kan tas/ge i.
Dock har hon inte fjärilen hela tiden där som kanylen också kallas.
Själva porten sitter under huden.
Byxorna är förresten de där tregginsen vi köpte idag, här provar hon dom.


Kommentarer
Postat av: Sjukskötare

Hej! Tänkte berätta lite on Neupogen. Nepogen ges då leukocyterna (vita blodkropparna) är för låga och man får feber. Nepogen ges subcutant, dvs ges i låret eller magen (som insulin ges). Nepogen kan tyvärr inte ges i porten. Men man kan sätta en insuflon som kan sitta i benet upp till 7 dagar. Där kan man ge Nepogenet och slipper då sticka alla dagar. Hoppas Lova slipper, men tyvärr behöver hon säker det någon gång under behandlingen.

Sköt om er och lycka till med allt. Kram

2009-08-13 @ 21:31:48
Postat av: Erika

Har ni ingen försäkring som täcker medicinerna?

2009-08-13 @ 23:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0