LOVAS BEGRAVNING

Igår den 5 juni kl 12.00 hade Lova sin begravning. Det var tungt, jobbigt, ledsamt, vackert, stämningsfullt, alla möjliga ord som passar varandra som avig, rät, slät, knottrig, varm och kall.
Många tårar föll och Pia, en gammal vän till mig framförde 2 låtar enligt våra önskemål.
" Jag fick låna en ängel " som Shirley Clamp brukar sjunga samt Lovas favoritsång, " Idas sommarvisa ".
Vi hade 2 psalmer, " Var inte rädd " samt " Tryggare kan ingen vara " och den sistnämnda hade vi också då Lova döptes.


Jag hade inte riktigt koll på hur många som egentligen kom, men det var många, och tåget ut var så långt att då vi nästans var framme med kistan vid graven hade de sista kommit ut ur kyrkan och hunnit en bit från portarna bara.
Och det var en bit att gå. Lovas grav ligger på den gamla sidan av kyrkogården, mot vänster men vid soligt läge dagtid, det är lungt där och lite träd och sådant. Ett fint ställe. Vi avslutade vid graven med lite ballongsläpp, främst för lillebror Alvins skull och han sa efteråt att Lova nog fångade ballongerna sedan.


Efteråt hade vi en liten minnesstund i församlingshemmet med kaffe och tårtor och mycket var rosa/vitt och lila. ( lila syrener där man tog åt sig av fikat ).


Lägger in några bilder från begravningen så att de som inte kunde närvara av någon anledning ändå får se lite hur vi hade det igår. Hur kistan såg ut och blommorna för några har varit nyfikna ( om man kan säga så ) på det.
Och vi valde ju inte en vit kista som sagt utan det blev som en " överraskning " för så gott som alla.
Och passade våran prinsesstjej perfekt, även om det fortfarande är FEL det som hänt men vackrare kunde vi knappast gjort. Det var tungt att ordna med allt runtom begravningen men samtidigt ville vi göra i princip allt själva så vi fick det som vi ville ha det utan onödiga åsikter om val av det ena eller det andra.
Bilder på tårtorna sätter jag in senare.





Kistan, en blekrosa, rosbroderad, sidendrapererad kista.






Kistdekorationen.





Mamma, pappa och lillebrors hälsning åt Lova.
Ett hjärta.
Samma blommor som i kistdekorationen.





Närbild på blommorna vi valde.
Så vackra.





Översållad från alla håll med blommor och hälsningar.









Kommentarer
Postat av: Linda.E

Oj, så mycket blommor. Det blir nog Lova glad för! Ni har varit otroligt duktiga som har orkat fixa allt själva. Hoppas ni nu ger er tid att läka.

2010-06-06 @ 15:00:56
Postat av: Rosanna

sååå fel:( men vad vackert ni hade gjort för er lilla tjej.. Den såg ut att vara vacker begravningen även om jag tycker att de är fel ord om en begravning.. Men inget jag kan säga nu när jag ser kistan med dom vackra blommorna kan jämföra hur de känns med hur ni känner



stor varm kram till er allihopa

2010-06-06 @ 15:04:48
Postat av: Mia

Det var den vackraste kistan jag någonsin sett! Många kramar från Mia (en läsare som tänker på er varje dag)

2010-06-06 @ 15:09:32
Postat av: Ingegärd

Underbart vackert med blommor och den vackra kistan.

Tänker på er alla i familjen.

En medmänniska

2010-06-06 @ 15:27:22
Postat av: Tove

oj så vackert ni gjort åt Lova det syns att det ligger en lite prinsessa och sover där. Och vad fint med ballongerna för Alvins skull(jag tror också Lova fångade ballongerna!).



Tänker på er, fast jag aldrig träffat er. Kämpa på.

