STENFUNDERINGAR

Det har ju gått ett tag sedan Lova begravdes nu. Vi har smått diskuterat olika stenar och det är ju ingen billig histroia med gravstenar vet alla de som begravt en anhörig. Ju större sten, desto mer kostar det och beroende på form och färg och hurdana bokstäver man väljer, ska man ha gravderade eller sådana där mer "ustickande ". Jag minns att mina föräldrars sten var i medelklassen och där rymdes 2 namn men ändå kostade bara stenen 10.000 finska gamla mark. det är någonstans runt 13.000 kronor. Det här är ofta summor man inte hostar upp direkt som när man kommer sig för att köpa en jacka eller ett par sockor. Om man nu inte har en massa besparingar men jag tror inte gravstenar ingår i folk tankar om sparande till vardags, kanske mer till förutfattade händelser där något gå sönder i hemmet tex en frys eller om bilen strejkar.
Men hursomhelst skit i det som man säger, vi skall ju ha en stor sten direkt. Där skall 4 namn rymmas då vi har en familjegrav vilket innebär att smakar det så kostar det också.


Dessutom har vi väntat in det längsta med det här då många har bråttom med att få en sten på plats efter att den anhöriga sänkts ned i jorden. Faktum är att ofta är marken så mjuk ett bra tag efteråt vilket resulterar i att stenen kommer att sjunka och stå där inte rak utan mer lutandes. Har sett otaliga sådana stenar, de står där så vackra på sommaren eller hösten, och när vintern gjort sitt och våren kommit så har de sjunkit och lutar för marken är både våt och mjuk. Även fast vi väntade 3 månader då min pappa dog fick de lyfta stenen lite längre fram då den lutade en aning. Jag skulle hemskt gärna haft stenen där nu redan idag och vi har pratat om den men maken har haft jobbigare med att komma till skott att se på dessa produkter, och vi hade helst velat hitta oss en natursten. Jag vill ha bort det där fula träkorset så jag kan ta mig an graven ordentligt som man skall. Det känns för mig som en viktig
process i sorgen.  Men som sagt vi har väntat av många olika anledningar och främst den att vi vill att graven hinner " lägga sig " som man säger.



 

Mina föräldrars gravsten under Alla helgona 2008.

Som någon idiot dessutom välte, ja inte bara den utan fler.



Kommentarer
Postat av: gertie

Vi har beställt sten redan. men den kommer inte på plats förrän till våren. Av just anledningen att marken sjunker. Men jag ser fram emot att få den på plats.

Vilket konstigt nöje!!! Välta gravstenar! Hur lågt kan man sjunka???

Kramar

2010-10-26 @ 11:07:28
URL: http://kittyhansens.blogg.se/
Postat av: Jessica / Tjollabolla

ATt behöva leta gravsten åt sitt barn borde ingen behöva göra.... Massa kramar till er.



På min morbror grav har vi en sten som vi själva letat upp, underbart fint blev det. Sen har vi graverat namnet på en skylt och skruvat på stenen. Otroligt snyggt, enkelt och billigt! Kanske lite svårare om man ska ha en stoor sten, men det borde ju gå...

2010-10-26 @ 11:44:07
URL: http://milosblogg.blogspot.com
Postat av: Nilla

Vet inte varför den länken kom in där....vore toppen om du tog bort det inlägget. Hör inte hemma i din blogg....

Så här skulle det stå istället:Då vi trodde att vi skulle förlora WIlda inom en månad så letade vi efter sten..förberedde begravningen. Vi har därför redan valt sten....http://www.jonnyandrendesign.se/gravglas/

Jättefina, unika stenar i glas.

Kram på er



2010-10-26 @ 13:03:42
URL: http://www.wildavaregenangel.blogspot.com
Postat av: Hannas pappa

Att bestämma gravsten för sitt barn...Hur makabert är inte det???????????????

Hoppas att ni kommer överens, jag vill inte ens föreställa mig situationen om vi som föräldrar inte kunde enas...Men det faller sig nog naturligt på något intuitivt sätt, i varje fall var det så för oss.

Välta gravstenar...Jag tror precis som Gertie att där går gränsen för hur lågt en människa kan sjunka...

