TILL MIN ÄNGEL

Återigen slår det en, det här är det enda jag fortsättningsvis, materiellt sett, kan göra för min förstfödda äldsta dotter är att...
Dekorera hennes grav, köpa gravljus, köpa lyktor, andra prydnader. Ljus till hemmet, till hennes lilla "minnesaltare", lägga dit en sten eller någonting ibland. Det här är min dagliga verklighet.  För andra en avlägsen skrämmande mardröm, som "inte händer dem", så som man ofta tänker, man skräms av tanken, och skyddar sig genom att tänka "det händer nog inte oss".

Egentligen skall man inte tänka någonting alls om sådant, det har jag iallafall lärt mig.
För inte kunde jag väl någonsin tro, att det var just vi, på mini pikku lilla Åland som skulle bli en av dem som förlorade ett barn i barncancer. Det är liksom så litet här att det är ingenting som händer ofta, det går alltid nästans något år emellan barn dödsannonserna. Den tanken har jag hunnit reflektera över sedan vi mist. Och ännu läskigare är att många vet man ditåt vilka är. Oavsett om man kännt dem ditåt eller inte alls, för Åland är så väldigt litet. En vän till mig har tex ännu en vän förutom mig som också förlorat sitt barn i helvetessjukdomen, som jag i min tur bra vet vem är om jag ser denne, och det långt innan vi ens fick våra barn. Och jag som tyckte det var så gräsligt hemskt då jag hörde vad som hänt henne och idag står jag där och trampar i samma fotspår.


Säg aldrig, aldrig! Tänk inte ens tanken för att försöka skydda dig själv, lev...bara lev, här och nu och idag.






Kommentarer
Postat av: Allex

Riktigt bra skrivet. Det enda man kan göra är att leva här och nu. Beundrar din styrka och andra mammor som har varit/är i liknande situation. Kram !

2011-11-03 @ 12:34:46
URL: http://www.disktrasan.blogspot.com
Postat av: gertie

Du har så rätt, Ett riktigt bra och tänkvärt inlägg. Kram

2011-11-03 @ 13:11:29
URL: http://kittyhansens.blogg.se/
Postat av: Anna- Dolce Bambini

Allex, Tack,det här är det närmsta jag kan komma tror jag i text, och det är nog som sagt ganska sant tror jag...för de flesta. Kram



Gertie, Tack vännen. Kram



2011-11-03 @ 20:53:53
Postat av: änglamamman

Så fint du skriver. Styrkekramar.

2011-11-04 @ 21:36:27
URL: http://www.nglarfinns.blogspot.com
Postat av: Skruttet

Sänder en varm,varm Änglakram till dig (och er), fina fina du!! Här brinner ljusen till minne av <3

2011-11-04 @ 23:33:00
URL: http://bloggen.fi/skruttet/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0