Kramar Tove

2010-06-06 @ 15:29:20
Postat av: sussie

Åååh så vackert det ser ut att ha varit, blommor, kistan, ja allt! Men ack så himla feeeeeel. "Borde" vara Agda 90 och inte en ung fin tös där. Men dagen igår ser ut att ha varit väldigt fin o ljus. Kramar till er.. <3

2010-06-06 @ 15:49:53
URL: http://www.sussiestjerneby.blogspot.com
Postat av: iidaa

Vad fin kista! Hon satt nog där uppe och bara log åt hur fint det var och massor med blommor!<3

2010-06-06 @ 15:50:36
URL: http://hobbyflatan.blogg.se/
Postat av: Maria

Otroligt fin kista, rosa är väl de flesta små tjejers favoritfärg(och min 8 åriga sons)Den lyser upp i det sorgliga. Vi valde en vit men barnen målade konstverk på den, allt från ifk till gräsmattor och blommor...



Skönt att det ändå blev en fin dag i det oundvikliga...Visst är det vackert med ballonger, för oss blev det en oerhört fin och lugn stund när de släpptes....



Många kramar...Maria

2010-06-06 @ 15:55:45
URL: http://anglamammaforever.blogg.se/
Postat av: Veronica

Värker i hjärtat,

finaste Lova...

En sån vacker kista har jag aldrig sett förut,

en "prinsesskista"!

Finner ej ord,

gråter...

Kram.

2010-06-06 @ 15:59:17
Postat av: Christel ( Skåne )

Jag håller med det en skrev !

Det var den vackraste kista jag någonsin sett !

och vad fina blommor !!

Tänker på er ......... denna tunga tid ni haft och har framför er !

Ta väl hand om varandra !!



Kramizzzz /// Christel

2010-06-06 @ 16:03:09
Postat av: Elisabet

Så fint... så personligt....Lova är så tacksam för allt.....

Kram/Elisabet

2010-06-06 @ 16:08:26
Postat av: Johanna

så otroligt fina bilder. Tänker på er alla så oerhört starkt av er att ordna med allt. Sen det med ballongerna så fint.



kram på er

2010-06-06 @ 16:11:03
URL: http://afragileflowers.blogg.se/
Postat av: Emeli

Jättefin kista och så vackra blommor.

Varma kramar till er.

2010-06-06 @ 16:25:22
URL: http://emeliochnathalie.blogg.se/
Postat av: Sandra

En sådär vacker kista har jag aldrig förut sett! Det är klart att Lova ska få en så vacker rosa kista.



Tänker på er alla! styrkekramar

2010-06-06 @ 17:06:39
Postat av: Sussi

Hej!Gud så vacker kista o blommor,en riktig prinsess begravning.Från en bloggläsare.

2010-06-06 @ 17:08:10
Postat av: Anonym

Gud så vackert ni gjorde det för henne ! Men somsagt , helt fel !



Fortsätt kämpa !

2010-06-06 @ 17:08:15
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Gråter :-( otroligt vackert men så himla himla FEEEEL! :-( barn ska inte behöva begravas. Det är så tungt och jobbigt att se detta. Vill skicka er all styrka i världen. Varma kramar!

2010-06-06 @ 17:13:03
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: yvonne mattsson

vad vackert

vad sorgligt

tårarna stiger upp i mina ögon

ofattbart



jag tror det är bra att ni gjort mycket själva

det hjälper er i sorgeprocessen

o vad fint att ni tänkte på albin med ballonger



jag tänker på er o ber för er

många kramar

yvonne

2010-06-06 @ 17:14:54
Postat av: Carolina

Så vackert ni har gjort för er lilla prinsessa! <3

2010-06-06 @ 17:27:42
URL: http://carolina1979.se
Postat av: Heidi L

Så vackert, med prinsessrosa kista och allt. Trots att det är så fel att begrava sitt barn så måste det ha varit fint med ballonger och så. Och vackert väder och full grönska och blom. Nästan så man kan se framför sig hur Lova dansar runt på dom eviga ängarna och fångar ballonger.