"Massmis med"

Niklas

2010-10-26 @ 15:02:31
URL: http://hannagull.wordpress.com
Postat av: Anonym

att ha foto på stenen är fint

2010-10-26 @ 17:19:43
Postat av: scharlotta

För oss tog det drygt ett år att få gravstenen på plats. Jag ville verkligen också ha bort det fula träkorset, men vi hittade ingen sten som passade.. Det tog lång tid innan vi började leta också, orken fanns inte.



Hoppas ni hittar en sten som känns rätt för er!



Glasstenarna som Nilla länkade till var för övrigt helt fantastiska!



Kramar!

2010-10-26 @ 18:13:56
URL: http://theoholmgard.blogg.se/
Postat av: Agneta P

Anna-Maria, med familj...

Det kan inte finnas en endaste liten mening till att lilla Lova inte överlevde den obarmhärtliga cancern.

Däremot finns det, känner jag, stor mening med att Lova har levat! För Er i familjen självklart, men även för de i närheten, för vännerna... Men även för oss här ute i cyberspace som läser om alla dessa tappra sjuka barn och deras familjer, som mitt i kaoset orkar dela med sig av sitt liv. Och som ger oss, som har lyckan att ha friska barn och vardagsbekymmer som i sammanhanget känns så banala, en spark i häcken så vi inser hur skört livet är och förhoppningsvis lär oss att ta bättre vara på livet och på vara barn...

Med all min kärlek och alla mina tankar,

Agneta i Kristianstad

2010-10-26 @ 22:51:55
Postat av: Anna Haapala Silfver

Meningen har jag också försökt att hitta, frågar ofta och tänker, men får såklart inga svar...

Det finns ingen mening med den här "skitsjukdomen", men små händelser under vägen, under våra barns sjukdomsförlopp, saker som händer, som annars inte hade hänt...Det ka man försöka tänka sig som mening. Ganska obetydliga såklart, för man hade gladeligen haft alla hndelser ogjorda och skippat sjukdomen. Inget är värt allt detta!

Men det kan vara skönt att kunna tänka vidare och för sig själv ändå kunna hitta små halmstrån under hela sjukdomstiden.

Så försöker jag göra iaf...på mitt sätt.

Du går igenom mina mardrömmar, ja jag tror alla cancer barns föräldrars värsta mardröm.

Så jag beundrar din styrka, att orka skriva, dela med dig och ändå kunna "fånga dagen".

Har sagt det förut, säger det igen, du är min Idol!

Styrkekramar till dig /// Anna

2010-10-27 @ 08:25:01
URL: http://www.utrotaklumpen.com
Postat av: catherine erlandsson

hejhej!

kan inte säga eller sätta mej in i hur det är att förlora ett barn, dock så förlorade ju jag min lillebror hastigt 29/1-2009. hela min värld rasade samman och det som fick mej att orka var då min 3mån gamla son. det var han som gav mej styrkan.

till min lillebror hade vi en unik gravsten som det bara finns 3 ex av. min kusin å lillebror e 2 av dem.

dem görs handsnidda å med foto.

http://greksmurfen.blogspot.com/2009/05/morbror-jocke.html där kan du se hur den ser ut lite granna iaf. vill du å ha mer info så kan ja fråga mamma om vart hon fann den mm.... kram pådej å familjen

2010-10-27 @ 21:58:46
URL: http://greksmurfen.blogspot.com
Postat av: Toja

Hej! har inte varit in här på länge, sitter oftast vid makens dator o har inte länkar då ... tänker på er ofta fortfarande!!

Angående stenen, det är synd att ekonomi oxå ska begränsa där :/ men har ni sökt bidraget från kommunen som man kan få för kostnader kring dödsfall, vet att vi hörde om det eller om vi tom använde oss av det?? när brorsan dog o allt skulle betalas. Sen kan ni även söka från Luciafonden eller rotary osv. visst det är olustigt att tigga pengar MEN det räcker gott o väl med sorgen, ekonomin ska inte behöva krascha oxå!!! kram

2010-10-28 @ 14:23:27
Postat av: Martina

Det tog oss ett år innan vi orkade ta tag i detta med sten till vår sons grav.

När vi väl sa att "Nu måste vi ta oss i kragen och göra detta" så hittade vi STENEN på första stället vi åkte till.

Stenhuggaren sa att det var en ovanlig grön sten som han precis lyckats få tag i en enda från norrland någonstans. Den hade kommit dit dagen innan...

Det var väl meningen att vi skulle vänta på just denna sten...

2010-11-04 @ 12:37:35
URL: http://ytterligare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0