NÄR MAN INTE LYSSNAR

Idag så var jag in i en butik vars innehavare snart började samtala med Alvin. Personen har inte pratat med oss på ett bra tag så jag visste att snart kommer det någon fråga om Lova. Och mycket riktigt. Kort efter frågar hon Alvin att var har du din syster då? Alvin svarar på sitt vis att Lova är i himlen. Men istället för att vända sig mot mig fortsätter hon med, "är Lova i skolan"? "Nej Lova är i himlen" svarar Alvin igen och pekar. Då så säger jag att Lova blev sjuk och fick en hjärntumör. Hon dog i maj.
Varpå jag fick förklara att Lova åkt in och ut på sjukhus men blev inte frisk.


Då kommer den bästa frågan av de bästa eller hur skall jag säga, "Men hon mår bra nu"? Jag fick återigen bara minuten efter säga, men Lova dog i maj.
*Pling*
Vet inte om hon verkligen inte lyssnade, uppfattade eller om hissen inte gick ända upp. Ingen ursäkt fick jag ens men jag skyndade mig sedanmera ut för jag orkade verkligen inte dra någon sjukdomshistoria från början till slut, än det kortfattade jag sa.




Under Lovas sjukdomstid kom en cancertidning hem, den kommer ännu. Den läskiga "Ålandsstatistiken" c.a 200 personer per år får cancerdiagnos. Åland som är så litet och när man tänker på att det tar flera år innan man blir friskförklarad, (5? om jag minns rätt) så tänk vad många som bär på en diagnos av varierande slag. Nu gäller artikeln ovan inte barn, men ändå känns det som om varför våran lilla Lova bland dessa 200.

Kommentarer
Postat av: Rospiggen

Men ååååh, jag blir så ledsen över hur folk bemöter andra och särskilt i en sån situation ni var i här =(

Jag var barnflicka när jag var 20 och efter juluppehållet gick vi tillbaka till öppna förskolan men det var nåt som var annorlunda. En pojke var där, ensam, med sin mormor. Var var mamman och brorsan?

Jag fick då veta att brodern gått bort under mellandagarna, bara ca 1 år gammal.

Det var så hemskt!

Men jag förstår inte varför folk inte kan visa en deltagande blick, lägga en enkel hand på axeln eller bara visa utan ord att man känner med nån?



Kram!

2011-01-31 @ 15:27:07
URL: http://rospiggenskriver.blogg.se/
Postat av: Lil Vanessa

Hej Anna-Maria!



Du känner mig inte, men jag har följt din blogg ett bra tag och jag tycker du gör allting jättebra!



Jag blir arg på alla som slänger ur sig elaka kommentarer, speciellt via internet. Men såklart, det är enklare att skriva via en dator än att säga det öga mot öga. Det har jag fått erfara många gånger, folk som skriver elaka saker via datorn eller mobiltelefonen men som aldrig skulle säga det IRL. Förstår dig helt!



Blir också ledsen när folk inte lyssnar och så. Att hon inte förstod direkt vad Alvin menade. Barn brukar ju veta vad de säger, speciellt när det är sådana här saker.

Minns min egen barndom, folk ville gärna prata över huvudet på mig, de frågade min mamma om jag ville ha ett glas mjölk istället för att fråga mig direkt.



Hur som helst, ni gör det bra. Fortsätt kämpa! Jag beundrar er

2011-01-31 @ 16:19:21
Postat av: Erika E

Jag tycker det här är helt otroligt, och inte på ett bra sätt... Hur kan man inte förstå detta? Att folk inte lyssnar på barn är för det första väldigt irriterande, men att hon inte ens orkade lyssna så mycket att hon förstod att Lova är borta, det är ju bara helt horribelt. Varför ska folk bemöda sig om att fråga när dom ändå inte bryr sig? Borde man inte haja till när man hör ordet "hjärntumör"? "Mår hon bra nu?" Jag skulle skämmas ordentligt om jag hade sagt något sånt... Kram till er och hoppas att ni slipper springa på fler av den sorten!

2011-01-31 @ 17:30:05
Postat av: Kia

Du gjorde helt rätt i att gå ifrån denna "ointresserade"människa.Känner igen detta.Dom bara pratar,pratar och pratar."Hissen har definitivt stannat"och kommer förmodligen aldrig att gå ända upp!!!!Stackars lille Alvin,vad ska han tro.Kram Kia

2011-01-31 @ 20:16:24
Postat av: marija kulas

Synd att ni skall behöva uppleva deta!Följer ditt blogg dagligen och måste beröma dig!Fantastik är du och din familj!Du är så duktig på att fixa fint till bebisen.Det lyser kärleken i varje ord och bild.Kram till er!

2011-01-31 @ 22:11:22
Postat av: Linda

Vilken människa!! varför ens fråga när hon inte verkar bry sig för fem öre!! Eller så hade hon tankarna på helt annat håll..men så förvirrad borde man inte kunna vara..

Kram

2011-02-01 @ 10:25:50
URL: http://bidrottning.bloggplatsen.se
Postat av: rosiesmycken.se

Jag blir så ledsen att höra detta, det måste ha känts hemskt för er. Tur ändå att du är stark verkar bearbeta bra, en svagare, skörare person hade kunna bryta ihop fullständigt och vad hade affärsinnehavaren gjort då?

2011-02-01 @ 12:15:21
URL: http://rosiesmycken.se
Postat av: Moa

Men jösses! Kan man vara så förvirrad? En vanlig människa hade väl fattat vad som hänt ganska fort efter "lova är i himlen" eller "lova dog i maj" och då brukar man bli chockad... Kram och det är ju tur att du är så stark. En sån här situation skulle ju kunna få människor i sorg att bryta ihop mitt i affären...

2011-02-01 @ 14:39:58
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Pia

Verkligen dåligt att hon inte kunde be om ursäkt. Hittade din blogg idag och sänder en styrkekram. Har ingen erfarenhet av det som hänt dig men du fyller en oerhört viktig funktion med din blogg. Tack för att vi får vara en del av den.

Kram

Pia

2011-02-02 @ 22:42:35
URL: http://sobban.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0