2010-06-06 @ 17:34:26
Postat av: Carmitha

Lilla lilla Lovagumman...Så fint de hade ordnat för dig, kistan var vacker, blommorna var vackra. Vackert med ballongsläppet.



En fruktansvärt tung dag för er alla, men ni har gjort så fint för lilla Lova och jag är säker på att hon har jätteroligt med alla sina ballonger nu!



stor KRAM

2010-06-06 @ 17:38:21
URL: http://himmelohelvete.se
Postat av: Kerstin

Det är så fel!! Barn ska inte gå bort före sina föräldrar, barn ska inte gå bort! Jag lider med er i denna svåra stund, hjärtat blöder när jag ser på den vackra kistan och de underbara blommorna. Jag tror absolut att Lova fångade ALLA ballonger. :0)



Många kramar //Kerstin

2010-06-06 @ 17:50:27
Postat av: Jill & co

Åh så fint!!! Kistan var helt underbar, och alla blommor.... Superfint! Tänker på er dagligen <3 Många kramar från oss

2010-06-06 @ 18:36:04
Postat av: Emmelie

Tårarn bara faller. De är så otroligt fel detta.

Men ni ser ut att gjort de otroligt vackert, o de där med ballongen o de alvin sa va ju för fint.

Jag tänker på er!

2010-06-06 @ 18:39:30
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: Anna

Nej, det är ju så fel att gilla detta... Men ändå, trots att det är så fel att begrava en liten tjej, är detta så fint det kan bli! Så absurt att tycka att en kista är fin, ändå är den ju det. Usch, allt blir bakvänt hur man än svänger på det...

2010-06-06 @ 18:41:11
Postat av: Moa

Vad vackert ni gjort... Men så fruktansvärt fel det är, direkt när man ser den lilla kistan. Kram!

2010-06-06 @ 18:45:16
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Celinda från mammapappa

Fint!Man skall gå helt på den egna känslan.Min mor o blomdamen i handeln hade lite invändningar mot vårt val av blommor till sagas begravning men jag stod på mig och det är jag glad för för det blev precis som vi ville ha det.Begravningen är det sista man fick chansen att göra för de små och då vill man att allt skall bli så rätt som möjligt i en situation som är så fel.Kram

2010-06-06 @ 18:45:43
Postat av: Therese

vilken fin kista lilla Lova fick!! Jag är säker på att hon fångade några ballonger oxå. Hon finns med er och vakar säker över sin lillebror, hoppas ni kan få känna av hennes närvaro det stärker en att få tecken från andra sidan. Jag tänker på er varje dag och jag är så ledssen över att ni förlorat er älskade Lova, livet är inte rättivst och det får vissa erfara mer än andra =( Kram till er!!!

2010-06-06 @ 19:04:35
Postat av: Sassa (Albins och Edvins mamma)

Så fint ni ordnat för er lilla prinsessa! Tänker på er!

2010-06-06 @ 19:51:36
Postat av: m'

Hon fångade säkert ballongerna där uppe. Och fin kista för en fin tjej, tänker påer !

2010-06-06 @ 20:04:38
URL: http://aamelasmoa.blogg.se/
Postat av: Tanya

Nu sprutar tårarna igen, som ungefär varje gång jag läser dina inlägg. En sådan otroligt vacker kista och alldeles underbara blommor. Perfekt till er lilla prinsessängel. Det låter som en fin begravning.

All styrka till er!!

2010-06-06 @ 20:06:40
Postat av: Niklas, Hannas pappa

Anna-Maria,

Vilken fantastiskt vacker kista...

Tänk om vi hade fått välja en sådan till Hanna...

Minnena väcks åter till liv. Blommor, blommor och åter blommor. Naturligtvis uppskattade Lova detta, där hon sitter någonstans omringad av kärlek och ljus. Vi ska (på något obegripligt sätt) få besök av änglar i vecka 26 - kanske Lova och Hanna?

Jag tänkte återge vad jag skrev om våra upplevelser kring Hannas begravning men eftersom jag aldrig har gått tillbaka till ett gammalt inlägg klarade jag inte ut det...

Men, oj vad fin kistan var. En på alla sätt värdig ceremoni för en prinsessa som väntar på er på samma plats som Hanna väntar på oss!

Vi finns här...

"Massmis med"

Niklas

2010-06-06 @ 20:12:42
URL: http://hannagull.wordpress.com
Postat av: Camilla

Kramar i massor till er!

Camilla

2010-06-06 @ 20:14:41
URL: http://cacemillas.blogg.se/
Postat av: Malin

Så vackert! Ta hand om varandra nu <3

2010-06-06 @ 20:16:25
Postat av: Marianne

Sänder mina varmaste tankar til hela familjen. Ni är verkligen duktiga som orkade ordna en så fin begravning för er dotter. Väldigt rörande att läsa om hur hennes bror har reagerat. Barn är väldigt kloka och ni verkar hantera situationen med honom på ett beundransvärt sätt. Jag brukar tänka att det är bara väldigt starka människor som får sjuka barn, som klarar av att hantera allt. Men det som hände er Lova skulle ingen behöva klara av.. Bry er inte om alla konstiga kommentarer, ni måste vara helt superbra föräldrar, som ni orkar! Ta hand om er! H. Marianne

2010-06-06 @ 20:21:56
Postat av: Mia Mattsson

Det är så hemskt att se en lite kista, man ska inte behöva se det! :( Men det låter som Lova fick en fin begravning iaf. Låt det nu ta all den tid det tar för er att återkomma till en någorlunda vardag igen.



Kramkram

2010-06-06 @ 20:24:53
Postat av: Matilda

Va vackert klart en prinsessa ska få sin sista vila i en rosa prinsesskista

2010-06-06 @ 20:26:52
URL: http://mollekindahl.blogg.se/
Postat av: therese

Det var din finaste kistan jag nånsin sett.Passade Lova så bra med rosa=)...Vad fint med ballongerna=)Kram

2010-06-06 @ 20:28:15
Postat av: Gummor Madde

det var en helt underbart vacker begravning på alla sätt o vis. många många tårar,trodde tårarna kunde ta slut men tydligen inte. det var den finaste men ändå hemskaste(eftersom det var ett barn) begravningen jag varit på.Det synstes klart att det va en vacker prinsessa som låg i kistan. så fruktansvärt fel med en barnkista.Lova gumman du berör oss alla väldigt djupt! vi syns igen!

2010-06-06 @ 20:32:19
Postat av: camilla som har Tilda med hjärntumör

Vilken vacker kista! En prinsesskista , till prinsessan Lova. Hjärtat med rosor är underbart vackert. Jag kan inte säga annat än att ni planerat Lovas begravning till något mycket vackert. Hon måste ha njutit av alla blommor och inte minst alla ballonger hon fångade i himlen. Nu dansar och hoppar hon runt på sin himlaäng med blommor och ballonger i sin famn bland alla andra änglabarn.



Kram Camilla

2010-06-06 @ 20:42:26
Postat av: E

Jättevackert men så fel ... :'(

Tänker på er!

Kramar

2010-06-06 @ 20:46:15
Postat av: Toja

Verkligen underbart vackert! Lova är nog glad över att hennes farväl blev så personligt och noga utvalt för henne!!

Som lillebror sa tror jag med :)

kram

2010-06-06 @ 20:51:12
Postat av: Martina

Vilken jättefin begravning ni gav er fina lilla Lova. Tänker på Er och hoppas att Lova fångade alla ballongerna så att hon kunde dela med sig till alla sina vänner där hon är nu.



Varma kramar

2010-06-06 @ 20:58:55
URL: http://www.femnyporsalt.bloggspace.se
Postat av: Lena

Fin kista ni valt, passade perfekt åt en liten prinsesstjej, även buketterna var fina.

Många styrkekramar till er!

2010-06-06 @ 21:05:20
Postat av: Katja

Underbart vacker kista åt er vackra lilla Lova.

Tänker på er och lilla Alvin som måste ha det fruktansvärt jobbigt. All styrka till er.



2010-06-06 @ 21:09:05
URL: http://utlandsmamman.blogg.se/
Postat av: Jossan

Så vacker som det kan bli. Lova springer runt där uppe o kikar ner komenterar valet till alla sina änlavänner att det var Perfekt!Ni har verkligen gjort det jätte fint! Kram

2010-06-06 @ 21:12:39
Postat av: Linda

Så oändligt vackert ni har ordnat det för er prinsessa och så oändligt sorgligt att ni har blivit tvungna att göra det:(.Kramar Linda

2010-06-06 @ 21:13:41
Postat av: Åsa

Ni är beundransvärda som tar er igenom detta, det kan inte finnas något värre!

Hoppas ni har många vackra minnen sparade i era hjärtan, att ta fram när allt känns tungt & svårt.



2010-06-06 @ 21:15:18
Postat av: Jenny

Åh vilken vacker kista! Verkar vara perfekt för Lova!



Jag tittar på den där kistan och fattar inte, fattar inte att det får vara sådär. En sån där liten kista borde inte få finnas!!! Usch så tungt och jobbigt.



Tycker ni är starka som tusan!!

Kram på er!

2010-06-06 @ 21:22:30
Postat av: ocksåmor

Åh vad vackert, och vad värdigt en liten prinsessa. Det syns att ni lagt ner era hjärtan i att det skulle bli så rätt som möjligt, fast det är så fel att hon måste försvinna från er. Jag önskar er frid och styrka i vardagen som kommer nu. Kramar till er alla!

2010-06-06 @ 21:22:47
Postat av: Sandra

Så vackert och personligt ni fick till det med kistan och blommorna. Sov gott lilla prinsessan!

2010-06-06 @ 21:26:01
Postat av: Kristina

Så vacker och personlig kista och den oerhört vackra hjärtekransen. Det strålar kärlek. Och Lova är nog en av de gladaste " änglabarnen " i dag. Hon berättar nog för alla så fint hon fick det där i kyrkan.

2010-06-06 @ 21:33:39
Postat av: Emma

Vilken fin kista trodde inte det fanns så fina kistor ...

2010-06-06 @ 21:43:24
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/
Postat av: Carol

Så vackert! Tänkt på er idag!(läs; igår) Kram

2010-06-06 @ 21:50:05
URL: http://noellesmamma.blogspot.com
Postat av: Carina

Vilken annorlunda och vacker kista, passande till en rosa prinsessa som älskar blommor.



Styrkekramar till er så ni orkar vidare.

2010-06-06 @ 22:01:49
Postat av: Johanna H.G

Så otroligt vackert för en vacker liten prinsessa. Ni har verkligen tänkt på allt, förstår inte hur ni klarat detta. Men kärleken till sina barn får en att orka och kämpa igenom allt.



Styrkekramar...

2010-06-06 @ 22:12:31
Postat av: susanne karlsson

ÅÅÅÅÅ, vad vackert tänker på er

Kram sussi

2010-06-06 @ 22:13:29
Postat av: Amanda<3

tårarna rinner o än gång frågar jag mig: varför ska livet vara så fruktansvärt orättvist :(? finns det någon som kan ge mig svar på det :S

vilken jätte fin kista lova fick sin sista vila i o såå mycket fina blommor..otroligt..många kramar till er alla <3

2010-06-06 @ 22:40:00
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: jennie

väldigt vacker kista.. tille en väldigt vacker liten Love.. Klart hon fångade lillebrors ballong!! Ta han om er!!

2010-06-06 @ 23:13:19
Postat av: Rantanen

Vilken vacker begravning lilla lova fick. Vi tände ett ljus här hemma till hennes minne och våra tankar fanns hos er alla. Kramar från Kalle med familj.<3

2010-06-06 @ 23:41:02
Postat av: Carolina

Hej



Vilken underbart vacker kista och blomsterdekorationer! Bland de finaste jag sett!

Tänker och känner med er!

Styrkekramar/Carro

2010-06-07 @ 00:57:42
URL: http://gummigumman.blogspot.com
Postat av: lotta

Så otroligt vackert. Vad fantastisk kista ni hade åt lilla Lova. Blommorna och det stora hjärtat- allt ser bedårande ut. Det är bara så fel. Det känns så hemskt att se den där lilla näpna barnkistan och tänka på varför den står där. För ett ögonblick kan man låtsas att allt är prytt för en glädjefest. Ni hade verkligan gjort en vacker begravning för er fantastiska dotter.

Sänder er många styrkekramar i sorgen

2010-06-07 @ 07:54:54
Postat av: Titti

Så fint ni ordnat allt till Lovas begravning.



Tänker på hela er familj.

Många Kramar Titti

2010-06-07 @ 09:08:15
Postat av: Mikaela

Det var en jättefin begraving...Och d känndes skönt att få krama om er,men d e ändå så fel!Varma kramar

2010-06-07 @ 14:35:21
Postat av: Malin

Så fint...så perfekt ni gjort för fina Lova. Önskar det var en rosa klänning till Lova jag skrev om istället och att tårtorna var till hennes prinsesskalas. Så orättvist, är så ledsen. Tänker på er massor. Kram Malin

2010-06-07 @ 22:26:34
URL: http://rabarba.se
Postat av: MamaM

åh, börjar gråta själv när jag ser de fina bilderna. Om någon skulle bestämma sig för att ta vår dotter från oss skulle jag vilja ha hennes begravning precis lika fin som Lovas. En prinsessa värdig!

Önskar att det fanns något man kunde göra för att lätta på din smärta, men saknar ord.

Styrkekram

från en annan mamma

2010-06-08 @ 09:33:33
URL: http://mamams.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Så underbart vackert, tårarna rinner när jag läser det du skriver och tittar på de fina bilderna. Men som sagt det känns så fel....... Tänker på er ofta många krmar Magdalena

2010-06-08 @ 19:30:19
URL: http://hulliganmamman.blogg.se/
Postat av: Jessi

Sitter och läser din blogg och tårar faller från min kind, att ni är så starka, och lilla prinsessan.... livet är orätvist..

Vill bara hålla om er allihop och ge er all min styrka..



Vill skydda dig mot ondska

och finnas där för dig.

Att stötta dig i livet

är ett löfte ifrån mig.



Men fortsätt nu att sova

min underbara tjej

För ännu råder natten

och jag vakar över dig.

2010-06-08 @ 22:32:42
URL: http://harmonies.blogg.se/
Postat av: dorita

så vackert...jag kan inte säga nåt annat, jag tänker på er, fast jag inte känner er..

2010-06-09 @ 09:20:08
Postat av: Tessa

Vacker kista och vackra dekorationer. Psalmerna är väl de få i psalmboken som jag faktiskt gillar, och jag gillar dem mycket. Ballongsläppet var ju riktigt idérikt och kan tänka mig att det gjorde lite gott åt Alvin. Otroligt orättvist att Lova ska måsta lämna sin säng, sin mamma, sin pappa och sin lillebror och alla vänner. Men nu lider inte Lova längre, smärtan är borta och hon får mysa med mommo.

2010-06-09 @ 09:25:54
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Christina

Så himla fint, & personligt med en rosa kista & så mycket vackra blommor! Kul att ni valde att sticka ut, om man nu får säga så i denna sorg!? Jag menar iallafall ingenting elakt med det. Det är svårt att veta vad man får & inte får skriva (alt. säga)sådana här gånger, men jag tycker ni verkar så otroligt starka! & man måste få bryta ihop ibland så är det bara! Kämpa på, det kommer ljusare tider, även om det kanske inte känns så nu!

2010-06-09 @ 15:44:51
URL: http://christinawidmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0